Παρασκευή, 2 Ιανουαρίου 2009

ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ

Επέλεξα ως πρώτη ανάρτηση για το 2009, να αρχίσω με μια θετική δημοσίευση.

Και θεωρώ θετική δημοσίευση την συνέντευξη που έδωσε στην Καθημερινή (28-12-08) ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος.
Θεωρώ ότι ο προκαθήμενος της Ελληνικής Εκκλησίας, με όσα δηλώνει, κατατάσσεται ανάμεσα στους ανθρώπους που δεν είναι δογματικοί, που δεν θεωρούν τον εαυτό τους αυθεντία αλλά αντιμετωπίζει πράγματα και καταστάσεις με ένα ορθολογισμό, στον βαθμό που μπορεί ένας ιερωμένος να υπεισέλθει σε αυτόν.
Ιδιαίτερα σημαντική θεωρώ την αντιμετώπιση των πρόσφατων ταραχών στην Ελλάδα και τον τρόπο που τις αντιμετωπίζει.
Και πιστεύω ότι πόρρω απέχει από τις απόψεις του δικού μας που με την επιπολαιότητα και την αθυροστομία που τον χαρακτηρίζει τάχθηκε κατά της βίαιης καταστολής των ταραχών, «επιτρέποντας» και στην αστυνομία να κακοποιεί κόσμο.


Ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος υποστηρίζει ότι έχει ήδη επέλθει ο διαχωρισμός Εκκλησίας - Κράτους

Συνέντευξη στον Νίκο Παπαχρήστου


«Η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου δεν δημιουργεί πρόβλημα στην Εκκλησία», διαμηνύει, μεταξύ άλλων, με συνέντευξή του στην «Κ» ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος, και αυτή του η τοποθέτηση για το ενδεχόμενο κατάργησης του θρησκευτικού όρκου αναμένεται να πυροδοτήσει έντονες συζητήσεις εντός και εκτός Εκκλησίας. Στη συνέντευξή του, ο προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας υποστηρίζει ότι έχει ήδη επέλθει ο διοικητικός διαχωρισμός της Εκκλησίας από το κράτος και πως κάποιοι «ιδεολογικοί κύκλοι» θέτουν το ζήτημα στοχεύοντας στην «εξουδετέρωση της πνευματικής επιρροής της Εκκλησίας στην ελληνική κοινωνία». Πάντως, προσθέτει, αν η Πολιτεία επιθυμεί μια τέτοια εξέλιξη, τότε δεν έχει παρά να αναλάβει τις σχετικές πρωτοβουλίες και να θέσει το ζήτημα στην κρίση του ελληνικού λαού. Σχολιάζοντας τα γεγονότα των τελευταίων ημερών, ο κ. Ιερώνυμος χαρακτηρίζει ως πληγή στο σώμα της Δημοκρατίας τον θάνατο του 15χρονου Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου και εκτιμά πως η «εξέγερση» των νέων οφείλεται στην απληστία και την ασυνέπεια που επέδειξαν οι μεγαλύτερες γενιές. Σπεύδει ωστόσο να καταδικάσει τις πράξεις βίας που σημειώθηκαν κατά τις πρόσφατες διαδηλώσεις. Αναφορικά με τις οικονομικές δραστηριότητες της μονής Βατοπεδίου, ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών δηλώνει ότι «τραυμάτισαν το κύρος των ποιμένων της Εκκλησίας». Επαναλαμβάνει, τέλος, πως η Εκκλησία της Ελλάδος επιθυμεί να αξιοποιήσει την περιουσία της για την ανακούφιση του ταλαιπωρημένου ανθρώπου.

«Αντιθρησκευτικό ιδεολόγημα»
«Η κατάργηση του θρησκευτικού όρκου δεν δημιουργεί πρόβλημα στην Εκκλησία. Αντιθέτως, είναι συνέπεια της διδασκαλίας της, σύμφωνα με την οποία το «ναι» πρέπει να είναι «ναι» και το «όχι», «όχι». Αλλωστε, υπάρχει και η προτροπή της Αγίας Γραφής: «μη ομόσαι όλως»», λέει στην «Κ» ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος ερωτηθείς αν η Εκκλησία θα έπρεπε να επανεξετάσει το ζήτημα του θρησκευτικού όρκου που δίνουν πολιτικοί και κρατικοί λειτουργοί.
«Ως προς τους πρωτεργάτες των σκανδάλων και των οικονομικών καταχρήσεων οποιαδήποτε μορφή όρκου δεν γίνεται φραγμός, όταν ο έσω άνθρωπος έχει ισοπεδωθεί», τονίζει αναφερόμενος σε εκείνους που, καίτοι ορκίστηκαν επί του Ευαγγελίου, ενεπλάκησαν σε οικονομικής ή άλλης φύσεως σκάνδαλα. «Η προσπάθεια της κατάργησης του θρησκευτικού όρκου, όπως επιδιώκεται σήμερα, δεν υποκρύπτει ενδιαφέρον για τη συνέπεια και την ειλικρίνεια, αλλά έχει γίνει και αυτή ένα αντιθρησκευτικό ιδεολόγημα», εκτιμά ο κ. Ιερώνυμος. Αναφερόμενος σε όσους ανακινούν το θέμα των σχέσεων κράτους - Εκκλησίας, ο κ. Ιερώνυμος κάνει λόγο για «ορισμένους ιδεολογικούς κύκλους» οι οποίοι «υπηρετούν άλλες σκοπιμότητες και αποσκοπούν κυρίως στην εξουδετέρωση την πνευματικής επιρροής της Εκκλησίας στην ελληνική κοινωνία και επιδιώκουν έναν επαχθή χωρισμό Εκκλησίας και Πολιτείας, που σημαίνει ασφαλώς παραβίαση και αθέτηση υποσχέσεων εις βάρος της πρώτης αλλά και συμβατικών υποχρεώσεων». Πάντως, για άλλη μια φορά ο Αρχιεπίσκοπος ρίχνει το γάντι και διαμηνύει στην Πολιτεία πως «εάν επιθυμεί έναν τέτοιου είδους χωρισμό είναι στη διακριτική της ευχέρεια -αν όχι υποχρέωσή της- να το θέσει στην κρίση του ελληνικού λαού και εκείνος ας αποφασίσει ό,τι θέλει». «Το τραγικό γεγονός του θανάτου του 15χρονου Αλέξη ανήκει πια στα γεγονότα εκείνα που σημαδεύουν την ανθρώπινη ζωή και γίνονται μια πληγή στο σώμα της αγάπης, της ελευθερίας του προσώπου και της καλώς εννοούμενης δημοκρατίας» λέει στη «Κ» ο Αρχιεπίσκοπος και ξεκαθαρίζει ότι για όσα συμβαίνουν σήμερα οι ευθύνες ανήκουν στις μεγαλύτερες γενιές. «Ξεχάσαμε βασικές αρχές μας και γίναμε άτομα που περιφρονούν την ιδιότητα του προσώπου. Ετσι ο ατομοκεντρισμός μας, η φιλαυτία, ο αμοραλισμός, όπως ήταν φυσικό, έφεραν την απληστία, την περιφρόνηση του άλλου, την αδικία, τον αγώνα του «φαίνεσθαι» και όχι του «είναι», την ασυνέπεια με τα «ξύλινα τα λόγια τα μεγάλα» της προπαγάνδας. Η νέα γενιά είναι φυσικό και λόγω ηλικίας και λόγω συνθηκών να διαμαρτύρεται. Δεν μπορεί όμως να καταστρέφει. Οι βίαιες πράξεις φανερώνουν αποπροσανατολισμό, ανελευθερία και κληρονομιά «πρoπατορικών αμαρτημάτων» ημών των μεγαλυτέρων». Ποια όμως μπορεί να είναι η συμβολή της Εκκλησία στην κρίση που διέρχεται σήμερα η ελληνική κοινωνία; «Να πείσει, κατά την άποψή μου, κάθε καλοπροαίρετο ότι καμία αλλαγή δεν επιτυγχάνεται γύρω μας αν δεν προηγηθεί η εσωτερική αλλαγή του καθένας μας, η αγαθή αλλοίωση. Και ακόμη ότι όραμα και ελπίδα ανατέλλουν εκεί που υπάρχει παράδειγμα και αυτοθυσία».

Το Βατοπέδι πλήγωσε
Ο κ. Ιερώνυμος αναγνωρίζει ότι η «υπόθεση Βατοπέδι» τραυμάτισε τους εκπροσώπους της Εκκλησίας, αλλά σπεύδει να επισημάνει πως θα πρέπει να αποφεύγονται οι ισοπεδωτικές γενικεύσεις. «Είναι ανθρώπινη αδυναμία η γενίκευση και η ισοπέδωση. Ενα κακό γεγονός μπορεί να καλύψει δέκα άλλα αγαθά. Εξ άλλου, όταν υπάρχουν παράλληλα παραδείγματα στον πολιτικό βίο, δεν αποκεφαλίζουμε τη δημοκρατία, αλλά ζητούμε μέτρα και τρόπους για να θεραπευτεί η ασθένεια» σημειώνει ο Αρχιεπίσκοπος και προσθέτει: «Ασφαλώς ο θόρυβος και όσα μέχρι τώρα είδαν το φως της δημοσιότητας, όπως ασφαλώς παρουσιάσθηκαν, για τις οικονομικές δραστηριότητες της μονής Βατοπεδίου τραυμάτισαν το κύρος των ποιμένων της Εκκλησίας γενικότερα και πλήγωσαν πολλούς ανθρώπους. Προσωπική μου άποψη είναι πως για την αντικειμενική κρίση θα πρέπει να περιμένουμε τα πορίσματα των αρμοδίων οργάνων».

Περιουσία

Από την πρώτη στιγμή της εκλογής του ο κ. Ιερώνυμος κατέστησε σαφές πως η περιουσία της Εκκλησίας θα αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη του κοινωνικού έργου της. «Στο θέμα της διαχειρίσεως της εκκλησιαστικής περιουσίας έχουν γίνει πολλά λάθη στο παρελθόν», τονίζει στην «Κ» ξεκαθαρίζοντας πως η Εκκλησία της Ελλάδος έχει δικαίωμα ως νομικό πρόσωπο να αξιοποιήσει την περιουσία της, η οποία άλλωστε προστατεύεται από το Σύνταγμα της χώρας. «Η εκκλησιαστική περιουσία παίρνει νόημα μόνον όταν οι πόροι από την αξιοποίησή της επιστρέφουν ως διακονία στην κάλυψη των αναγκών του λαού. Είναι ανάγκη σήμερα, η ποιμαίνουσα Εκκλησία να εγκαταλείψει τις επιδιώξεις για φαραωνικά έργα και να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα του νεοπλουτισμού με άλλα έργα, εκείνα που διακονούν τα προβλήματα του σύγχρονου ταλαιπωρούμενου ανθρώπου».
Ηδη ο Αρχιεπίσκοπος ανακοίνωσε ότι η Ιερά Σύνοδος θα διαθέσει ποσό ύψους 8 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία τεσσάρων ιδρυμάτων για ηλικιωμένους, παιδιά με νοητική στέρηση, άτομα με αυτισμό και για την επανένταξη απεξαρτημένων ατόμων. «Στη σημερινή Ελλάδα, υπό τις επικρατούσες συνθήκες, κρίνω αδήριτη την ανάγκη της συνεργασίας της Εκκλησίας με την Πολιτεία, τα πολιτικά κόμματα, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τους ενδιαφερόμενους φορείς, για την επιτυχημένη αντιμετώπιση πολλών προβλημάτων» καταλήγει ο κ. Ιερώνυμος.

20 σχόλια:

bestman είπε...

Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος, είναι ιερωμένος και πνευματικός με την σημασία των λέξεων. Ο δικός μας αχρειεπίσκοπος είναι ένας αμπάλατος υποκριτής, επίσης με τη σημασία των λέξεων. Δεν δύναται να υπάρξει σύγκριση μεταξύ των 2...

Μιχάλης είπε...

Δυστυχώς φίλε μου ο αρχιαπίσκοπος Κύπρου δεν μπορεί να συγκριθεί με κανένα.

Το μόνο θετικό που του αναγνωρίζω είναι η αθυροστομία του.
Οτι σκέφτεται το λέει.

Και δεν τον νοιάζει αν η μια δήλωση του αντιφάσκει με την άλλη.
Π.χ.: Κατσάδιασε τον Μόρφου επειδή κάνει λειτουργίες στα κατεχόμενα και του είπε ότι βοηθά τον τουρκικό στρατό να λέει ότι επιτρέπει τα ανθρώπινα δικαιώματα στα κατεχόμενα.

Προχθές μας διαμαρτυρόταν γιατί δεν επιτρέπουν λειτουργίες και δήλωσε ότι θα ηγηθεί πορείας προς τα κατεχόμενα, αν το καθσετώς δεν επιτρέψει τις λειτουργίες.

Βγάζεις άκρη με αυτό τον άνθρωπο;

Eva Neocleous είπε...

"Το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Κύπρου, με υπόμνημα προς τη Δήμαρχο Λευκωσίας εκφράζει ενστάσεις για τις προθέσεις της Αρχιεπισκοπής για ανέγερση μεγάλου καθεδρικού ναού στο ιστορικό κέντρο της Λευκωσίας.
Το υπόμνημα παραδόθηκε στη δήμαρχο στις 22 Δεκεμβρίου.
Το Τμήμα αναφέρεται στην πρόθεση της Αρχιεπισκοπής για ανέγερση καθεδρικού ναού και τονίζει πως η ανέγερση ενός τέτοιου κτηρίου στο ιστορικό κέντρο της Λευκωσίας, θα έχει πολύ αρνητικές επιπτώσεις τόσο στη μορφή, όσο και στη ζωή της παλιάς πόλης. «Δεδομένου ότι η παλιά Λευκωσία έχει ήδη υποστεί ανεπανόρθωτες αλλοιώσεις, η θέση μας είναι ότι η πρόταση αυτή σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να υλοποιηθεί», συνεχίζει το Τμήμα. Σύμφωνα με το Τμήμα, η κατασκευή του ναού θα οξύνει το ήδη βεβαρημένο κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή, θα έχει αρνητικές συνέπειες για τα γειτονικά μνημεία λόγω των δονήσεων και των αυξημένων ρύπων, θα υποβαθμίσει τη σημασία του ιστορικού πυρήνα γύρω από την Αρχιεπισκοπή.(Από τον Πολίτη,30/12/08)".
Αντιδράσεις για την πρόθεση της Αρχιεπισκοπής έχουν εκφράσει ως τώρα πολλοί φορείς.
Τα παραπάνω είναι ελάχιστη ένδειξη για τη σύγκριση.Οι θέσεις του Αρχ/που Αθηνών πόρρω απέχουν από τις αντίστοιχες του Αρχ/που Κύπρου.

Μιχάλης είπε...

@ Εύα Νεοκλέους

Απ' ότι ξέρω και η Δήμαρχος είναι εναντίον.

Πάντως αν θέλουμε να μην αλλοιωθεί κι άλλο η παλιά Λευκωσία, όλοι θα πρέπει να αντιδράσουμε στην προσπάθεια του αρχιεπισκόπου.

Γεμίσανε τον τόπο εκκλησίες.
Δεν τους φτάνουν αυτές που έχουν;

dokisisofi είπε...

Apo tin alli, o kathedrikos tou Agiou Iwanni einai idiou megethous me to telefteo ksoklisi sta vouna tou Troodous. Den mporei o kathedrikos naos mias xwras na einai toso mikros! Epi Tourkokratias isws, alla epi tourkokratias oute oi kampanes epitrepotan na xtipoun oute ta kampanaria na einai psilotera ap;o tis steges twn ipoloipwn spitiwn. Lete na to doume ki afto?

Kai i dimarxos Lefkosias genika exei allergia stous naous. Oxi mono tous xristianikous. Oute se Voudistes edose tis proalles tin adeia na egeiroun nao, legontas oti oi telefteoi prokaloun "ohlagogia" . Enw o xotzas as poume einai " harma wtwn".

Aceras Anthropophorum είπε...

Εγώ υποστηρίζω να κτιστεί ο καθεδρικός ναός δίπλα που το χρηματιστήριον. Δεν είναι υπονούμενον για τους ππαράδες της εκκλησιάς. Καλλύττερα να τους έχει η εκκλησιά παρά ο Σιακόλας. Είναι για πολεοδομικούς λόγους που το εισηγούμαι. Σκεφτήτε το τζιαι θα δείτε ότι εν ο καλλύττερος τόπος.

dokisisofi είπε...

Kali idea! Omws na fiei to xrimatistirio tziai na paei dipla pou to proedriko! Skefteite to.

nike dunk είπε...

where you come from!

dokisisofi είπε...

Oi file mou den "come from" apo proedrikon, oute apo alethrikon.
An "come from" proedrikon, tha eixa kai metoxes xrimatistirion. ("ppara alisveris serrai")You know...

Μιχάλης είπε...

@ dokisisofi

Δεν φταίμε εμείς αν ο Αγιος Ιωάννης είναι μικρός και δεν χωρά (όχι τον αναστεναγμό μας).

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κτίσουμε έναν κουλλέ μέσα στη μέση της παλιάς Λευκωσίας;

Ας καθιερώσουν ως καθεδρικό την Παλλουριώτισσα ή κάποια από τις τεράστιες που χτίζουν τώρα.

Σύμφωνα με τον Φιλελεύθερο που έγραψε για τους βουδιστές, η δήμαρχος απέρριψε το αίτημα τους διότι δεν πληρούσαν τα κριτήρια.
Δεν νομίζω να είναι θέμα αλλεργίας.

Τον χότζα δεν νομίζω να μπορεί να τον ελέγξει οποιοσδήποτε δήμαρχος της ελεύθερης Λευκωσίας. Επομένως ο συσχετισμός που κάνεις είναι ατυχής.


@ Aceras Anthropophorum

Να έχουν και σήμα τη σημαία του Βα(λ)τοπεδίου…

stelios είπε...

όταν ακούω τον ιερόνυμο ένα μόνο σύνθημα μου ρχεται στο νου:

εκκλησία της ΕΛΛΑΣ, εκκλησία της ΚΥΠΡΟΥ - ΕΝΩΣΙΣ :-))))

έτσι,
θα έδειχνε ο δικός μας ο παπάς τα πραγματικά εθνικά του αισθήματα, θα ανήγαμε και σαμπάνιες να γιορτάσουμε την ένωση των κυπριακών εκκλησιών με τις εκκλησίες της μάμμας μας, και θα είχαμε και μεις ένα αρχιεπίσκοπο της προκοπής.

αν είναί να γλυτώσουμε που τον Βου τότε:

ΖΗΤΩ Η ΕΝΩΣΙΣ

:-)))))

Μιχάλης είπε...

@ stelios

Κι εμένα μου έρχεται στο νου ο ανεκδιήγητος Ιερώνυμος της χούντας.
Όμως απ’ ότι φαίνεται δεν είναι το όνομα που δίνει και τη… χάρη.

Την ένωση με την Ελλάδα την κάναμε, που είπε και ο δικός μας, τη θέση του και την υπαγωγή της κυπριακής εκκλησίας στην ελληνική δεν τον βλέπω να την παραχωρεί…

Να κι ένα πρόσκαιρο καλό που θα είχε και η ένωση, διότι φαντάζεσαι να ενώνονταν οι εκκλησίες επί Χριστόδουλου;

rose είπε...

Μιχαλη καλη χρονια σου ευχομαι

παρόλο οτι θες να ξεκινησεις θετικά - και ειναι δικαιωμα σου
εγω καθε φορα που βλεπω τι άρθρα εχει η ΚΑθημερινη με πιανει απελπισία

γιατι τοσο γλυψιμο στην Εκκλησια, Βατοπεδι κλπ αρνουμαι να κατανοησω

αυτο επισημαινω τα του Ιερωνυμου δεν με αφορουν και έτσι δεν έχω τι να σχολιασω

PK猪 είπε...

You read these things, I think the mood has changed for the better!

Ανώνυμος είπε...

Rose η Καθημερινη ειναι βαθεια δεξια εφημεριδα παρα το διαλλακτικο προφιλ που τη διακατεχει.

Ειναι η ¨παραδοσιακη¨ δεξια καμουφλαρισμενη, χωρις να απεχει πολυ απο το πατρις, θρησκεια οικογενεια.

Χρηστος Ασλανιδης

Ανώνυμος είπε...

e eise k poli malakas re

Ανώνυμος είπε...

Eisai poustokoumouni..

Μιχάλης είπε...

Ευχαριστώ πολύ, είσαι πολύ ευγενικός.

Ανώνυμος είπε...

Eimai poli eugenikos perissotero apo oti sou a3izei.. toulaxisto min ta les kai stous allous auta pou pistevis gia tous tourkokiprious giati kanis perissotero kako stin patrida kipro.. voulosto toulaxisto gia na perasoume kai na men katastrafoume parapano apo oti eimaste twra.. An theleis esi valtous j esso sou.. an theleis pantre4e j ta pe8kia sou me jinous.. alla men lalis oti emas en aderkia mas.. an tous niothis esi aderfkia sou tote xalali sou.. Men tous ipologizis san aderkia twn ellinwn kai idika twn ellinokipriwn..

Μιχάλης είπε...

Καταρχήν σε είσαι σε λάθος ανάρτηση.
Υπάρχουν τόσες άλλες που αναφέρονται σε αυτά τα θέματα που γράφεις.

Όμως πρέπει να μάθεις αγαπητέ μου φίλε ότι διαφωνείς σε κάτι ή έχεις διαφορετική άποψη, δεν συμπεριφέρεσαι με τον τρόπο που συμπεριφέρεσαι αλλά απαντάς προτάσσοντας τα δικά σου επιχειρήματα.

Νομίζω ότι αυτό απαιτούν οι στοιχειώδεις κανόνες όταν κάποιος διαφωνεί. Αλλά φαίνεται ότι επειδή δεν έχεις επιχειρήματα, καταφεύγεις στις γνωστές μεθόδους.

Δεν πειράζει, ο καθένας ότι μπορεί…