Σάββατο, 23 Νοεμβρίου 2013

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΑΤΣΗΣ: «Να γιατί δεν νοιάζομαι αν τη γη αυτή τη ζουν Τούρκοι, Έλληνες, Εβραίοι…»



Η Ελλάδα και η Κύπρος ίσως να είναι από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο που διαθέτουν πληθώρα
ηρώων. Από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα ή τουλάχιστον μέχρι πριν μερικά χρόνια.

Ίσως εμφορούμενοι από την επική ιστορία που καταγράφηκε ήδη από την αρχαιότητα, οι ήρωες (παντός είδους) ήταν τα πρότυπα του ελληνισμού.

Στην Κύπρο συνήθως γίνεται μνεία σε ανθρώπους που έδωσαν τη ζωή τους ιδιαίτερα την περίοδο της δράσης της ΕΟΚΑ. Δικαίως θα λέγαμε, μέγιστος των ηρώων θεωρείται ο Γρηγόρης Αυξεντίου και ακολουθεί ο Κυριάκος Μάτσης.

Ήταν φίλοι, γνωρίστηκαν στη Θεσσαλονίκη την περίοδο των σπουδών τους (ο καθένας στον κλάδο του) την περίοδο του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα. Αργότερα ο Αυξεντίου θα μυούσε στην ΕΟΚΑ τον Μάτση.

Ο Κυριάκος Μάτσης σκοτώθηκε από τους Άγγλους στις 19 Νοεμβρίου 1958.

Αυξεντίου και Μάτσης είχαν αρκετά κοινά.
Ήταν και οι δύο ιδεολόγοι, δεν ήταν φανατικοί, ήταν άνθρωποι μετρημένοι, άνθρωποι της λογικής και του διαλόγου.
Θυσιάστηκαν και οι δύο με σχεδόν παρόμοιο τρόπο. Και οι δύο στα κρησφύγετα τους φωνάζοντας το «Μολών Λαβέ».

Προδόθηκαν και οι δύο κάτω από περίεργες συνθήκες, χωρίς μέχρι σήμερα να έχει γίνει γνωστό ποιοι ήταν οι προδότες τους.
Στην περίπτωση του Αυξεντίου τα έριξαν όλα στον βοσκό ή στον αγωγιάτη.
Στην περίπτωση του Μάτση ακόμα και ο ζώντας αδελφός του δηλώνει ότι γνωρίζει τον προδότη αλλά αρνείται πεισματικά να τον κατονομάσει.

Είναι φανερό ότι «κάποιο λάκκο έχει η φάβα» και στις δύο περιπτώσεις.
Κάτι θέλουν να κρύψουν και στις δύο περιπτώσεις.

Το φαινόμενο Μάτσης

Ο Κυριάκος Μάτσης ίσως να είναι μία από τις περιπτώσεις που χρειάζεται να εξεταστεί βαθύτερα.
Άνθρωπος εθνικόφρονας, πιστός στην Ελλάδα και στην Ένωση της Κύπρου με την Μητέρα Πατρίδα, όπως έλεγαν τότε, δεν συμπεριφερόταν με τον ίδιο τρόπο όπως άλλοι.

Από το βιογραφικό του διαβάζουμε ότι όταν πήγε για σπουδές, και το τονίζουμε ξανά ότι ήταν την περίοδο του εμφυλίου πολέμου στην Ελλάδα, εντάχθηκε στο στρατόπεδο της Δεξιάς και ενεργοποιήθηκε άμεσα επί των εθνικών θεμάτων και διακρίθηκε για τις ομιλίες που έκανε και την αρθρογραφία του.

Ο Μάτσης, λοιπόν, ήταν ιδεολόγος ελληνοκεντρικός εθνικόφρονας και πολέμιος του κομμουνισμού.
Όμως, αυτός ο ιδεολογικό προσανατολισμός του δεν τον παρέσυρε στη μισανθρωπία, δεν τον έσπρωξε στο μίσος και τη μισαλλοδοξία.
Η ιδεολογική του τοποθέτηση δεν του απαγόρευσε να έρθει σε επαφή και να συζητήσει με κύκλους του ΕΑΜ στη Θεσσαλονίκη.
Ούτε να παρουσιαστεί στη δίκη του Κύπριου κομμμουνιστή Γιάννη Δρουσιώτη και να τον υπερασπιστεί. Και αυτά μέσα στη δύνη του εμφυλίου πολέμου (1948) και ενώ ο ίδιος είχε καταδικάσει την Αριστερά για τα γεγονότα.

Το 1952 επέστρεψε στην Κύπρο και εργάστηκε ως διευθυντής στο αγρόκτημα της Κυπριακής Αγροτικής Εταιρείας στα Κούκλια Αμμοχώστου.
Με την έναρξη της δράσης της ΕΟΚΑ μυήθηκε στην οργάνωση από τον Γρηγόρη Αυξεντίου, σημείωσε αξιόλογη δράση και συνελήφθη από τους βρετανούς.

ΑΚΕΛικός ο Μάτσης!

Θυμούμαι ότι το 2003 έγινε ολόκληρη συζήτηση στην Κύπρο, όταν από τις συχνότητες του ΑΣΤΡΑ ο Μίμης Αντρουλάκης είχε πει ότι ο Μάτσης ήταν αριστερός και είχε σχέση με το ΑΚΕΛ. Αν θυμούμαι καλά τον είχε φέρει ως παράδειγμα ΑΚΕΛικού που μετείχε στην ΕΟΚΑ.
Σημειώστε ότι η εκπομπή γινόταν στην Ελλάδα και αναμεταδιδόταν από τον ΑΣΤΡΑ στο πλαίσιο συνεργασίας τους.

Τότε είχαν πέσει πάνω του όλοι να τον φάνε.
Δημοσιογράφοι, σχολιογράφοι, αρθρογράφοι εξεστράτευσαν εναντίον του Ανδρουλάκη κατηγορώντας τον ότι διαστρεβλώνει την ιστορία και ότι αμαυρώνει τη μνήμη του ήρωα!

Και ασφαλώς έφταιξε και ο ΑΣΤΡΑ και το ΑΚΕΛ γι’ αυτή την αναφορά.

Η αλήθεια όμως ήταν ότι ο Ανδρουλάκης μετέφερε στον αέρα ένα απόσπασμα από άρθρο του καθηγητή του Πάντειου Πανεπιστημίου ΚωνσταντίνουΓιαλλουρίδη. Είχε δημοσιευθεί στο «Βήμα» στις 2 Ιουνίου 2002.

Ιδού τι είχε γράψει ο Γιαλλουρίδης:
«Ο αγώνας δεν ήταν αντικομμουνιστικός αλλά απελευθερωτικός και αντιαποικιακός-ενωτικός. Ολοι οι Ελληνες που εκτελέστηκαν από την ΕΟΚΑ ήταν διασταυρωμένα συνεργάτες των Αγγλων, κουκουλοφόροι και καταδότες. Όσα μέλη και στελέχη ή οπαδοί του ΑΚΕΛ θέλησαν να γίνουν μέλη του αγώνα εντάχθηκαν και λάμπρυναν με τη συμμετοχή τους ένα κίνημα ελευθερίας και δικαιοσύνης. Τέτοια ήταν και η περίπτωση του ήρωα τομεάρχη της ΕΟΚΑ Κυριάκου Μάτση αλλά φυσικά και του Βάσου Λυσσαρίδη».

Έγραψε αυτό το άρθρο ως συμβολή στη συζήτηση που γινόταν τότε για το ρόλο της Αριστεράς στον αγώνα της ΕΟΚΑ και τις εκτελέσεις των Αριστερών.
Και ασφαλώς ο κ. Γιαλλουρίδης έγραψε τη μεγαλύτερη ιστορική ανακρίβεια του αιώνα.
(Είναι γι’ αυτό που υποστηρίζω ότι δεν πρέπει να θεωρείται θέσφατο κάτι που λέει ο όποιος ακαδημαϊκός, αλλά να τίθεται κι αυτό υπό κρίση).

Και βεβαίως κανένας δεν είχε μπει στον κόπο (πλην εμού του φανατικού και δογματικού) να το επισημάνει ότι ήταν αναφορά του Κ. Γιαλλουρίδη.

Η συνάντηση με τον Τζον Χάρντινγκ

Είναι γνωστό ότι ο κυβερνήτης Χάρντινγκ ζήτησε και συναντήθηκε μαζί του.
Υπάρχει μια μαρτυρία για το συμβάν από τους Δώρο Άλαστο, Ανδρέα Καραγιώργη και Δρ Όμηρο Χαπίπη που συνάντησαν τον Χάρντινγκ στην Αγγλία το 1970 και την έχει καταγράψει ο Κλείτος Ιωάννίδης στο δίτομο βιβλίο του για τον Μάτση.

Σύμφωνα με τον Α. Καραγιώργη, ο Χάρντινγκ θυμόταν την συνάντηση και του έκανε ιδιαίτερη εντύπωση ο Μάτσης.
Μεταφέρουμε αποσπάσματα από την αφήγηση του πρώην κυβερνήτη:
«Του είπα ότι η Κύπρος άξιζε καλύτερη τύχη, ότι πρέπει να βρεθούν άνθρωποι που σκέπτονται και την αγαπούν για να δώσουν μια λύση. Του είπα ότι πρέπει να συνεργαστεί μαζί μας για το καλό της Κύπρου κλπ, και με τρόπο τον άφησα να καταλάβει ότι ο κακός δαίμονας της Κύπρου ήταν για μένα ο Διγενής και μερικοί γύρω από αυτόν που δημιούργησαν όλην αυτήν την κατάσταση.

Και στη συνέχεια τού ζήτησα συνεργασία. Του υποσχέθηκα, μάλιστα, ότι αν ήταν διατεθειμένος να μας βοηθήσει να εντοπίσουμε αυτούς τους ανθρώπους, δεν θα τους σκοτώναμε, αλλά θα τους αναγκάζαμε να παραδοθούν και να εκδιωχθούν από την Κύπρο. Και τέλος ότι αυτός δεν θα έμενε χωρίς την ανάλογη αμοιβή. Εκεί στο τραπέζι όπου βρισκόμασταν, ο ένας από τη μια πλευρά κι άλλος από την άλλη, δίπλα βρισκόταν ένα μικρότερο τραπεζάκι, στο οποίο είχαν βάλει έναν καφέ. Είχαμε κι ένα βαλιτσάκι, στο οποίο είχαμε ένα σεβαστό ποσό χρημάτων.

»Ο Μάτσης σηκώθηκε απότομα σαν να ήταν ελατήριο, στάθηκε και μου είπε κάτι στα ελληνικά, που δεν κατάλαβα». Ο Δώρος Άλαστος τον ρώτησε: "Ου περί χρημάτων τον αγώνα ποιούμεθα, αλλά περί αρετής;". Ο Χάρτινγκ λέει: «Μπορεί, αλλά στη συνέχεια μου είπε στα Αγγλικά ότι δεν πολεμούμε για χρήματα, για δόξα ή για θέσεις, αλλά για την αρετή. Στη συνέχεια θόλωσε το μάτι του Κυριάκου, θύμωσε, με βήμα σταθερό "firm and steady" προχώρησε προς τα κρατητήρια ακολουθούμενος από δύο αξιωματικούς. Ο ένας μάλιστα πήγε μέχρι την πόρτα και γύρισε ρωτώντας με τι θα γίνει και το μόνο που τους είπα ήταν να μην τον ενοχλήσετε πλέον. Διέκοψε τον διάλογο, γύρισε την πλάτη του προς εμένα και, χωρίς να χαιρετήσει, έφυγε…»".

Το όραμα του για την Κύπρο

Το μεγαλείο της ψυχής και του πατριωτισμού του Κ. Μάτση δεν σταματά εδώ.
Ενώ ήταν δοσμένος ψυχή τε και σώματι στην υπόθεση της Ένωσης της Κύπρου με την Ελλάδα, ενώ αγωνιζόταν και ένοπλα για την εκπλήρωση αυτού του πόθου.

Κι όμως πάνω απ’ όλα ο Μάτσης έθετε το καλό της χώρας του. Δεν τον απασχολούσε ποιοι θα διαφέντευαν το νησί του.
Γι’ αυτό και έγραφε:
«Να γιατί δεν νοιάζομαι αν τη γη αυτή τη ζουν Τούρκοι, Έλληνες, Εβραίοι… Εκείνο που έχει αξία είναι να τη ζουν αυτοί που την ποτίζουν με τον ιδρώτα τους και να περπατούν πάνω της ελεύθεροι, διαφεντευτώ της, κυρίαρχοί της».

Αυτό ας το έχουν υπόψη τους όσοι τον επικαλούνται για να προβάλουν τις δικές τους απόψεις στο Κυπριακό.
Αυτό να το έχουν υπόψη τους όσοι θέλουν να παρουσιάζονται ως πιο πατριώτες από τους άλλους, επικαλούμενοι μεταξύ άλλων και τον Κυριάκο Μάτση.
Και αυτό να το έχουν υπόψη τους όσοι θεωρούν ότι εκείνοι που έλαβαν μέρος στην ΕΟΚΑ ήταν όλοι τους ίδιοι.
Δύο λαμπρά παραδείγματα που αποδεικνύουν το αντίθετο είναι ο Γρηγόρης Αυξεντίου και ο Κυριάκος Μάτσης.
Και το κυριότερο, ούτε ο ένας ούτε ο άλλος έβαψαν τα χέρια τους με αδελφικό αίμα…

36 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλό άρθρο Μιχάλη. Γιατί όμως έχεις αποκλείσει ο Κ. Μάτσης να είχε αριστερή θεώρηση; Ένεκα ΕΟΚΑ;

Γιατί επίσης δεν μάθαμε ποτέ τους προδότες;

ΣΦ

Θόδωρας είπε...

Ο Μάτσης δεν έβαψε τα χέρια του με αδελφικό αίμα, αλλά ο Αυξεντίου το έκανε. Τουλάχιστον αυτό δήλωσε σε εκπομπή του ΡΙΚ ο πρόεδρος της Ένωσης Αγωνιστών ΕΟΚΑ Θάσος Σοφοκλέους.

http://www.youtube.com/watch?v=8gZdnVscyMg

Πρόκειται για κόντρες και κτυπήματα κάτω από τη μέση μεταξύ συναγωνιστών; Πάντως όταν το δήλωσε αυτό ο Θάσος Σοφοκλέους δεν αντέδρασε και δεν τον διέψευσε κανένας.

Κατά καιρούς ψίθυροι και δημοσιεύματα υποστήριξαν ότι οι δύο πιο πάνω αγωνιστές της ΕΟΚΑ προδόθηκαν εκ των έσω, από τον "συναγωνιστή" τους Πολύκαρπο Γιωρκάτζιη, που ήταν ο άνθρωπος των Άγγλων στους κόλπους της οργάνωσης, και μετέπειτα Υπουργός Εσωτερικών της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας, ως απότοκο της δράσης του εκείνης.

Μιχάλης είπε...

@ ΣΦ

Ευχαριστώ, να είσαι καλά.

Δεν ξέρω αν ο Μάτσης είχε αριστερή θεώρηση. Δεν έχω κάποιο στοιχείο για να το αποδείξω αυτό.
Εκείνο που καταλαβαίνω ήταν ότι ήταν άνθρωπος σκεπτόμενος και ορθολογιστής.

Γιατί δεν μάθαμε τον προδότη στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν μπορώ να ξέρω.
Βλέπεις ακόμα και ο Γιαννάκης Μάτσης αρνείται πεισματικά να πει το όνομα του.
Έτσι επιτρέπει στον καθένα να κάνει όποιους συνειρμούς θέλει.

Εικασίες υπάρχουν, όχι όμως αποδείξεις.

Μιχάλης είπε...

@ Θόδωρας

Εξ όσων γνωρίζω ούτε ο Αυξεντίου προέβη σε κάποια εκτέλεση.
Άλλωστε το ότι δεν εκτέλεσε τον Χατζημιτσή χωρίς να είχε πρώτα επιβεβαιώσει τις υποψίες του, λέει πολλά.
Πιθανόν ο Σοφοκλέους να το είπε εν τη ρύμη του λόγου του.
Και ποιος θα τον διέκοπτε τον Σοφοκλέους εκεί, αφού ήταν μόνος του;

Το ότι υπήρξαν έριδες και προδοσίες μεταξύ τους δεν είναι πλέον υπό αμφιβολία.
Παράδειγμα η περίπτωση Στεφανίδη.

Λέγονται διάφορα για το άτομο που αναφέρεις, αλλά τίποτε δεν είναι αποδεδειγμένο.

Θόδωρας είπε...

Μιχάλη θα μπορούσαν να διαψεύσουν τον Σοφοκλέους την άλλη μέρα τέλος πάντων. Φαντάζεσαι να έλεγε το ΑΚΕΛ ας πούμε ότι ο Αυξεντίου έκανε εκτελέσεις; Θα έσκιζαν τα ιμάτια τους για 40 μέρες. Εν πάσει περιπτώσει όταν ο πρόεδρος της Ένωσης Αγωνιστών της ΕΟΚΑ δίνει από τηλεοράσεως μια τέτοια πληροφορία, δε νομίζω ότι πρέπει να παραγνωριστεί από τους ιστορικούς. Πρέπει να καταγραφεί.

ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είπε...

Φιλε Μιχαλη

Χαιρομαι για την αναρτηση,ομως προς το τελος σαν να λες οτι οι δυο ,Ματσης και Αυξεντιου ηταν "εξερεσεις" ,και ομως οι πλειοψηφια ηταν σαν αυτους,μεγαλωσαν με τα ιδια ιδανικα,μεγαλωσαν στους ιδιους "δρομους".

Ειμε απ αυτους που αντιτιθεντε σε αυτους που πανε στο μνημοσυνο του Γριβα μεν, αλλα δεν ξερουν καν ποτε ειναι το μνημοσυνο του Ματση,και σε αυτους που καπηλευοντε ειδικοτερα αυτους τους δυο,για οποιοδηποτε λογο.

Να ζουν Τουρκοι Ελληνες ,Εβραιοι,ομως αδιαπραγματευτος στοχος και σκοπος ,και αυτος δωσμενος ψυχη τε και σωματι,οπως και συ αναφερεις και μαλιστα ενοπλα,η ενωση με την Ελλαδα.

Ελεγε το 1945,απευθυνομενος σε συμμαθητες του,στην αποφοιτηση του.

«μέσα στο πέλαγος και τη σύγχυση των ιδεολογιών στις οποίες άφησε τη νεολαία του κόσμου το αιματοκύλισμα του Παγκοσμίου πολέμου, μοναδική ιδεολογία για την Ελληνική νεολαία πρέπει να είναι η ιδεολογία της Ελλάδος, και μοναδικό της σύμβολο η Ελληνική γαλανόλευκη, με απεικονισμένο επάνω της το πραγματικό ιδανικό του Έλληνα, η πίστη του στην Πατρίδα και στην θρησκεία«Εμπρός, λοιπόν, ακρίτες των εθνικών μας επάλξεων. Ας της δώσουμε το κάθε τι. Και την ζωή μας ακόμα. Γιατί αν πραγματικά μια φορά κανείς πεθαίνει, το να πεθαίνει κανείς για την Ελλάδα θεία είναι η δάφνη.. Μη ξεχνάτε πως εμείς θα αποτελέσουμε τα αυριανά στελέχη του Ελληνικού Στρατού. Μη ξεχνάτε πως σήμερα η Ελλάδα δεν είναι τίποτε άλλο παρά Νεκροθήκη Ημιθέων, όπως την απεκάλεσε ο Βύρων. Μη ξεχνάτε πως είμαστε Έλληνες. Και σαν τέτοιοι, ας σταθούμε στο ύψος της Ιστορίας μας, περήφανοι και αξιοπρεπείς. Ας σταθούμε περήφανοι και μεις οι υπόδουλοι Κύπριοι γιατί έχουμε αναφαίρετο το δικαίωμα αυτό».
«Θα πολεμήσω τίμια και παλικαρίσια. Θ'αγωνιστώ για το λαό. Τον βλέπω αμόρφωτο και θέλω να τον μορφώνω, τον βλέπω αδικημένο και θέλω να τον δικαιώσω».
Η δικαιωση του λαου του δεν ηταν για τον Ματση τιποτε αλλο εκτος απο την απελευθερωση του απο τον αποικιακο ζυγο και την Ένωση της Κυπρου με την Μητερα Ελλαδα.

Σημείωνε στο Ημερολόγιο του: «Θα έρθει κάποτε η ώρα της δράσεως. Τίποτε δεν κερδίζεται χωρίς θυσίες και η ελευθερία χωρίς αίμα.

Αυτα τα παραθετω για να καταδειξω το πως αντιλαμβανοταν τις καταστασεις ,και πως ενας πατριωτης σκεφτοταν και μετα ενηργησε,και οχι για αντιπαραθεση,νομιζω δεν του αξιζει,αισθανομαι οτι αυτοι οι ανθρωποι ειναι υπερανω,και δικοι ΜΑΣ ολων μας,ετσι πρεπει τουλαχιστον.

Υ.Γ
Για αυτο η Ανορθωση ειναι κατι παραπανω απο μια ομαδα,μια κερκιδα,11 ανθρωπους που κλοτσουν μια μαππα,επειδη "γεννησε" ενα Ματση,εναν Αυξεντιου και γιατι μας κρατα ασβεστο τον ποθο για δικαιωση,εστω και διαφορετικη απο αυτην που καποιοι "ωραιοι Ελληνες" ονειρευτηκαν.

ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είπε...

Ο Σοφοκλεους απλα εννοει οτι ΑΚΟΜΑ και ο Αυξεντιου θα μπορουσε να κανει εκτελεσεις,απλα το ειπε οπως λεει και ο Μιχαλης εν τη ρυμη του λογου του,ΟΜΩΣ ο καθενας το ερμηνευει οπως θελει ή οπως τον βολευει.

Μιχάλης είπε...

@ Θόδωρας

Ο Σοφοκλέους δικαιούται να λέει ότι θέλει.
Όπως ανάφερα, δεν υπάρχει κάποιο στοιχείο που να λέει ότι ο Αυξεντίου ευθύνεται για οποιαδήποτε δολοφονία.
Στο συγκεκριμένο βίντεο μιλούσε για δολοφονίες αριστερών αλλά γενίκευσε το θέμα για να δημιουργήσει εντυπώσεις.

Αν δεν κάνω λάθος ότι δεν υπάρχει πουθενά καταγραμμένο ότι ο Καραολής έκανε εκτελέσεις πλην της υπόθεσης για την οποία συνελήφθη και δυστυχώς εκτελέστηκε.

Αλλά για να ξεκαθαρίσουμε το θέμα, το ΑΚΕΛ ή εμείς ως Σύνδεσμος Συγγενών Δολοφονηθέντων, ουδέποτε έχουμε κατηγορήσει οποιονδήποτε για τις δολοφονίες. Γνωρίζουμε στις περισσότερες περιπτώσεις ποιοι πάτησαν τη σκανδάλη και δολοφόνησαν (όχι εκτέλεσαν) αριστερούς.
Και δεν τους κατονομάσαμε διότι δεν θέλαμε να προσωποποιήσουμε τα πράγματα.
Μόνος του ο Σοφοκλέους αποκάλυψε παλαιότερα ότι τον Μιχάλη Πέτρου στη Λύση τον σκότωσε ο Παπακυριακού. Δεν το αποκαλύψαμε εμείς αλλά ο Σοφοκλέους.

Επαναλαμβάνω, ο Θ. Σοφοκλέους κάνει μια γενίκευση προσπαθώντας να πει ότι δικαίως εκτελέστηκαν όσοι εκτελέστηκαν. Και προσπαθεί προτάσσοντας ονόματα ηρώων να δημιουργήσει εντυπώσεις, παλαιότερα έβαζε και τον Μάτση στις αναφορές του.

Μιχάλης είπε...

@ ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ

Δυστυχώς φίλε μου κάποιοι από τους νεκρούς αγωνιστές ήταν πρότυπο και εξαίρεση.
Συνειδητά το έγραψα.

Δεν ήταν άνθρωποι που αψήφιστα έπαιρναν αποφάσεις. Και το παράδειγμα του Αυξεντίου με τον Χατζημιτσή είναι χαρακτηριστικό.

Άλλωστε οι Αυξεντίου και Μάτσης είναι γενικά παραδεχτό ότι ήταν οι πιο μορφωμένοι και έβλεπαν τα πράγματα μέσα από ένα διαφορετικό φακό.

Ουδέποτε υπονόησα ότι ο Μάτσης δεν πίστευε στην ένωση. Θα διαφωνήσω ελαφρώς μαζί σου ως προς το ότι η ένωση ήταν για τον Μάτση ο αμετάθετος στόχος.
Εξ όσων καταλαβαίνω ήταν ο κορυφαίος στόχος.
Η αγάπη του για την Ελλάδα δεν μπορεί να αμφισβητηθεί με κανένα τρόπο.
Η σχετική αναφορά του την οποία παράθεσα, δείχνει και μια άλλη θεώρηση των πραγμάτων.

Όπως και να έχει το θέμα, πιστεύω ότι η σχετική αναφορά του – που αποκρύβεται από τους υμνητές του – τον κάνει να ξεχωρίζει.

Ο Σοφοκλέους δεν εννοεί ότι ΑΚΟΜΑ και ο Αυξεντίου θα μπορούσε να κάνει εκτελέσεις. Λέει: «Ούτε ο Καραολής είναι δολοφόνος, ούτε ο Παπακυριακού είναι δολοφόνος, ούτε ο Αυξεντίου είναι δολοφόνος, οι οποίοι ΕΚΑΜΑΝ εκτελέσεις».
Επομένως δεν είναι θέμα ερμηνείας.

Ανώνυμος είπε...

@Μιχαλης

Η παράθεση σου για τον Κ. Ματση : «Να γιατί δεν νοιάζομαι αν τη γη αυτή τη ζουν Τούρκοι, Έλληνες, Εβραίοι… Εκείνο που έχει αξία είναι να τη ζουν αυτοί που την ποτίζουν με τον ιδρώτα τους και να περπατούν πάνω της ελεύθεροι, διαφεντευτώ της, κυρίαρχοί της» είναι καθαρά Μαρξιστική θεώρηση (όχι όμως Λενιστικη).

Εγώ δεν αποκλειω ο Κ. Μάτσης να είχε αριστερή θεώρηση. Ηταν άνθρωπος της γης εξάλλου.

ΣΦ

Θόδωρας είπε...

Κατ' εμέ ήταν μια πανανθρώπινη θεώρηση. Η δήλωση του εκείνη ίσως να ήταν η κορυφαία στιγμή της ζωής του, που σφραγίστηκε και επικυρώθηκε με τη θυσία του. Αλλά ξένη γι' αυτούς που την καπηλεύτηκαν αργότερα. Εντελώς ξένη. Κρίμα.
Καθόλου περίεργο που κυκλοφορούν φήμες ότι προδόθηκε εκ των έσω. Η συνέχεια της ιστορίας τις δικαιολογεί απόλυτα.

Ανώνυμος είπε...

http://www.haravgi.com.cy/uploads/upload/files/231193423.pdf

Αληθεύει για την νεκρή ζώνη?

Μιχάλης είπε...

@ ΣΦ

Σίγουρα η σχετική αναφορά του Κ. Μάτση πόρρω απέχει από τις λεγόμενες εθνικόφρονες (και εθνικιστές) προσεγγίσεις.
Το ότι είχε ευρύτητα πνεύματος είναι αποδεδειγμένο από την ιστορία, όμως αυτό δεν ξέρω κατά πόσον το κατατάσσει μέσα στους μαρξιστές.
Θεωρώ την προσέγγιση του ορθολογιστική.

Μιχάλης είπε...

@ Θόδωρας

Δεν κυκλοφορούν φήμες ότι προδόθηκε εκ των έσω.
Προδόθηκε εκ των έσω.

Μιχάλης είπε...

@ Ανώνυμος

Το δημοσίευμα της Χαραυγής αληθεύει.
Έκανε δηλώσεις και ο υπουργός άμυνας επί του θέματος.

«Σύμφωνα με τον Υπουργό Άμυνας Φώτη Φωτίου, ο οποίος μίλησε στο Super Sport fm, πρόκειται για μια έκταση από την οποία έγινε αποναρκοθέτηση και στην οποία ουσιαστικά «εισέβαλαν» οι Τ/Κ. Μάλιστα σύμφωνα με τις πληροφορίες μέσα στους γεωργούς που προχώρησαν στη συγκεκριμένη ενέργεια υπάρχουν και έποικοι».

ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είπε...

Φιλε

Καποιοι απο τους αγωνιστες που εκαναν λαθη,αυτοι ηταν οι εξαιρεσεις,ολοι οι αλλοι ηταν ο κανονας,και ειδικα αυτοι που θυσιαστηκαν,ολη η Κυπρος ηταν ΕΟΚΑ ή σχεδον ολη.

Συμφωνοι για το παραδειγμα του Χατζημιτση,αλλα αν ο Αυξεντιου τον εκτελουσε-που επερεπε-θα αλαζε κατι ;θα ηταν δολοφονος;μιλουμε για ενοπλο αγωνα ,για τον τομεαρχη πενταδακτυλου,που τελικα εχασε τον τομεα του απο αυτην την ολιγωρια,οπως αυτο κι αν ακουγετε.

Η αγαπη του Ματση για την Ελλαδα σαν ιδεα σιγουρα δεν μπορει να αμφισβητηθει,και αυτην την αγαπη πρεπει ολοι μας να την ξαναβρουμε,αυτην την αγαπη που ο Ματσης ειχε για την Ελλαδα ο καθε Ελληνας -οχι Ελλαδιτης-πρεπει να την ξαναβρει,οπως ελεγε και ο ιδιος "τι σημανει Βορειοηπειρωτης,Κρητικος,Κυπριος,ολοι το ιδιο ειμαστε",και η αναφορα που παραθεσες δεν ειναι η μονη που τον κανει να ξεχωριζει ειναι κι αλλες

«Να ’σαι τίμιος στις πολιτικές σου αντιλήψεις που πρέπει να πηγάζουν από την αγάπη προς τον συνάνθρωπο, που συνεπάγεται καλυτέρεψη της Πολιτείας, που σαν άμεση συνέπεια έχει την της πατρίδας μερικά και του κόσμου γενικά»

«Έμαθα πάντα στην ζωή ν’ αγαπώ και να εκτιμώ τους ιδεολόγους αγωνιστές που ξέρουν ν’ αγωνιστούν για ένα ιδανικό -αδιάφορο ποιο είναι αυτό- αρκεί να το πιστεύουν»

«Χρειάζονται ακόμη αιώνες για να συναισθανθή η ανθρωπότης ότι μόνον με την συναδέλφωσιν των λαών θα μπορέση ο ταλαίπωρος κόσμος να ζήση αρμονικά στον πολυτάραχο πλανήτη μας».

Εχεις δικιο για τον Θ.Σοφοκλεους.

Ο Ματσης φιλε ηταν εθνικοφρονας ,μαλιστα ηταν μελος και της ΠΕΚ και συμφωνα με τον Γ.Ματση ειχε εντονοτατες συζητησεις και με μελη του ΑΚΕΛ πριν την εναρξη του αγωνα, με τον Πλουτη Σερβα,στην Αμμοχωστο με τον δημαρχο Αδαμο Αδαμαντος,υπολογιζε στο ΑΚΕΛ γιατι ηταν το ισχυροτερο κομμα,και οπως λεει καταγεγραμενα στο ημερολογιο του ηταν ακομα και επαφες με την αφροκρεμα του Ελληνικου στρατου που γνωρισε στην αντιπαραθεση με τους κουμμουνιστες στην Β,Ελλαδα.


Οτι ειναι οι αγιοι για την θρησκεια ειναι και ο Ματσης για την πατριδα,και αυτο δεν ειναι υπερβολη φιλε ολα το καταμαρτυρουν ακομα και ο Χαρτινγκ.

Μιχάλης είπε...

@ ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ

Αγαπητέ Πάμπο,

Ακριβώς τα όσα έγραψες αποδεικνύουν αυτό που είπα.
Δεν ήταν όλοι οι αγωνιστές ή οι ήρωες το ίδιο.

Όπως και να το κάνουμε οι Αυξεντίου και Μάτσης ξεχωρίζουν για το ήθος και το παράδειγμα τους.

Μην παρερμηνεύεις αυτά που γράφω. Όταν γράφω για τον Αυξεντίου και τον Χατζημιτσή, δεν εννοώ ότι δεν ήταν δολοφόνος επειδή δεν τον εκτέλεσε.
Θέλω να πω ότι ήθελε να βεβαιωθεί ότι ήταν προδότης και μετά να τον εκτελέσει.
Πολλοί άλλοι δεν έκαναν έτσι. Με τη μεγαλύτερη ευκολία συκοφαντούσαν κόσμο και τον δολοφονούσαν με την κατηγορία του προδότη.
Δεν λογάριαζαν την ανθρώπινη ζωή.
Και μιλούμε (υποτίθεται) και για κάποιους μορφωμένους (για την εποχή) που δρούσαν με αυτό τον τρόπο.

Σε περίοδο πολέμου δεν είναι δολοφόνος εκείνος που εκτελεί κάποιον για προδοσία. Δολοφονία είναι όταν το κάνει χωρίς να ελέγξει, ή συκοφαντεί κάποιον για να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να τον δολοφονήσει.
Και βλέπεις ότι χρησιμοποιώ τις λέξεις εκτέλεση και δολοφονία.

Μια άλλη διαφορά, τουλάχιστον του Μάτση, από τους υπόλοιπους είναι ακριβώς τα παραδείγματα που παραθέτεις.
Η αγάπη του για την Ελλάδα δεν τον εμπόδιζε να έχει ανθρώπινες σχέσεις, να σκέφτεται νηφάλια και να εκτιμά τους ιδεολόγους, σε οποιαδήποτε παράταξη κι αν ανήκαν.

Οι πλείστοι των υπολοίπων αγωνιστών ήταν φανατισμένοι και θεωρούσαν εχθρό τους όποιον δεν συμφωνούσε μαζί τους, με προεξάρχοντα τον Γρίβα.

Τα ίδια μυαλά κουβαλούν ακόμα και σήμερα κάποιοι από αυτούς, όσοι ζούνε.
Και αυτή την καταστροφική νοοτροπία μετέφεραν και στους (πολιτικούς) απογόνους τους.

Ο Μάτσης, όπως γράφεις, υπολόγιζε στο ΑΚΕΛ σαν τη μεγαλύτερη πολιτική δύναμη.
Έτσι τη θεωρούσε και ο Γρίβας και η πλειονότητα των αγωνιστών;
Τα γραπτά είναι εκεί αγαπητέ μου φίλε και λένε ακριβώς το αντίθετο.

Δεν είναι σωστή μέθοδος η αγιοποίηση οποιουδήποτε επειδή έδωσε τη ζωή του για την πατρίδα. Ο καθένας έχει και ένα προσωπικό υπόβαθρο που πρέπει να το λαμβάνουμε υπόψη.

Ανώνυμος είπε...

Μιχάλη,

Εξακολουθείς να αναφέρεσαι σε εκ των έσω προδοσία των Αυξεντίου και Μάτση. Καλό είναι να δώσεις τα στοιχεία που έχεις (αν έχεις) και βάση αυτών να κάνουμε μια νούσιμη συζήτηση, χωρίς αερολογίες και κουβέντες του καφενέ.

Για κάποιον που θέλει να μάθει, είναι γνωστό ποιοι πρόδωσαν και τους 2. Διερωτούμαι γιατί αποφεύγεις να κάνεις παράθεση των γεγονότων και αρκείσαι στο "κουτσομπολιό" - δεν σε τιμά από τη στιγμή που θέλεις να λέγεσαι ερευνητής.

Φιλικά,
Ν.Κ.



ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είπε...

Κανενας ανθρωπος δεν ειναι ιδιος με τον αλλο,παντα καποιοι θα ξεχωριζουν ,γιαυτο και ο Αυξεντιου εγινε υπαρχηγος στην πορεια και ο Ματσης ηταν ο παγκυπριος συνδεσμος των τομεαρχων με τον Διγενη.

Δεν παρερμηνευω αυτα που γραφεις ουτε προσπαθω,απλα λεω οτι ο Αυξεντιου θα επρεπε να εκτελεσει τον προδοτη,γιατι αν δεν πληροφορητω απο ανθρωπους της ΕΟΚΑ για την προδοσια του Χατζημιτση θα επεφτε απο τοτε.

Φιλε και τον Ματση ομως και τον Αυξεντιου και τον Γριβα τους ενωνε ο αντικουμμουνισμος,εψαξες ποτε το γιατι;

Εγραψα οτι ο Ματσης υπολογιζε το ΑΚΕΛ γιατι ηταν ισχυρο κομμα,δεν ειχε κι αλλο τοτε,καιοι προκυρηξεις της ΕΟΚΑ εδειχναν το ιδιο,οτι υπολογιζαν και την αριστερα και τους ΤΚ.

Μιχάλης είπε...

@ Ν.Κ.

Φίλε μου,

Όσοι έχουν διαβάσει τις βιογραφίες και τα βιβλία που αναφέρονται στους δύο συγκεκριμένους ήρωες γνωρίζουν αυτό που αναφέρεις.
Υπάρχει μία αναφορά του Αυξεντίου που είπε «όπου κι αν πάω η προδοσία με καταδιώκει».
Αυτό το είπε μετά τις συνεχείς μετακινήσεις του λόγω προδοσίας και την τελική κατάληξη του στον Μαχαιρά.
Νομίζω ότι είναι φανερό πως για να τον ακολουθούν συνεχώς οι Άγγλοι, κάποια πληροφόρηση είχαν εκ των έσω, εννοώ από την οργάνωση.
Ενώ μετακινείτο μυστικά από το ένα χωριό στο άλλο, οι άγγλοι έρχονταν πίσω του. Άρα κάποιος ή κάποιοι γνώριζαν πού κινείτο ο Αυξεντίου.

Από την άλλη ο ίδιος ο Γιαννάκης Μάτσης μιλά για προδοσία του αδελφού του.
Την Κυριακή στο ΡΙΚ είπε ότι ο προδότης ήρθε προηγουμένως δύο τρεις φορές στο κρησφύγετο.
Σχετική αναφορά υπάρχει και στο Χρονικό της ΕΟΚΑ, του Γ. Γρίβα.

Ονόματα δεν γνωρίζω αφού κάποιοι κρατούν κλειστό το στόμα τους μέχρι σήμερα.
Δεν λέω ούτε αερολογίες ούτε κουβέντες του καφενέ.

Μιχάλης είπε...

@ ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ

Σίγουρα αν ο Αυξεντίου εκτελούσε τον Χατζημιτσή οι εξελίξεις θα ήταν διαφορετικές.
Όμως θέλησε να τον δοκιμάσει και για το ότι διέφυγε ο Χατζημιτσής κάποιος άλλος ευθύνεται. Δεν είναι της ώρας, αν και είναι γνωστά αυτά τα πράγματα.

Το ότι ήταν αντικομουνιστές και οι τρεις που αναφέρεις, ναι ήταν.
Τι να ψάξω;

Όσον αφορά το τελευταίο σου σημείο, η προηγούμενη αναφορά μου είναι σαφής.
Όμως ας μη χαλάσουμε πάλι τη συζήτηση επαναλαμβάνοντας πράγματα που είπαμε πολλές φορές.

Ανώνυμος είπε...

Μιχαλη,

Επιμένω ότι για να κάνουμε μια σοβαρή συζητηση θα πρέπει να πεις τι υποψιάζεσαι-διαφορετικα λυπάμαι αλλά είναι όντως συζήτηση του καφενέ.

Ξέρεις καλά ότι και ονόματα υπάρχουν και ανεξάρτητες πηγές (τουλάχιστον οσο αφορά τον Αυξεντίου) που να δείχνουν απο που προήλθε η προδοσία. Δεν καταλαμβαίνω το συνομωτικό ´υφος του "καποιοι εκ των εσω" τους κατέδωσαν. Πες αυτά που ξέρεις, αν ξέρεις και να συζητήσουμε.

Υ.Γ. Δεν καταλαμβαινω ουτε τη συζητηση για το θεμα Χατζημιτση. Ο Αυξεντιου διέταξε και αλλες εκτελεσεις στις οποιες δεν αναφερεστε. Στις ελαχιστες που ειχε ενδιασμους παρολιγον να το πληρωσει με τη ζωη του.

Ν.Κ.

ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είπε...

Φιλε

Ας παρουμε τους δυο μη φανατισμενους,τους μορφωμενους και τους κοινως αποδεκτους,γιατι ηταν αντικουμμουνιστες; ειδικα ο Ματσης δεν ηταν επειδη διαφωνουσε με την θεωρια του κουμμουνισμου.

Συμφωνοι, να μην χαλασουμε την συζητηση.

Ενδιαφερον αυτα που σου λεει ο φιλος Ν.Κ.

Ναι,ο Αυξεντιου διεταξε εκτελεσεις,νομιζω και τον Χατζημιτση για εκτελεση τον διεταξε πριν τον προδωσει.

Μιχάλης είπε...

@ Ν.Κ.

Δεν είμαι σε θέση να δώσω ονόματα διότι θα πρόκειται για εικασίες ή για περιπτώσεις που δεν θα μπορούν να τεκμηριωθούν.
Γι αυτό αποφεύγω να δώσω ονόματα.

Το μόνο τεκμηριωμένο είναι η περίπτωση των Απόστρατου και Πιπίνου.
Αυτοί οι δύο ήταν της ΕΟΚΑ.
Αυτοί οδηγούσαν τους Άγγλους στις κρυψώνες του Αυξεντίου.
Από εκεί και πέρα ποιος τους έδινε την πληροφορία για να οδηγήσουν εκεί τους Άγγλους δεν μπορώ να πω με βεβαιότητα.

Αν εσύ γνωρίζεις κάτι γιατί δεν το λες και συμβάλλεις στο να γίνεται μια κουβέντα του καφενέ;

Και επειδή πραγματικά δεν γνωρίζω, μπορείς να με πληροφορήσεις ποιες εκτελέσεις διέταξε ο Αυξεντίου;

Μιχάλης είπε...

@ ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ

Είπαμε να μην μπούμε στα ιδεολογικοπολιτικά.

Επειδή κι εσύ συναινείς ότι ο Αυξεντίου διέταξε εκτελέσεις, αν ξέρεις κάτι επ’ αυτού διαφώτισε με.
Όπως και για τον Μάτση.

Όσον αφορά τον Χατζημιτσή, είχε πληροφόρηση ότι ήταν προδότης αλλά δεν τον εκτέλεσε πριν βεβαιωθεί.
Και όταν επιχείρησε να βεβαιωθεί αναθέτοντας του συγκεκριμένη αποστολή, ο Χατζημιτσής εκμεταλλευόμενος την «αφέλεια» εκείνου που ήταν μαζί του, το έσκασε.

Ανώνυμος είπε...

Μιχάλη,

Πρώτα πρώτα, είναι γνωστό (και καλό να ξέρει και ο υπόλοιπος κόσμος που μας διαβάζει) ότι τότε είχε προδωθεί ολόκληρος ο τομέας Λευκωσίας και Πιτσιλιάς. Για να μπορεσει καποιος να καταλάβει το μέγεθος της προδόσίας αρκει να μάθει ότι συνελήθφηκαν σχεδόν όλα τα στελεχη των ομάδων του Αυξεντίου, οι ομαδάρχες των χωριων, οι συνδεσμοι του κτλ. Σε κάθε σύλληψη που έκαναν οι αγγλοι δυστυχώς λαμβαναν και νεες πληροφορίες, είτε ηθελημενα είτε μεσω βασανιστηρίων.

Πέραν από τους Απόστρατο και Πιπίνο υπήρξαν και άλλες πληροφορίες που έφεραν τους άγγλους στα ίχνη του Αυξεντίου. Διερωτάσαι ποιος έδινε τις πληροφορίες σε αυτούς, υπονοώντας ότι κάποιος άλλος το έκανε. Οι 2 που αναφέρεις (μαζί με τον Καραδήμα) άνηκαν στις ομάδες Αυξεντιου και γνώριζαν όλα τα λημέρια και τα κρυσφήγετα τα οποία χρησιμοποιούνταν και τα σπίτια στα οποία φιλοξενούνταν οι αντάρτες, όπως και την φιλοξενία στον Μαχαιρά. Δεν είναι τυχαίο που ακολουθούσαν σε κάθε βήμα τον Αυξεντιου αφου ήξεραν ακριβώς που θα πάει (μάλιστα όταν τους πήραν στον Μαχαιρά, αρχικά κατευθύνθηκαν στα Κιόνια δίοτι αυτά τα λημέρια ήξεραν και όχι το κατοπινό κρυσφηγετο).

Ειδικά για την προδοσία του Αυξεντίου, επιμένω ότι υπάρχουν πάρα πολλά στοιχεία για την αλυσίδα της προδοσίας που έστειλε τους άγγλους στο Μαχαιρά (και απο αγγλικες πηγες). Στοιχεία που περιλαμβανουν και μέλη της ΕΟΚΑ (Καραδημας, Αντωνας, Πατσαλίδης) αλλά και άλλους (όπως η προδοσία των Φάντηδων, του Φιλίππου κτλ).

Για την περίπτωση του Κυριάκου, υπάρχουν αναφορες και στο χρονικό του Διγενη αλλά και σε μαρτυρίες συναγωνιστών του, και κάνουν λόγω για συγκεκριμένο αστυνομικό. Επειδή όμως δεν υπάρχει η πληθώρα των στοιχειων που υπάρχουν στην περίπτωση Αυξεντίου, το όνομα δεν έγινε γνωστό προς τα έξω. Και σωστά αν με ρωτάς...

Όσο για τις εκτελέσεις, εκ του προχείρου σε παραπέμπω στο βιβλίο του Αυγουστή, (υπάρχουν τουλάχιστον 4 αναφορές σε αναθέσεις εκτελέσεων από τον Αυξεντιου) αλλά και σε επιστολές του ίδιου του Αυξεντίου στις οποίες αναφέρεται σε εκτελέσεις προδοτών (πχ με τον σταθμάρχη του Αγρου). Προφανως και ο αγώνας δεν ήταν κατηχητικό - περιελαμβανε και εκτελεσεις και ήταν λογικό αυτές να διετάζονταν από τα στελέχη της ΕΟΚΑ (νομίζω γνωρίζεις και για τη περίπτωση του Δημητριόυ - αν δεν κάνω λάθος ο αδελφός του είναι πρόεδρος του συνδέσμου σας? Ξέρεις πολά καλά τότε ποιοι μπορεί να διέταξαν την εκτέλεση του.)

Υ.Γ. Ο λόγος που επιμένω σε συζήτηση στη βάση ονομάτων (όπου είναι δυνατόν), είναι διότι μονο ετσι πιστευω ότι μπορουν να βγουν συμπεράσματα. Το να λέμε συνομωτικά ότι "καποιοι" παγιδευσαν τον Αυξεντιου ή τον Ματση στοχοποιώντας τους πάντες, είναι άστοχο και δεν βοηθά. Για παράδειγμα ο Δρουσιώτης υποψιάζεται το Γιωρκάτζη - άρα μπορούμε να κάνουμε μια συζήτηση επ'αυτού και όχι στο άσχετο.

Φιλικά,
Ν.Κ.

Ανώνυμος είπε...

Όλα μέσα στην ΕΟΚΑ ήταν ένα λάθος. Από την ιδεολογία της, την ίδρυσή της, το σκοπό της, την ηγεσία της και τις αποφάσεις της.

Σήμερα προσπαθούν να μας την αγιοποιήσουν και να παρουσιάσουν σαν υβριστή εκείνο που την κρίνει για να μην φανούν τα τεράστια λάθη της.

Η ιστορία θα δείξει ότι η ΕΟΚΑ ήταν: η ιδεολογικοπολιτική βιτρίνα ορισμένων για να εξοντωθούν οι πολιτικοί τους αντίπαλοι μπροστά στο γεγονός ότι οι Άγγλοι θα παρείχαν αυτο-διάθεση.

Έχουμε πολλές ιστορίες για άτομα που σκοτώθηκαν για να σφαιτεριστούν οι περιουσίες. Άλλες περιπτώσεις δολοφονιών αγωνιστών λόγω προσωπικών φιλοδοξιών εντός της οργάνωσης (ο γιωρκάτζης εξολόθρευε συναγωνιστές του). Και φυσικά η αντικομμουνιστική και αντιτουρικική υστερία.

Αυτά όλα για μέγιστη πολιτική επιρροή μετά την αυτοδιάθεση.

Την ίδια ερμηνεία έχουν και οι ξένοι για την ΕΟΚΑ.

Οι μόνοι που αποτυγχάνουμε να τη δούμε τα γεγονότα με αυτό το φακό είμαστε εμείς. Με αποτέλεσμα να συνεχίζουμε να συντηρούμε αυτές τις νοοτροπίες αλληλοεξόντωσης.


Μιχάλης είπε...

Αγαπητέ Ν.Κ.

Καταλαβαίνω απόλυτα τι θέλεις να πεις.
Είναι γνωστά τα όσα αναφέρεις για την προδοσία ολόκληρου του τομέα καθώς και ο ρόλος των Καραδήμα, Πιπίνου και Απόστρατου.
Και ασφαλώς σε κάθε σύλληψη οι Άγγλοι έπαιρναν και νέες πληροφορίες.
Άρα σωστά λέω ότι η προδοσία ήταν εκ των έσω και όχι εκ των έξω. Δηλαδή ήταν μέσα από την ΕΟΚΑ.

Συμφωνούμε ότι όλοι γνώριζαν τα κρησφύγετα και τα λημέρια.
Το θέμα που θέτω εγώ είναι ότι όταν π.χ. ο Αυξεντίου πήγε στους Καπέδες, οι Άγγλοι ήρθαν στους Καπέδες, συγκεκριμένα, δεν πήγαν αλλού. Το ίδιο έγινε και με τον Αναλυόντα κ.ο.κ.

Δεν διαφωνώ ότι υπάρχουν πολλά στοιχεία για την αλυσίδα της προδοσίας. Εκείνο που μένει αδιευκρίνιστο μέχρι σήμερα είναι η συγκεκριμένη λεπτομέρεια.

Μιλώντας με ένα από τους πρωτεργάτες της ΕΟΚΑ, μακαρίτη τώρα, μου είπε και όνομα, ποιος ήταν αυτός που έδινε τις πληροφορίες. Μου ανάφερε και συγκεκριμένα στοιχεία.
Το πρόβλημα είναι ότι επειδή δεν δέχθηκε να τα πει στο μαγνητόφωνο αλλά μόνο κατ’ ιδίαν, δεν μπορώ να τα χρησιμοποιήσω και να τον επικαλεστώ.

Ναι, ο Δρουσιώτης υποψιάζεται τον Γιωρκάτζη.
Εγώ αν κι έχω όπως είπα την πληροφόρηση από τον αποθανόντα, δεν μπορώ να αναφέρω κάτι διότι δεν έχω τα στοιχεία να το αποδείξω. Ενδείξεις έχω.
Και δεν το διακινδυνεύω από τη στιγμή που κάποιοι καραδοκούν να με στήσουν στον τοίχο για τις απόψεις μου.
Να είσαι σίγουρος ότι αν τα καταφέρω να βρω στοιχεία θα το κάνω.


Σε ότι αφορά τον Μάτση, ο Γιαννάκης Μάτσης, όπως έγραψα και σε προηγούμενο σχόλιο, είπε την περασμένη Κυριακή ότι ο προδότης πήγε στον χώρο του κρησφυγέτου 3 φορές.
Άρα ο Γ. Μάτσης είναι απόλυτα σίγουρος και μιλά για συγκεκριμένο άτομο.

Λες ότι επειδή δεν υπάρχουν πολλά στοιχεία για τον συγκεκριμένο, δεν τα δίνουν προς τα έξω.
Και εύλογα εγείρεται το ερώτημα, γιατί με τους αριστερούς – που δεν έχουν κανένα στοιχείο – δεν τήρησαν την ίδια στάση;
Μήπως επειδή ο συγκεκριμένο είχε άμεση σχέση με την ΕΟΚΑ;
Ερώτημα θέτω.

Μιχάλης είπε...

@ Ανώνυμος11/28/2013 3:07 μ.μ.

Σεβαστές οι απόψεις σου αν και υπάρχουν κάποια σημεία που διαφωνώ.

Ένα από αυτά είναι ότι η ΕΟΚΑ ιδρύθηκε για να εξοντώσει την αριστερά.
Θα έλεγα ότι αυτός ήταν ένας από τους στόχους του Γρίβα. Δεν ήταν ο κύριος στόχος.

Και οπωσδήποτε θα συμφωνήσω στο ότι η ΕΟΚΑ χρησιμοποιήθηκε για να περιορίσει το ρόλο της Αριστεράς, και ότι αυτό φάνηκε από τη στιγμή της ίδρυσης της, πριν ακόμα να αρχίσει η δράση της.

ΑΝΟΡΘΩΣΙΣ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΣ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ είπε...

Ξερω ότι στον Χατζημιτση αναθεσε εκτελεση,οχι από δικες μου πηγες όμως.

ΑρηςΑΠΟΕΛ είπε...

Αξούγεται απο άκαπνους ακελικούς, ίσως έχει υπονοηθεί και εδώ καθ'οτι διάβασα βιαστικά το άρθρο.
Θα θελα να ρωτήσω τους αριστερούς εδώ. Ποιο συμφέρον είχε ο Γριβας να προδώσει τον υπαρχηγό της ΕΟΚΑ στους Άγγλους, δεδομένου του ότι μια σύλληψη του Αυξεντίου? Η ζημιά θα επέφερε στο φρόνημα των Κυπρίων και στον αγώνα, οι εικόνες με τον Γρηγόρη,υπ' αριθμον δυο στην ΕΟΚΑ που προξένησε πολλές ζημιές στους άγγλους, στις χειροπέδες σαν δερμένο σκυλί να φωτογραφίζεται μαζί με τους θριαμβευτές ΤΟΥ Άγγλους οι οποίοι θα τον επιδεικνύουν σαν τρόπαιο. Χώρια οι πληροφορίες που θα μπορούσαν να αποσπάσουν οι Αγγλοι.
Για μένα το μεγαλείο της θυσίας του Αυξεντίου, με ψυχρούς υπολογισμούς εκδιπλώνεται εδώ.
Τέλοσπαντων, τι συμφέρον θα είχε ο Γρίβας?

Ζας είπε...

@ΑρηςΑΠΟΕΛ
Εφ' όσον θέλεις να χρησιμοποιήσεις αυτή τη λογική, που η ερώτηση της έχει βέβαια εύκολη απάντηση, γιατί δεν τη προεκτείνεις λίγο και να ρωτήσεις και "Ποιο συμφέρον είχε ο Γιωρκάτζιης να προδώσει τον υπαρχηγό της ΕΟΚΑ στους Άγγλους"; Εκτός αν θέλεις η λογική να σταματάει σε ένα σημείο και να μη πηγαίνει πάρα πέρα.

Ζας είπε...

@ΑρηςΑΠΟΕΛ,
Ο Γρίβας εκτός από όλα τα άλλα, ήταν και πολύ φιλόδοξο άτομο. Αυτό αποδεικνύεται εύκολα από την μετέπειτα ζωή του, που προσπάθησε να γίνει πολιτικός ηγέτης στην Ελλάδα για να τη "σώσει κι' αυτήν αλλά εισέπραξε περιφρόνηση, που κατέβηκε ξανά στην Κύπρο για να είναι αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων δηλαδή κάτι σαν αρχηστράτηγος, τη σύγκρουση του με τον πολιτικό αλλά πραγματικό αρχηγό της ΕΟΚΑ κλπ κλπ.
Αν ζούσε ο Αυξεντίου όμως τί θα ήταν ο Γρίβας; Ή ο Γιωρκάτζιης; Αν ζούσε ο Μάτσης;

Μιχάλης είπε...

@ ΑρηςΑΠΟΕΛ

Για να μιλάς για άκαπνους, φαίνεται ότι εσύ είσαι καπνισμένος!

Γράφεις ότι διάβασες βιαστικά το άρθρο. Μπορείς να το διαβάσεις πιο καλά και να μου πεις πού υπονοείται ότι ο Γρίβας πρόδωσε τον Αυξεντίου;

Ανώνυμος είπε...

Περαστικός
Είσαι σιγουρος οτι η φράση που έγραψε ο Μάτσης είναι οπως την αποδίδεις και εννοούσε αυτό που εσύ υποστηρίζεις οτι εννούσε;

παύλος1988 είπε...

Είχα γράψει πριν 1 χρόνο ένα κείμενο για τον Μάτση. http://themataistorias.pblogs.gr/2012/12/kyriakos-matshs-1926-1958.html

Κατ' εμέ, με βάση όλα αυτά που διάβασα για να το γράψω, ο Μάτσης δεν ήταν αριστερός.Βέβαια, μια εποχή μέχρι και το 1946 φαίνεται να φλέρταρε με το ΕΑΜ, κυρίως διότι του κίνησε το ενδιαφέρον ο συνδυασμός Εθνικών και Κοινωνικών αγώνων σε ένα κίνημα αλλά με την επίσημη έναρξη του Εμφυλίου πήρε σαφή αντικομμουνιστική στάση.