Θεώρησα καλό να παραθέσω εδώ αποσπάσματα από τη συνέντευξη που έδωσε στον ΑΣΤΡΑ 92,8 ο υπουργός Παιδείας Ανδρέας Δημητρίου.
Και το θεώρησα καλό για ένα και μόνο λόγο. Απάντησε σε ζητήματα που εγείρονται για το θέμα των αλλαγών στην Παιδεία και έδωσε εξηγήσεις για διάφορες πτυχές.
Γι αυτό και έκρινα καλό να αναρτήσω τα κυριότερα σημεία αυτής της συνέντευξης.
Για λόγους εξοικονόμησης χώρου συμπύκνωσα τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις χωρίς να αλλοιώσω επ’ ουδενί το νήμα.
Προτρέπω να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις απαντήσεις που αφορούν την ιστορία και ιδιαίτερα τον αγώνα της ΕΟΚΑ, που προκάλεσαν αρκετές συζητήσεις.
Ερ: Θεωρείτε ότι η αιτία της αντίδρασης κυρίως μέσα στους εκπαιδευτικούς ήταν η διαδικασία που ακολούθησε το υπουργείο ή μήπως ήταν επί της ουσίας;
Απ: Καταρχήν θέλω να πω ότι αισθάνομαι ευτυχείς γιατί έγινε όλη αυτή η συζήτηση και για την κατάληξη της αυτής της συζήτησης.
Αντιλαμβάνομαι ότι κατεστημένες νοοτροπίες, παλιές συνήθειες ερμηνείας, είχαν θιγεί από την πολιτική αυτή της διεύρυνσης της περσινής πολιτικής περί διαπολιτισμικής αντίληψης και διαλόγου για να περιληφθούν και οι τ/κύπριοι.
Με όλη αυτή τη συζήτηση καταλήξαμε όλοι να συμφωνούμε ότι αυτή η πολιτική ήταν σωστή. Μπορεί να υπάρχουν κάποιες διαφωνίες ως προς τη διαδικασία αλλά όλα τα κόμματα και εταίροι, καθώς και η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών καταλήξαμε ότι ορθώς ακολουθείται αυτή η πολιτική.
Από πλευράς εκπαιδευτικών δεν υπήρξαν αντιδράσεις αλλά μια συζήτηση. Το κλίμα της επηρεάστηκε από το κλίμα που δημιούργησαν κάποια Μέσα Ενημέρωσης.
Στη συντριπτική του πλειοψηφία ο εκπαιδευτικός κόσμος όπως και η κοινωνία είδαν θετικά αυτή την πολιτική και ότι στην πραγματικότητα, ξαναφέρνει ένα γενικό κλίμα επανα-συμφιλίωσης και μεταξύ των ε/κυπρίων και καθολικά στην Κύπρο.
Ερ. Όταν είπατε στη βουλή Μέα Κούλπα για ποιο πράγμα το είπατε;
Απ. Ήταν για το παράπονο κάποιων βουλευτών ότι θα μπορούσε να γίνει αυτός ο διάλογος από πριν. Αλλά προς θεού να μην παρεξηγηθώ. Δεν θεωρώ ότι η πολιτική μας είναι λάθος. Είναι σωστή γι αυτό και δικαιώθηκε στο τέλος. Ο στόχος παρουσιάστηκε από τα μέσα του καλοκαιριού και δεν εκδηλώθηκε καμιά διαφωνία.
Ερ. Κάποιοι διερωτούνται αν η πολιτική απόφαση μπήκε στο ψυγείο ή αν θα προωθηθεί.
Απ. Μα ήδη προωθείται. Πολλά σχολεία έχουν αρχίσει να εφαρμόζουν τα μέτρα του στόχου.
Ερ. Ποιοι είναι οι τρόποι εφαρμογής; Με ποια συγκεκριμένα μέτρα θα πάρει σάρκα και οστά;
Απ. Ο στόχος αυτός είναι για πολλά χρόνια και όχι μόνο για τη φετινή. Από φέτος με όλη αυτή τη συζήτηση, η παιδεία μας άρχισε ένα επαν-προσανατολισμό ώστε ποιο λιτά απ΄ ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια να αποδεχθούμε ότι το μέλλον αυτού του τόπου θα είναι ειρηνικό και ότι όλοι θα πρέπει να σεβαστούν εαυτούς και αλλήλους και στη συνέχεια να ασκήσουν πίεση σε όλες τις ηγεσίες ώστε μέσα σε κλίμα ειρήνης να ζήσουν ειρηνικά και να συνεργαστούν οι δύο κοινότητες.
Τα μέτρα κλιμακώνονται και θα κλιμακώνονται καθημερινά και θα έχει να κάνει με τη λογοτεχνία, τη γλώσσα και τα έθιμα των κοινοτήτων μέχρι την αλληλογνωριμία μεταξύ ανθρώπων από τις δύο κοινότητες.
Τα μέτρα αυτά έχουν στόχο να υποβοηθήσουν τις προσπάθειες λύσης που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Η παρουσία της κατοχής και του κατοχικού στρατού εμποδίζει την επανένωση.
Μπορεί εμείς να κάνουμε βήματα, όμως πρέπει να γίνει κατανοητό ότι οι συνέπειες της κατοχής δεν θα αρθούν αν δεν υπάρξει λύση του κυπριακού που θα απομακρύνει την κατοχή και θα οδηγεί στην αποχώρηση του τουρκικού στρατού.
Ερ. Ξέρετε ότι υπάρχει η άποψη που λέει ότι τέτοια μέτρα θα έπρεπε να ληφθούν μετά τη λύση και θα γίνουν αυτά που λέτε.
Απ. Διαφωνώ με αυτή την προσέγγιση. Αυτή την πολιτική ακολουθήσαμε μέχρι σήμερα και δεν πέτυχε. Δημιουργεί ένα κλίμα που επιτρέπει στην τουρκική πλευρά να επιχειρηματολογεί ότι απειλείται και χρειάζεται προστασία.
Ερ. Εκεί που αναμένεται να γίνει η μάχη των μαχών, είναι όταν θα προχωρήσετε στα βιβλία ιστορίας. Ποια διαδικασία θα ακολουθηθεί;
Απ. Η ιστορία στην Κύπρο μας πληγώνει. Υπάρχουν ακόμα φόβοι και ανασφάλειες από τις σκληρές εποχές της ιστορίας μας.
Θέλω να καθησυχάσω όλους ότι, α) Η ιστορική αλήθεια θα είναι απόλυτα σεβαστή. Και αυτό θα διασφαλιστεί με την ανάθεση της ευθύνης σε διακεκριμένους ιστορικούς και διακεκριμένους εκπαιδευτικούς από τα σχολεία, ώστε το αναλυτικό πρόγραμμα της ιστορίας και το διδακτικό υλικό ειδικά των κρίσιμων περιόδων μας όπως 55 -59 ή του 63 ή 74 η ιστορική αλήθεια θα είναι απόλυτα σεβαστή.
Και από την άλλη, θεωρώ μεγάλη συμβολή του υπουργείου Παιδείας εάν μέσα από αυτή τη διαδικασία οδηγούμασταν σε βιβλία που θα είναι αποδεκτά από όλους.
Μέσα από την έκφραση της ιστορικής αλήθειας και των διαφορετικών προσεγγίσεων της ιστορίας από τις κύριες πλευρές της ε/κυπριακής κοινότητας, να καταλήξουμε σε ένα οριστικό κλείσιμο των κεφαλαίων που μας τραυματίζουν και συντηρούν τις επιφυλάξεις του ενός προς τον άλλον.
Ερ. Να μου επιτρέψετε να πω ότι ο στόχος αυτός είναι πολύ φιλόδοξος.
Απ. Άκουσα κάποιους βουλευτές από τον ΔΗΣΥ και τον ίδιο τον πρόεδρο του, τον κ. Αναστασιάδη, να εκφράζουν ανησυχίες για τον τρόπο με τον οποίον θα παρουσιαστεί ο αγώνας της ΕΟΚΑ.
Ο αγώνας 55-59 ήταν ένας αγώνας αγνών προθέσεων στον οποίο ένα μεγάλο μέρος της νεολαίας μας με όλη την αγνότητα τους αγωνίστηκαν για την κυπριακή ελευθερία.
Αυτό ποιος θα τολμούσε να το υποβιβάσει;
Θα πρέπει κατά συνέπεια να θεωρείται δεδομένο ότι ο αγνός αγώνας για την κυπριακή ελευθερία τιμάται και τιμώνται όλοι όσοι έδωσαν τη μάχη γι αυτό.
Από την άλλη μεριά όμως, η αριστερά στην Κύπρο αισθάνεται ότι η στάση της ήταν πάντα πατριωτική, είχε διαφορετική ερμηνεία των αναγκών εκείνης της εποχής και κατέθεσε τις ανησυχίες της. Θα πρέπει επομένως, και από την άλλη πλευρά να γίνει αποδεκτό ότι οι ανησυχίες από τις οποίες απέρρεε μια συγκεκριμένη πράξη ήταν εξίσου πατριωτική και αγνή.
Όταν αυτά γίνουν αμοιβαία αποδεκτά τότε οι πληγές μας θα κλείσουν και θα πάμε μπροστά.
Περαιτέρω ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι θα δοθεί η δυνατότητα στους μαθητές να κάνουν έρευνες τόσο σε θέματα ιστορίας όσο και σε άλλα θέματα.
Θα αλλάξει η αντίληψη του θέσφατου και του απόλυτα σωστού.
Αυτά, χωρίς σχόλια από εμένα.
Υ.Γ. Σε κατοπινό στάδιο θα αναρτήσω τις αλλαγές που έχουν γίνει στα τ/κυπριακά βιβλία ιστορίας.
14 σχόλια:
"Θέλω να καθησυχάσω όλους ότι, α) Η ιστορική αλήθεια θα είναι απόλυτα σεβαστή"
Θα ήθελα, από τον Στέλιο αν γίνεται, να σχολιαστεί αυτή η αξίωση για σεβασμό στην "ιστορική αλήθεια".
Νομίζω ότι η απάντηση είναι μέσα στο κείμενο.
Μιλά για τα γεγονότα και όχι για τις ερμηνείες.
Για τις ερμηνείες μιλά πιο κάτω.
με τόση συζητηση για την Παιδεία παραμορφωθηκαμε!
Εάν έλεγα πως ο Λόγος, η Έκφραση, η Φρασεολογία οι Λέξεις του αξιότιμου κου Υπουργού με πείθουν για την Σοβαρότητα του όλου εγχειρήματος θα έλεγα συνειδητό ψέμα.
Και ρε συ Μιχάλη, ξέρεις καλά ότι θέλω, πραγματικά θέλω να πειστώ. Και ξέρεις επίσης πόσο πολύ θέλω να φύγουν από τα σχολεία τα «θέσφατα» οι κατηχήσεις κλπ και να δω την Παιδεία να παράγει Έλληνες με ευρωπαϊκή Αυτοπεποίθηση.
Ίδωμεν.
ενας κούκος θα φερει την άνοιξη;
ο Υπουργός ωστόσο γνωρίζει με ποιους έχει να κάνει (βλ. "ζώνη αστάθειας" πριν υπουργοποιηθεί)
χε χε
@ δοκ
την άποψη μου περί ιστορικής αλήθειας την έχω εκφράσει ουκ ολίγες φορές, νομίζω θα ήταν κουραστικό να καταχραστώ το χώρο για να επαναλάβω τα ίδια.
(για να είμαι ειλικρινείς ετοιμάζω κάτι προς αναρτηση για το θέμα ως προς το τι θεωρώ ότι είναι οι βασικές ερωτήσεις που πρέπει να τεθουν όσον αφορά το μάθημα της ιστορίας....)
απλά μια σύντομη απάντηση:
ας θεωρήσουμε ότι υπάρχει η ιστορική αλήθεια.
και ότι ο υπουργός υπόσχεται ότι θα τη δούμε στα νεα βιβλία ιστορίας.
τότε προς τι ο σάλος που προκλείθηκε ;
γιατί φωνάζουν διάφοροι ;
τι τους ενοχλεί η ΜΙΑ ιστορική αλήθεια;
αφού είναι ΜΙΑ, τότε προς τι οι ανυσηχίες και ο διάλογος ;
me prokaleis na kanw copy paste kapoia alla dika sou troparia pou antifaskoun sta simerina.
epifilassomai omws na dw ti tha grapseis sto post.
Από ότι καταλαβαίνω ο Υπουργός μας λέει ότι η επίσημη ιστορία μέχρι τώρα ήταν της δεξιάς. Και πρέπει στην επίσημη ιστορία να ενταχθεί και η άποψη της άριστεράς ώστε να υπάρχει μια ολοκληρωμένη επίσημη ιστορία. Το συνεκτικό στοιχείο που θα επιτρέψει τη συνύπαρξη των αλληλοσυγκρουομένων θέσεων θα είναι οι αγνές προθέσεις όλων!!! Δηλαδή η ιστορία θα βασιστεί στις προθέσεις των πρωταγωιστών και άλλων και όχι στις πολιτικές επιλογές. Φυσικά οι προθέσεις μπορεί να είναι αγνές, αλλά ο τόπος στην πορεία αιμοτοκυλίστηκε.
Στη συνέχεια ,λέει Ο Υπουργός θα βρεθούν "οι επιστήμονες" που θα θέσουν τις υπηρεσίες του στο κράτος για τη συγγραφή της επίσημης ιστορίας των αγνών προθέσεων.
Προσωπικά βρίσκω την πρόταση συναινετική.Αναμφίβολα θα συμβάλλει τα μέγιστα στον εκσυγχρονισμό της "προβατοποίησης".
Από μια επίσημη επιστήμη,μια επίσημη ιστορία, δηλαδή κρατική δεν μπορείς να περιμένεις και κάτι άλλο.
Αγαπητέ andreas f.stavrou
Νομίζω ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως τα θέτεις.
Ο υπουργός λέει ότι:
1. Η καταγραφή των γεγονότων θα γίνει από ειδικούς και θα βασίζεται στην ιστορική αλήθεια, δηλαδή στο ότι τα συγκεκριμένα γεγονότα είναι υπαρκτά και ότι τίποτε δεν θα αποκρυβεί.
2. Μέσα από την καταγραφή, θα σημειώνονται και οι δύο απόψεις που επικρατούν για την περίοδο της ΕΟΚΑ. Μέχρι σήμερα μαθαίνουμε μόνο τη μία, την οποία προσωπικά δεν ονομάζω δεξιά.
Επομένως, όπως αποτελεί ιστορικό γεγονός το σκεπτικό της διοργάνωσης του ένοπλου αγώνα, ιστορικό γεγονός αποτελεί και το σκεπτικό της αντίθεσης στον ένοπλο αγώνα.
Κι εγώ θα συμφωνήσω ότι αυτές οι δύο απόψεις θα πρέπει να καταγραφούν.
Και αυτό θα γίνει μόνο μέσα από τον σεβασμό προς τα γεγονότα.
Προσωπικά θεωρώ ότι σε σχέση με το τι δεδομένα έχουμε σήμερα, αυτή η κίνηση είναι ένα μεγάλο βήμα μπροστά.
Και αν συνδυαστεί και με την ελευθερία έρευνας που θα δοθεί στους μαθητές (αν τελικά γίνει), τότε νομίζω ότι ανοίγονται νέοι δρόμοι για την κυπριακή εκπαίδευση.
re paidia ola afta pou lete, ta eipe o ypourgos? pote? pou?
Εθκιάβασες το κείμενο;
Εν νομίζω!
Μιχάλη μου καλησπέρα,
τι σύμπτωση, έχουμε το ίδιο θέμα στο blog μας ο καθένας. Λοιπόν τώρα που ήμουν στην Κύπρο τον παρακολούθησα το συγκεκριμένο Υπουργό και με εντυπωσίασε με τη σύνεση του.
Δεν καταλαβαίνω πώς έπιασε ο πόνος μερικούς για το πώς θα αντιμετωπιστεί ο αγώνας της ΕΟΚΑ στα νέα βιβλία. Είναι δηλαδή κακό να εκφραστούν όλες οι απόψεις για το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός??? Για μένα ήταν ένα λάθος με καλές προθέσεις εκ μέρους των αγωνιστών (όχι όλων όμως). Είμαι εθνικός μειοδότης άραγε που το υποστηρίζω???? Δεν νομίζω. Πέρασα και από το άλλο στάδιο (πολύ νεώτερη όταν ήμουν). Αυτή η άποψη είναι αποτέλεσμα ώριμης σκέψης, κατά τη γνώμη μου, χωρίς να υποτιμώ και την αντίθετη γνώμη.
Την αλήθεια κατάματα ας κοιτάξουμε, χωρίς μύθους και εθνικές κορώνες.
@ Μερόπη,
Δυστυχώς κάποιοι, κάποια πράγματα τα θεωρούν ταμπού και δεν ανέχονται καμιά συζήτηση έξω από τα πλαίσια που αυτοί καθορίζουν.
Και μια πτυχή (ίσως και η κυριότερη) είναι και ο αγώνας της ΕΟΚΑ.
Απαγορεύεται η έκφραση αποκλίνουσας από την επικρατούσα άποψη.
Δυστυχώς...
γι αυτον τον υπουργο τι λες;
http://bluerose-rose.blogspot.com/
Δημοσίευση σχολίου