Σάββατο, 14 Μαΐου 2011

ΔΕΝ ΗΤΑΝ ΠΡΟΔΟΤΗΣ Ο Α. ΣΑΚΚΑΣ ΕΝΥΠΟΓΡΑΦΕΣ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΑΠΟΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΟΥ


Ο Ανδρέας Σακκάς από τα Πέρα Ορεινής είναι ένας από τους ΑΚΕΛιστές που έπεσαν από τα βόλια φανατικών της ΕΟΚΑ.
Η περίπτωση του Ανδρέα εμπίπτει μέσα στα πλαίσια της καταστροφικής απόφασης που λήφθηκε προς τα τέλη του 1957 από τον Γρίβα για δυναμική αντιμετώπιση της αριστεράς ή καλύτερα για την εξόντωση της Αριστεράς στην Κύπρο.

Οι δολοφόνοι δεν νοιάζονταν και πολύ για το αν οι άνθρωποι που επέλεγαν για να δολοφονήσουν είχαν οικογένειες, γυναίκες, παιδιά. Ούτε στις περισσότερες των περιπτώσεων έλεγχαν τις πληροφορίες τους.

Στις 25 Μαΐου 1958 οι δολοφόνοι μπήκαν μέσα στο καφενείο που βρισκόταν ο Σακκάς και υποχρέωσαν καμιά τριανταριά χωριανούς να βάλουν τα χέρια ψηλά και να γυρίσουν στον τοίχο. Ρώτησαν ποιος είναι ο Αντρέας Σακκάς.
Ο Ανδρέας τους αντιμετώπισε κοιτάζοντας τους κατάματα.
«Πέστε μου ποια προδοσία διέπραξα» τους είπε αλλά αντί απάντησες δέχθηκε καταιγισμό σφαιρών.

Οι δολοφόνοι γνώριζαν ότι ο Σακκάς δεν διέπραξε καμιά προδοσία. Το πρόβλημα τους ήταν ότι ο Σακκάς αποτελούσε έναν από τους δυνατούς κρίκους του ΑΚΕΛ και του Λαϊκού Κινήματος στην περιοχή και ειδικά στα Πέρα Ορεινής.

Είναι συγκλονιστική η μαρτυρία ότι δύο μέρες προηγουμένως, όταν δολοφονήθηκε στο Λευκόνοικο με λιθοβολισμό ο Σάββας Μένοικος από τις Γούφες, ο Σακκάς είπε στη γυναίκα του: «εφάαν αλλόναν σύντροφο Μαρία».
Πού να γνώριζε ότι μετά από δύο μέρες θα ήταν η δική του σειρά;

***
ΑΠΕΙΛΗΣΑΝ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΖΥΓΟ ΤΟΥ

Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι οι δολοφόνοι απαγόρευσαν στον παπά να κάνει την κηδεία. Τελικά κάτω από πιέσεις των αριστερών της περιοχής η κηδεία έγινε.

Σύμφωνα με τη μαρτυρία της Μαρίας Σακκά, στη δολοφονία του άνδρα της ενέχονται συγχωριανοί τους οποίους κατονόμασε.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι λίγες μέρες μετά τη δολοφονία του Αντρέα πήγε ν’ ανάψει το καντήλι στο μνήμα του. Εκείνη την ώρα η Μαρία είπε «Θεέ μου όποιοι και αν είναι ας το βρουν από εσένα».

Εκεί κοντά στεκόταν ο γιος του ενός από τους δολοφόνου και την απείλησε ότι θα την κτυπήσει. Εκείνη του απάντησε: «Χτύπα με, αν είσαι αθώος μη κακόν σου, αλλά αν φταίεις στις σαράντα του Αντρέα να σε δω νεκρό».

Το βράδυ έγινε γνωστό στο χωριό ότι ο συγκεκριμένος σκοτώθηκε από ηλεκτροπληξία.
Στην κηδεία η γυναίκα του έκλαιε και έλεγε στη Μ. Σακκά, «τι σου έφταιξα εγώ αν έφταιξε ο άνδρας μου».
Η Μαρία απάντησε «εσύ έχεις τα παιδιά σου εγώ όμως είμαι τώρα μόνη μου».

Αργότερα έμαθα ότι κάποιου άλλου που ενέχετο στη δολοφονία σκοτώθηκε ο γιος του.

Ένας τρίτος, έγινε ιερέας για να εξιλεωθεί για το έγκλημα του.[1]

ΑΣΥΝΑΡΤΗΤΕΣ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκαθαριστεί γιατί δολοφονήθηκε ο Σακκάς.
- Αρχικά ειπώθηκε (αόριστα) ότι εκτελέστηκε διότι συνεργαζόταν με τους Βρετανούς.
- Αργότερα λέχθηκε πως το ότι κρατούσε πεντόλιρα ήταν απόδειξη του προδοτικού του ρόλου.
- Μετά είπαν ότι προμήθευε τους Βρετανούς με γαϊδούρια και βράκες!

Ποτέ όμως δεν απάντησαν αν ο Ανδρέας ασχολείτο με την εκτροφή γαϊδάρων. Ούτε ότι ήταν ράφτης ή έμπορος ρούχων για να έχει στην κατοχή του βράκες και να τις πωλεί μάλιστα στους κατακτητές! Και βέβαια ποτέ δεν απαντούν σε τι θα χρησίμευαν οι βράκες στους Άγγλους.

Ο Ανδρέας ήταν εργολάβος, λακκοτρύπης και έβγαζε το ψωμί της οικογένειας του (είχε 8 παιδιά) εργαζόμενος σκληρά.

ΟΙ ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΤΗΣ ΕΟΚΑ

Ηρόδοτος Χαραλάμπους

Ο συναγωνιστής του Γρ. Αυξεντίου Ηρόδοτος Χαραλάμπους από τον Αναλυόντα στη δήλωση του αναφέρει μεταξύ άλλων:
«Δηλώνω υπεύθυνα απ’ όσα γνωρίζω και άκουσα από συναγωνιστάς μου του 55-59 από τα Πέρα Ορεινής αλλά και πιστεύω, τα εξής: Ο μ. Α. Σακκάς υπήρξε ένα από τα θύματα του επικού εκείνου αγώνα και όχι προδότης όπως απεκλήθη.
Τούτη η δήλωση γίνεται για αποκατασταθούν οι απόγονοι του, αλλά και η μνήμη του, χάριν της ιστορικής αλήθειας».  



Μηνάς Μιχαήλ

Ο αγωνιστής Μιχάλης Μηνά αναφέρει ότι προβαίνει στην πιο κάτω δήλωση προς αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας:
«Ο μ. Ανδρέας Σακκάς κατά τη γνώμη μου, απ’ όσα γνωρίζω και άκουσα υπήρξε ένα από τα θύματα του αγώνα ΕΟΚΑ 55-59 και όχι προδότης.
Αυτά είναι τα συμπεράσματα που έχω βγάλει με την πάροδο του χρόνου.
Για μένα ο Ανδρέας Σακκάς ήτο ένας Τίμιος Οικογενειάρχης».






Γιώργος Κατσούλης

Ο αγωνιστής της ΕΟΚΑ Γιώργος Κατσούλλης αναφέρει στην ενυπόγραφη δήλωση του:
«Εγώ ο Γεώργιος Κατσούλλης από το Επισκοπιό, ο οποίος στέγαζα στη μάντρα μου το κρησφύγετο του μακαρίτη του Στυλιανίδη Σταύρου, πιστοποιώ ότι ουδέποτε άκουσα τους αγωνιστές που φιλοξένησα περί του Ανδρέα Σακά από τα Πέρα Ορεινής περί προδοσίας του αγώνος 55-59.




***
Οι δηλώσεις αυτές (υπάρχουν και άλλες) πιστοποιούν ότι οι ισχυρισμοί όσων κατηγορούν τους δολοφονημένους αριστερούς δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.
Άλλωστε η άρνηση των Συνδέσμων Αγωνιστών έστω να συζητήσουν το θέμα, καταδεικνύει την κακοπιστία τους και τη σκοπιμότητα τους.

Ωστόσο στη συνείδηση του Κυπριακού Λαού οι δολοφονηθέντες έχουν αποκατασταθεί.

____________________________________________

[1] Από συνέντευξη της Μ. Σακκά στη Χαραυγή 13 Μαΐου 1994.

* Σχετική ανάρτηση έκανε πέρσι και ο Άνευ Ορίων

30 σχόλια:

Χ. είπε...

Συγκλονιστικό!

Τίποτε άλλο δεν έχω να πω.

Ανώνυμος είπε...

Προδότες, απάτριδες, έχετε το θράσος να μιλάτε? Όλοι καταδότες ήσασταν τότε και ακόμη χειρότερα σήμερα! ΤΟ ΜΟΝΟ ΛΑΘΟΣ ΤΟΥ ΓΡΙΒΑ ΗΤΑΝ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΑΣ ΚΑΘΑΡΙΣΕ ΟΛΟΥΣ. Σκουπίδια! Ελεεινοί, τιποτένιοι! Άχρηστοι! Κωλόπαιδα!

ΟΧΙ ΣΤΗ ΔΔΟ
ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΚΕΛ
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΚΟΚΚΙΝΟ ΦΑΣΙΣΜΟ

ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΑΜ
ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΑΜ
ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΑΜ
ΕΛΑΜ, τζιαί να γενεί το γαίμα σας αυλάτζιην!

Μιχάλης είπε...

Βρε λεβέντη μου, έχεις κανένα επιχείρημα να αντικρούσεις αυτά που γράφονται;

Ανώνυμος είπε...

Ποιος είναι ο μαλάκας που γράφει στην αρχή;;; Αν είσαι του ΕΛΑΜ έλα να μου μιλήσεις στα γραφεία ψάξε τον Κωνσταντίνο Δημητρίου.

Για το θέμα τώρα...
Θέση δική μου είναι πως πρέπει να γίνει ιστορική έρευνα η οποία θα καταδείξει αν ήταν ή δεν ήταν προδότες αυτοί που εκτελέστηκαν. Σε έναν αγώνα και ιδίως σε ένα ένοπλο αντάρτικο δεν πρέπει να περιμένει κάποιος να υπάρχουν ατράνταχτες αποδείξεις πως κάποιος είναι προδότης για να εκτελεσθεί. Για τον λόγο αυτό γίνονται λάθη τα οποία μετά το τέλος του αγώνα θα πρέπει να αποκαθίσταται το όνομα του νεκρού.
Μπορεί σε κάποιους αυτό να φαίνεται απάνθρωπο αλλά όταν κάνεις αγώνα έτσι είναι...

Κωνσταντίνος Δημητρίου
Στέλεχος ΕΛΑΜ

νεος ελληνοκυπριος είπε...

Ο φίλος του ΕΛΑΜ να τα πει στον σύνδεσμο αγωνιστών τούτα που λαλεί δαμέ...να δούμεν, σηκώνει έρευνα ο Παπαφώτης λόγου χάρην;
Το ΑΚΕΛ και ο Χριστόφιας βρίζονται πατόκορφα ως προδότες ακόμα τζιαι τωρά φίλε του ΕΛΑΜ, γιατί ακριβώς το να είσαι αριστερός είναι από μόνο του προδοσία μες τα εθνικιστικά κεφάλια.

Και όταν ο Γρίβας διάτασσε τες δολοφονίες δεν το έκαμνε γιατί είχε ενδείξεις ότι οι εκτελεσθέντες πρόδωσαν θέσεις ή αγωνιστές αλλά απλά γιατί ήταν αριστεροί με βαρυσήμαντο λόγο και δράση στις κοινότητες τους.

ιων σκεπτικός είπε...

Ρε Ελαμίτες, η βλακεία σας δεν έχει όρια.

Κάποιους εσκοτώσαν οι αγωνιστές της ΕΟΚΑ γιατί ήταν προδότες. Να το δεκτούμε. Την ΜΕΓΑΛΗ ΠΡΟΔΟΣΙΑ με την ΕΟΚΑ Β , το Πραξικόπημα και το ότι αφήκαν ανοχύρωτη την Κύπρο ποιον να γυρέψουμεν να σκοτώσουμεν ;;;; Εν εχουν ονόματα;;

΄Εχω πληροφορίες ότι τον καιρόν του αγώνα , κάποιον στην περιοχή Γερολάκκου - Κοκκινοτριμιθιάς εσκοτώσαν τον διότι ένας από δολοφόνους ήταν εραστής της γυναίκας του. Να μην ξεχνούμε και τον νεαρόν τότε αγωνιστή (τωρά μου διαφεύγει το όνομα) που σκότωσαν οι ίδιοι οι συναγωνιστές του, τον έθαψαν, και ο ιερέας πατέρας του τον έψαχνε μετά τη λήξη του αγώνα.

Ξέρω περίπτωση που πήγαν να σκοτώσουν κάποιον και κατά λάθος πλήγωσαν σοβαρά έναν άλλον φιλήσυχο οικογενειάρχη. Αν αυτός πέθαινε, θα πέθαινε με την ρετσινιά του προδότη. Πόσες τέτοιες άλλες περιπτώσεις υπάρχουν;

Ξέρω περίπτωση που σκότωσαν κάποιον γιατί αρνήθηκε να βάλει κάπου πόμπαν. Δεν είναι όλοι παλληκαράδες (!!) και ατρόμητοι. Ο άνθρωπος αυτός δεν διέπραξε καμμιά προδοσία, δεν μπορούσε να κάμει αυτό που του ζητούσαν, και το πλήρωσε με τη ζωή του.

Αν θέλετε να κάμετε το γαίμαν αυλάτζιν, τραβάτε κατά τους γκρεμμούς. Εμάς αφήστε μας ήσυχους. Τζιαι μεν νομίζετε ότι οι πολίτες τούτου του τόπου εννα ανεχτούν για καιρό τούτους τους αστείους παλληκαρισμούς της φατζιής.

ιων σκεπτικός είπε...

Αν θέλετε να κάμετε το γαίμαν ΣΑΣ αυλάτζιν τραβάτε κατά τους γκρεμμούς.

Αφηκα πίσω το ΣΑς, τζιαι διορθώννω για να μεν παρεξηγούμαστεν.

politispittas είπε...

Κε Δημητρίου, ευπρόσδεκτος ο νηφάλιος λόγος ακόμα και όταν τον συνοδεύει η υποψία παρασκηνιακών πρακτικών που οδηγούν στην αφροσύνη.

Υποθέτω ο Μιχάλης Μιχαήλ θα σας απαντήσει με τον παραδοσιακά κόσμιο και τεκμηριωμένο λόγο του.

Εγώ σας ρωτώ.

Ως πότε εσείς και όχι μόνον εσείς θα καταδικάζετε τις νεώτερες γενιές σε αντιπαλότητες που δεν αφορούν ούτε στο ελάχιστο το σήμερα και απολύτως πουθενά το αύριο;

Η ιστορία είναι επιστήμη και έρευνα. Δεν είναι και δεν πρέπει να είναι εργαλείο χρήσης εφήμερης.

Κυρίως, είναι εγκληματικό, όταν κάποιοι χρησιμοποιούν τη μία ή την άλλη όψη της -γιατί υποθέτω γνωρίζετε πως η ιστορία δεν είναι μονοσήμαντη- για να φανατίσουν και να ποτίσουν με ενέργεια αρνητική νέους ανθρὠπους. Ενέργεια που γίνεται επιθετικότητα και εχθρότητα προς την όποια απέναντι πλευρά.

Πιστεύω πως στις εκλογές η κοινωνία θα σας δείξει το περιθώριο. Ο λόγος είναι απλός. Η κοινωνία, θέλει ηρεμία και ημερότητα, θέλει λύσεις και όχι οξύνσεις, θέλει λόγο νηφάλιο και ευθύ, θέλει Αλήθεια και Ήθος. Και οι Κύπριοι, παρά τα όσα λένε διάφοροι δημοσίως ή ιδιωτικώς , ηλίθιοι δεν είναι. Καθόλου.

Επί της ουσίας, στο συγκεκριμένο ζήτημα, θα συμφωνήσω. Στο πλαίσιο ενός αντάρτικου αγώνα θα γίνουν λάθη. Και εγκλήματα.

Πιστεύω, αν οφείλουμε κάτι στις νεώτερες γενιές, είναι να αφερθούν ΟΛΟΙ οι νεκροί στην ησυχία τους, και να πάψει να εκφέρεται η λέξη-ρετσινιά του προδότη της α ή της β πλευράς.

Ανώνυμος είπε...

Εσύ ποιος στο γαμόσιηστο Κωνσταντίνος Δημητρίου είσαι που θα με αποκαλέσεις μαλάκα?
Και άμα είναι να έρθω στα γραφεία και σε βρω τι θα γίνει? Θα με πείσεις να δώσω συγχωροχάρτι στους προδότες?
Από πότε κάνουμε διάλογο με τους δοσίλογους αριστερούς?
Τι είναι αυτές οι μαλακίες που γράφεις για την εοκα?
Βαλτός του ακελ είσαι και συ!

ΟΧΙ ΣΤΗ ΔΔΟ
ΟΧΙ ΣΤΟ ΑΚΕΛ
ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΚΟΚΚΙΝΟ ΦΑΣΙΣΜΟ

ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΑΜ
ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΑΜ
ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΑΜ
ΕΛΑΜ, τζιαί να γενεί το γαίμα σας αυλάτζιην!
Γαμώ το ακελ!

νεος ελληνοκυπριος είπε...

Αγαπητέ πολίτη,

Αυτοί που εξόπλισαν και οργάνωσαν τις "εόκες"-οι αμερικάνοι μέσω των Ελ. Κυβερνήσεων- την πρώτη φορά, και οι αγγλοαμερικάνοι με την ίδια μέθοδο την δεύτερη φορά, το έκαναν ακριβώς για να προετοιμάσουν τη διχοτόμηση και για να περιορίσουν την σοβιετική επιρροή που γινόταν μέσω του ΑΚΕΛ, καθώς και τη συνεργασία Ε/Κ και Τ/Κ η οποία θα ήταν εστία αντίστασης στη διχοτόμηση και φορέας αντι-νατοϊσμού.

Υπάρχει καμιά αμφιβολία σήμερα για το γεγονός ότι ο "αγώνας" του 55-59' ήταν μέρος του ψυχρού πολέμου και της εναλλαγής της κυριαρχίας στη Μεσόγειο με την Αγγλία να υποχωρεί στην πίεση των αμερικάνων;

Δεν πρέπει να θεωρείται επίσης αποδεχτό από ότι η ΕΟΚΑ και η ΤΜΤ εξυπηρετούσαν τους ίδιους σχεδιασμούς; Είναι τυχαίο άλλωστε που τα αντικομμουνιστικά πογκρόμ εξελίσσονταν ταυτόχρονα στις δύο κοινότητες;

Η αλήθεια δεν μπορεί να έχει δύο όψεις φίλε Πίττα, και πρέπει να λέγεται, όχι για να δικαιώσουμε ή να καταραστούμε τους νεκρούς αλλά για να εξαχθούν συμπεράσματα, να ερμηνευθούν οι συμπεριφορές και να πατούμε γερά στα επόμενα βήματα.

Είναι πρώτιστα δηλαδή θέμα που αφορά τις νέες γενιές και την κληρονομιά που τους αφήνουμε.

Ανώνυμος είπε...

Με τον μαλάκα να μιλάει ξανά, αποδεικνύει ότι δεν είναι του ΕΛΑΜ και ότι απλά προβοκάρει...
Αν παρ' ελπίδα είναι οπαδός του ΕΛΑΜ ας έρθει να ζητήσει τον Κωνσταντίνο Δημητρίου να του εξηγήσω πως πρέπει να μιλά ή να γράφει όταν λέει από κάτω ζήτω το ΕΛΑΜ. Απλά για να μάθει ποιος είμαι ας ψάξει στην σελίδα του ΕΛΑΜ πόσα ενυπόγραφα άρθρα έχω γράψει.

Δεν έχω πρόβλημα να το πω μπροστά σε οποιονδήποτε αυτά που γράφω. Λέω ξεκάθαρα ότι ΑΝ κάποιοι εκτελέσθηκαν άδικα να αποδοθεί δικαιοσύνη.

Κ. Πίττα εμείς δεν παρελθοντολογούμε κοιτάμε μπροστά και προωθούμε μια διαφορετική ιδεολογία από αυτές που ασπάζονται τα κόμματα του κατεστημένου. Τιμούμε την ιστορία μας αλλά θέλουμε να βλέπουμε και την αλήθεια, η οποία είναι διδακτική.
Αυτό μαθαίνουμε και στους νεολαίους που έρχονται στα γραφεία όταν κάνουμε ομιλίες. Δεν φοβόμαστε την αλήθεια (θα μπορούσε κανείς να πει την δική μας αλήθεια βέβαια ;))
Υπολογίζω από 0.7% έως 2% κ. Πίττα που για μας είναι άθλος. Αλλά όπως φαντάζομαι καταλαβαίνετε για μας δεν είναι αυτοσκοπός οι εκλογές και οι ψήφοι αλλά πάνω σε αυτούς θα πατήσουμε για νέους αγώνες.

Όσο για τον Ιων τον Σκωπτικό θα του πω ότι παλληκαριές δεν κάνουμε αλλά αυτός που θα κάνει παλληκαριές σε μας θα παίρνει την ανάλογη απάντηση.

Κωνσταντίνος Δημητρίου
Στέλεχος ΕΛΑΜ

Anef_Oriwn είπε...

Ιων Σκεπτικε,

Ο αγωνιστής της ΕΟΚΑ [τομεάρχης] μάλιστα, «... που [τον] σκότωσαν οι ίδιοι οι συναγωνιστές του, τον έθαψαν, και ο ιερέας πατέρας του τον έψαχνε μετά τη λήξη του αγώνα» [λέγεται ότι τον δολοφόνησαν με εντολές του Γιωρκάτζιη], ήταν ο Γιαννάκης Στεφανίδης ...
Πάντως αν έχεις χρόνο και θες να μάθεις ακόμα μια σκοτεινή [και άγνωστη] ιστορία εκείνης της περιόδου πήγαινε και στην ανάρτηση μου με αρ. 41/2010 – link: http://aneforiwn.blogspot.com/2010/06/412010.html

Μιχάλης είπε...

@ Κωνσταντίνος Δημητρίου

Σε καλωσορίζω στο ιστολόγιο μου.

Χαιρετίζω τη θέση σου για διεξαγωγή έρευνας για τις δολοφονίες που έγιναν κατά την περίοδο της ΕΟΚΑ.

Πολύ ορθά όμως επισημαίνει ο «νέος ελληνοκύπριος» ότι αυτά θα πρέπει να τα πείτε και στους συνδέσμους αγωνιστών και σε όλους όσοι διαφωνούν με τη διεξαγωγή έρευνας.

Συμφωνώ ότι σε ένα αντάρτικο γίνονται και λάθη.
Το ζητούμενο όμως είναι αυτοί που διαπράττουν τα λάθη να έχουν το θάρρος να τα αναγνωρίσουν.

Μιχάλης είπε...

@ ιων σκεπτικός

Περιπτώσεις όπως αυτές που περιγράφεις υπάρχουν αρκετές.
Και αποτελούν μια μαύρη σελίδα στην ιστορία της ΕΟΚΑ που είτε το θέλουμε είτε όχι, και ανεξάρτητα από το τι πιστεύει ο καθένας μας για το τι ήταν η ΕΟΚΑ, δεν μπορεί να μην παραδεχθεί ότι υπήρξαν ηρωικότατες στιγμές.
Δεν μπορεί να μην παραδεχθεί ότι υπήρξαν άνθρωποι που με αυταπάρνηση έδωσαν τη ζωή τους για το στόχο που πίστευαν.
Και η άποψη μου είναι ότι αυτούς δεν μπορούμε να τους εξισώνουμε με τους παράνομους και παράλογους της ΕΟΚΑ Β΄.

Μιχάλης είπε...

@ politispittas

Κακά τα ψέματα Γιώργο, αλλά αν δεν ξεκαθαριστεί το παρελθόν δεν μπορείς να προχωράς απερίσπαστος στο μέλλον.

Εκείνο που χρειάζεται μισό και πλέον αιώνα μετά, είναι η νηφαλιότητα και η εγκατάλειψη στείρων και άτεγκτων θέσεων καθώς και η συζήτηση όλων εκείνων των θεμάτων που αποτελούν το αγκάθι που μας τσιμπάει σε κάθε στιγμή.

Στα υπόλοιπα θα έλεγα ότι λίγο πολύ συμφωνώ.

Μιχάλης είπε...

@ Ανώνυμος 5/14/2011 5:14 μμ

Νομίζω ότι σύγχυσες το ΕΛΑΜ με το ΑΚΕΛ.

Κάποιο λάθος έχει το κομπιούτερ σου.
Ψάξε το.

Μιχάλης είπε...

@ νεος ελληνοκυπριος

Θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου στο ότι ο αγώνας της ΕΟΚΑ δεν είναι άσχετος με τον ψυχρό πόλεμο αλλά και με το ότι στην ουσία ΕΟΚΑ και ΤΜΤ στην ουσία εξυπηρετούσαν (θεληματικά ή άθελα δεν έχει ιδιαίτερη σημασία) τον ίδιο σκοπό.

Σολιάτης είπε...

Συμφωνώ με το σχόλιο 5/14/2011 6:38 μμ του Νέου Ελληνοκύπριου.

ιων σκεπτικός είπε...

@ Μιχάλη. Υποκλίνομαι στο μεγαλείο των αγωνιστών της ΕΟΚΑ. Οι περισσότεροι ήσαν νεαρά παιδιά, ιδεολόγοι, αγνοί πατριώτες που αγωνίζονταν για την ελευθερία και την Ενωση της Κύπρου με την Ελλάδα. Το μεγαλείο της ψυχής του Μάτση, του Παλληκαρίδη, του Αυξεντίου και πολλών άλλων επώνυμων και ανώνυμων είναι ασύλληπτο. Με τα δεδομένα εκείνης της εποχής η συντριπτική πλειοψηφία του λαού αγωνιζόταν για την ελευθερία και την ενωση. Στην πορεία έγιναν λάθη, εκούσια και ακούσια, μας έπαιξαν με τη θέληση μας ή μη στην σκακιέρα των συμφερόντων των μεγάλων δυνάμεων.

΄Οπως σε κάθε αγώνα (βλέπε Ελληνική επανάσταση με τις δολοφονίες των αγωνιστών) έτσι και στον αγώνα της ΕΟΚΑ υπήρξαν μελανές σελίδες.

Σε εκείνο τον αγώνα, αγνοήσαμε το 18% του πληθυσμού της Κύπρου, τους Τουρκοκύπριους. Αγωνιστήκαν οι Ελληνοκύπριοι για τα δικά τους όνειρα. Οι Αγγλοι με την πολιτική του διαίρει και βασίλευε τους χρησιμοποίησε εναντίον των Ελληνοκυπρίων σαν αστυνομικούς, επικουρικούς, εκτελεστές. Το αίμα άρχισε πλέον να χωρίζει τους ανθρώπους και να δημιουργεί μίση και έχθρες.

Ακόμα και μετά την ίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, ο τότε Πρόεδρος Αρχ Μακάριος μιλούσε για Ενωση. Αφήσαμε πρόσφορο έδαφος στην Τουρκία να πραγματοποιήση τα σχέδια της για κατάληψη της Κύπρου. Και ενώ η φωτιά έζωνε τον τόπο μας, εμείς μαλώναμε ηλιθίως.

Προσωπικά σήμερα, θέλω να βλέπω μπροστά. Τιμώ, σέβομαι τους αγώνες τούτου του λαού, αλλά θέλω να προχωρήσουμε στο μέλλον. Το να μείνουμε κολλημένοι στο παρελθόν και να ξύνουμε πληγές και να αναμασούμε τα ίδια και τα ίδια πένήντα χρόνια μετά δεν προσφέρει τίποτε θετικό στον τόπο μας. Εχουμε την δύναμη να κλείσουμε πληγές, να συγχωρήσουμε, να προχωρήσουμε μπροστά, να λύσουμε προβλήματα του σήμερα;

΄Οξα πάντα να γυρεύκουμεν τζείνον που είχαμεν χτές και το οποίον δεν εκτιμούσαμεν;

Το μεγαλύτερο αγαθό είναι η ειρήνη. Δυστυχώς πολλοί έχουν μείνει με τα σκουριασμένα όπλα στα χέρια και πολεμούν φαντάσματα, ενώ η ζωή περνά από δίπλα μας και μας κοροϊδεύει για την αμυαλιά και την στενοκεφαλιά μας.

νεος ελληνοκυπριος είπε...

Δηλαδή τι να λέμε στες γενιές αγαπητέ Ίων;
Ότι ο αγώνας για ένωση ήταν δίκαιος και ότι ο ένοπλος αγώνας ήταν φυσιολογική και ενδεδειγμένη εξέλιξη;
Ότι ο αγώνας για ένωση ήταν δίκαιος μόνο για τους Ε/Κ και άρα άδικος για το σύνολο του Κυπριακού λαού;
Ότι ο αγώνας ήταν δίκαιος αλλά δεν έπρεπε να παρασυρθούμε από την αμερικανοκίνητη εθναρχία στην ένοπλη δράση;

Τι ακριβώς να λέμε στους νέους;

Ότι ο Αυξεντίου κι ο Μάτσης ήταν ήρωες μιας οργάνωσης που άθελά της υλοποιούσε την διχοτόμηση και την αποκομμουνιστικοποίηση;

Ότι αυτοί νόμιζαν ότι παν στο μονοπάτι της λευτεριάς αλλά αντίθετα και παρά τη θυσία τους, οι ταγοί τους μας έσπρωχναν στον γκρεμό;

Όσον τιμάται ο αγώνας της ΕΟΚΑ και ακόμα κι ο Γρίβας, με τον τρόπο που γίνεται, έξω από κάθε πλαίσιο γεωπολιτικής και παραβλέποντας τα αποτελέσματά του, κάποιοι τύποι σαν τον Μιχάλη θα σας θυμίζουν ότι οι πληγές δεν θα κλείσουν αν δεν λάμψει η ιστορική αλήθεια.

ιων σκεπτικός είπε...

Νέε Ελληνοκύπριε, ειλικρινά ΔΕΝ ΞΕΡΩ τι πρέπει να λέμε στους νέους. ΄Οσα έμαθα στα μαθητικά μου χρόνια, σε κάποια στιγμή άρχισαν να συγκρούονται με νέες πληροφορίες και γνώσεις που αποκτούσα, να περιπλέκονται ακόμα περισσότερο άμα υπέβαλλα ερωτήματα και έχασα τον ππούσουλα.

Ομως σου απάντησα πριν να ρωτήσεις. Ξαναδιάβασε. Την κάθε εποχή την κρίνεις με τα δεδομένα της. Δεν θα σταθώ στην κριτική ούτε στην παρελθοντολογία.

Οταν διεξαγόταν ο αγώνας της ΕΟΚΑ ήμουν αγέννητη. Προσωπικά δεν θέλω να ασχολούμε με το παρελθόν. Με πληγώνει. Θέλω να ΠΡΟΧΩΡΟΥΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ.

Θα συμφωνήσω με τον Πολίτη Πίττα ότι είναι καιρός να σταματήσουμε να θα καταδικάζουμε τις νεώτερες γενιές σε αντιπαλότητες που δεν αφορούν ούτε στο ελάχιστο το σήμερα και απολύτως πουθενά το αύριο.
Δεν διαφωνώ ούτε με τον Μιχάλη που λέει ότι αν δεν ξεκαθαριστεί το παρελθόν δεν μπορείς να προχωρήσεις απερίσπαστος στο μέλλον.

Αν όμως στην προσπάθεια να ξεκαθαριστεί το παρελθόν δημιουργήθεί, για διάφορους λόγους, περισσότερη αντιπαλότητα και αντί να ξεκαθαρίσουν καταστάσεις, μεταφέρονται διαφωνίες και έχθρες του περασμένου αιώνα στους σημερινούς νέους;

νεος ελληνοκυπριος είπε...

Κανένας εν μπορεί να προχωρεί μπροστά με άλυτα τα υπαρξιακά του τζιαι αναπάντητα τα παιδικά του τραύματα.
Το ίδιο τζιαι οι λαοί.
Μια ζωή μας λαλούν -στα σχολεία πάλε- ότι λαοί που δεν γνωρίζουν τα λάθη τους, εν καταδικασμένοι να τα ξανακάμουν.
Τζιαι τα κάμνουμε, τζιαι τα ξανακάμνουμε γιατί ακριβώς εν τα απαντήσαμε.

Η ΕΟΚΑ ήταν ένα φονικό, η αρκή της διχοτόμησης, μια ξεκάθαρη δουλειά του ΝΑΤΟ.
Νομίζω ότι τζιείνο που πρέπει να ξεπεράσουμε είναι να κρύβουμε το αίσχος της ΕΟΚΑ κάτω που την αυτοθυσία τζιαι το πάθος της νεολαίας που επίστεψε τον Γρίβα.

Σολιάτης είπε...

Πάντως εγώ δεν καταλαβαίνω αυτή την λογική που λέει να αφήσουμε το παρελθόν και να προχωρήσουμε μπρόστα, αλλά συμφωνούν και με το ότι αν δεν ξέρουμε το παρελθόν, τα λάθη μας για να μη τα ξανακάνουμε. Νομίζω δεν γίνεται και να μην ασχολουμαστε με το παρελθόν, αλλά και να το γνωρίζουμε. Από που θα το γνωρίζουμε;

Ανώνυμος είπε...

ΜΟΝΟ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΑΞΙΖΕΙ ΣΕ ΣΑΣ ΤΟΥΣ ΔΟΣΙΛΟΓΟΥΣ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΕΣ!
ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΤΣΕΚΟΥΡΙ ΣΤΟΥΣ ΤΟΡΚΟΣΠΟΡΟΥΣ ΑΚΕΛΙΣΤΕΣ!
ΖΗΤΩ Η ΕΟΚΑ
ΖΗΤΩ Η ΕΟΚΑ Β΄
ΖΗΤΩ ΤΟ ΕΛΑΜ
ΖΗΤΩ Ο ΣΤΡΤΗΓΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΡΙΒΑΣ ΔΙΓΕΝΗΣ

Ανώνυμος είπε...

το ακελ ποτε θα κανει την αυτοκριτική του?
ποτε θα γραψει κανενα βιβλιο να μαθουμε την ιστορια του? σε ποιες περιοδους ηταν ενωτικό και σε ποιες οχι?
νεε ελληνοκυπριε διαβασες ποτε οτι το ακελ ήθελε να διεξαγει πρωτο ένοπλο αγωνα για την ενωση της κυπρο με την μητέρα Ελλάδα?

εμεις γιατι επρεπε να σκεφτουμε το 18% οταν αυτοι δε σκεφτονταν το 82%?

η αμερικανοκινητη εθναρχια ειναι αυτη που συντέλεσε να υπαρχει το κομμουνιστικο κομμα μετά την ανεξαρτησία...

γιατι ο κοσμος ηταν απογοητευμενος απο την καιροσκοπική στάση του ακελ κατα τη διαρκεια του αγώνα...

γιατι δε ζητάτε με το ίδιο παθος να βρεθουν και να δικαστουν οι δολοφονοι των Ελληνοκυπριων απο την Κοντέα, οι δολοφονοι των Ισαακ και Σολωμου, των τοσων στρατιωτων που εχασαν τη ζωή τους στην Πρασινη γραμμή, των τοσων νεκρων και αγνοουμένων της εισβολής?

και ποιος σας είπε οτι απο τους 89 εκτελεσθέντες κατά τη διαρκεια του αγώνα εκ των οποιων 8 ήταν κατώτερα στελέχη του ακελ δεν ήταν προδότες? κι αν δεν ήταν δεν υπάρχει περίπτωση να υπήρξαν προσωπικά μίση και πάθη? ποσες φορες ακελικοι εβγαλαν τις μάσκες απο αγωνιστες της εοκα? ποιοι περικύκλωσαν τον καραολή και τον παρέδωσαν στους αγγλους?

πότε επιτελους θα αλλαξετε το τροπαριο οτι ο γριβας εκανε το πραξικοπημα αν και ήταν πεθαμενος?
ποσα ανώτερα στελεχη του ακελ πολεμησαν κατα την εισβολή? ποια ήταν η σταση του εναντι της χουντας?
ο λυσιωτης που πυροβολήθηκε γιατι πήγε να βγαλει τις μασκες απο τους αγωνιστες τις εοκα θεωρείται θύμα? γιατι αν ήθελαν να σκοτωσουν θα σκοτωναν τον γεωργιο κολανη και θα εφευγαν... γιατι οι συγγενεις του συγκεκριμένου αρνουνται το γεγονος οτι τον βρήκαν οι αγωνιστες της εοκα για να τον νουθετήσουν? μήπως επειδή ηταν αλήθεια?

αδικες δολοφονιες σίγουρα θα υπήρξαν... πολλες προδοσιες απο αριστερους σίγουρα υπηρξαν... οι προσωπικες αντιπαραθεσεις μεταξυ συγχωριανων ήταν ειναι και θα ειναι καθημερινο φαινομενο.. η πολιτικοποιηση ελαχιστων δολοφονιων ακελικων υπό το συμπλεγμα τηςν αξεπέραστης προδοτικής ενοχής δεν προαγει την ιστορική αλήθεια αλλά την πολιτική (ενοχική) διαστρεβλωση

Ανώνυμος είπε...

Ωστε "το αίσχος της ΕΟΚΑ νεε ελληνοκύπριε". Επεσαν οι μάσκες σας...
Πήγαινε στο μνημόσυνο του Αυξεντίου και πέστα αυτά...


Περαστικός

Μιχάλης είπε...

@ Ανώνυμος 5/16/2011 9:44 μμ

Απαντώ στα ερωτήματα σου:

Το ΑΚΕΛ είναι το μόνο κόμμα που έκανε αυτοκριτική αρκετές φορές. Ακόμα και για την ΕΟΚΑ έκανε τον Μάρτη του 57. Δεν το ήξερες αυτό;
Η δεξιά πότε έκανε έστω και μία αυτοκριτική; Πότε ζήτησε μια απλή συγνώμη;


Η πραγματικότητα λέει ότι το Κ.Κ.Κ. ήταν εναντίον της ένωσης. Μετά από 10 χρόνια παρανομίας το νεοσύστατο ΑΚΕΛ (1941) διακήρυσσε τη θέση του υπέρ της ένωσης.

Έχεις δίκαιο, κάποιοι του ΑΚΕΛ επιχείρησαν να κάνουν ένοπλες ομάδες. Τους ανακάλυψαν οι Άγγλοι και τους έβαλαν φυλακή.
Όμως δεν ήταν το ίδιο με την ΕΟΚΑ. Το ΑΚΕΛ ουδέποτε άφησε εκτός τους Τ/κύπριους. Ακόμα και όταν υποστήριζε την ένωση προσπαθούσε να συνεννοηθεί μαζί τους.
Η δεξιά όμως δεν τους υπολόγιζε καν, όπως παραδέχθηκε και ο Θάσος Σοφοκλέους.
Και αυτή είναι η μεγάλη διαφορά.

Η εθναρχία δεν συντέλεσε στο να νομιμοποιηθεί το ΑΚΕΛ. Ο Μακάριος ήταν αντίθετος στη συμφωνία Κυρίων μεταξύ Καραμανλή και Μεντερές που ήθελε το ΑΚΕΛ να παραμείνει στην παρανομία.
Το ΑΚΕΛ νομιμοποιήθηκε και μέσα από την πίεση του λαού που έκανε τεράστιες συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις προς αυτό τον σκοπό.
Και οι συγκεντρώσεις αυτές όπως και η εκλογική δύναμη του κόμματος στη συνέχεια κατέδειξαν ότι κάθε άλλο παρά απογοητευμένος ήταν ο λαός από τη στάση του ΑΚΕΛ κατά τη διάρκεια του αγώνα της ΕΟΚΑ.

Όσον αφορά τις δολοφονίες. Να ξεκαθαρίσω ότι δεν ζητούμε ούτε να βρεθούν ούτε να δικαστούν ούτε να καταδικαστούν οι δολοφόνοι των στελεχών του ΑΚΕΛ. Και σημειώνω ότι γνωρίζουμε ποιοι είναι.
Εκείνο που ζητούμε είναι να γίνει η αποκατάσταση του ονόματος τους.
Επομένως μην προσαρμόζεις τις θέσεις μας στα δικά σου μέτρα.

Ξέρεις κανένα κόμμα ή έστω και απλό πολίτη που δεν ζητά να βρεθούν οι δολοφόνοι όσων αναφέρεις ονομαστικά;

Ρωτάς πού ξέρουμε ότι οι 89 εκτελεσθέντες δεν ήταν προδότες.
Και πάλι άλλα καταλαβαίνεις. Εμείς αναφερόμαστε στους Αριστερούς. Και σημείωσε ότι στην πολυσέλιδη έρευνα που έκαναν οι Σύνδεσμοι Αγωνιστών δεν διατυπώνουν καμία κατηγορία εναντίον των Αριστερών.
Γι’ αυτό επιμένουμε ότι είναι αθώοι.
Και αυτό απαντά και στα άλλα συναφή ερωτήματα σου.

Αναφέρεσαι στον Λυσιώτη και ασφαλώς εννοείς τον Μιχάλη Πέτρου. Λες ότι προσπάθησε να βγάλει τη μάσκα και τον πυροβόλησαν. Δυστυχώς για σένα σε διαψεύδει η ίδια η έρευνα των Συνδέσμων Αγωνιστών.
Μπες στον κόπο να τη διαβάσεις κι εκεί θα δεις και τι έγινε με τον Γ. Κολάνη.
Και θα διαπιστώσεις ότι δεν είναι όπως τα λες.

Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι υπήρξαν άδικες δολοφονίες. Γι’ αυτό ζητούμε να αποκατασταθούν όσοι εκτελέστηκαν άδικα. Δεν είναι ένα δίκαιο αίτημα;
Θα διαφωνήσω ότι έγιναν πολλές προδοσίες από Αριστερούς. Και θα διαφωνήσω διότι μέχρι σήμερα οι Σύνδεσμοι και οι Αγωνιστές δεν κατάφεραν ποτέ να αποδείξουν έστω και έναν ισχυρισμό τους.
Ήδη για τον Σακκά, όπως βλέπεις, υπάρχουν επιστολές αγωνιστών που αντικρούουν τους ισχυρισμούς της επίσημης ΕΟΚΑ.
Αυτά δεν σε προβληματίζουν;

Μιχάλης είπε...

Τα ιστορικά γεγονότα είναι μια αλυσίδα και δεν μπορούν να εξετάζονται ούτε αποσπασματικά ούτε μεμονωμένα.
Ο Γρίβας δημιούργησε την ΕΟΚΑ Β’ με ξεκάθαρους στόχους.
Η όλη δραστηριότητα του Γρίβα ως αρχηγού της ΕΟΚΑ Β’, η υπόσκαψη του κράτους, οι απόπειρες δολοφονίας του Μακαρίου, οι ανατινάξεις, οι δολοφονίες είναι έργα του Γρίβα είτε το θέλουμε είτε όχι.
Πέραν τούτου πιστοποιείται και μέσα από το Φάκελο τη Κύπρου ότι ο Γρίβας προωθούσε πραξικοπηματική ανατροπή του Μακαρίου.
Όλα αυτά προετοίμασαν το έδαφος και το έργο του ολοκληρώθηκε 6 μήνες μετά το θάνατο του.
Αυτά τον απαλλάσσουν από ευθύνες;

Όσον αφορά τη χούντα και το ΑΚΕΛ είτε το θέλεις είτε όχι το κόμμα ήταν εναντίον της χούντας και αδιάψευστος μάρτυρας είναι οι βομβιστικές επιθέσεις που δέχθηκαν τα οικήματα του κόμματος, τα κείμενα της εφημερίδας του, οι δηλώσεις και άλλες ενέργειες.
Πέραν τούτου τα απόρρητα έγγραφα του ΓΕΕΦ που δημοσιεύονται στο βιβλίο του Α. Παυλίδη «Φάκελος Κύπρος άκρως απόρρητον» αποδεικνύουν ότι οι αριστεροί παρακολουθούνταν και ήταν υπό συνεχή επιτήρηση.

Είναι τουλάχιστον ανιστόρητο να ρωτάς ποια ανώτερα στελέχη μας πολέμησαν στην εισβολή. Διάβασε το «Χρονικό της σύγχρονης Κυπριακής Τραγωδίας» κι εκεί θα δεις.
Πες μας εσύ όμως, που τα ξέρεις όλα, πού ήταν τα ανώτερα στελέχη των άλλων κομμάτων;

Ανώνυμος είπε...

τελικα το ακελ κανει καθε 2 χρονια αυτοκριτική αλλαζοντας αρδην τη στάση του? ενωτικο-ανθενωτικο-φιλοτουρκικο-φιελληνικο και παει λεγοντας.
αυτο δεν ειναι αυτοκριτική αλλα χαμαλεοντισμος!

το ακελ προετοιμαζε ενοπλο αγωνα εναντια στους αγγλους με σκοπο την ενωση και μονο συνεννοημενος με τους τουρκοκυπριους δεν ηταν.
η ιστορια λεει οτι μετα το 49 οι τουρκοκύπριοι εφυγαν και ιδρυσαν δικό τους κομμα γιατι δε συμφωνουσαν με την ενωση που ήθελε το ακελ.

και γιατι επρεπε το 82% να λαμβανει υποψην και να παιζει σημαντικο ρολο στις αποφασεις του το 18% των τουρκοκυπριων (πολλων εκ των οποιων λινοβαμβακοι?)


ο χριστοφιας βγήκε με 53% και δε λαμβανει υποψην του κανενα πέραν του κομματος του! γιατι δε συνεννοείται με τον υπολοιπο κοσμο?
η ρωσική επανασταση εγινε γιατι συμφωνούσε το 100% του λαου?


τα γραφεια του ακελ δεχτηκαν βομβιστικες επιθεσεις απο τη χουντα? χαχαχα
πότε η χαραυγή εγραψε εναντια στη χουντα? και μη μου βαλεις το γνωστο αρθρακι του Νοεμβρίου του 1973.

30 βομβιστικες επιθεσεις σε μια νύχτα σε αντιμακαριακους ποιος τις εβαλε? η μητερα τερεζα?

οσο για τα ποσοστα του ακελ αμεσως μετα την ανεξαρτησια καταδεικνύουν τα ποσοστα που πήρε ο ιωαννης κληρίδης (μολις 27%) ενω υποστηριζοταν απο ακελ και ολες τις αντιζυριχικές δυνάμεις

απόγονος αγωνιστών εοκα είπε...

Ο Μιχαήλ αποκρύπτει το γεγονός ότι στην κηδεία του προδότη η γυναίκα του φώναζε<ότι ο Σακκάς φιλοξενούσε στο σπίτι του Άγγλους και ότι κυκλοφορούσε μετά από επιθέ
σεις της ΕΟΚΑ στο χωριό σε στρατιωτικά αυτοκίνητα κρατώντας ασύρματο.
Ούτε ότι η γυναίκα του επισκεπτόταν το στρατόπεδο γιους της μετά από
χρόνια και έλεγε στους στρατιώτες ότι ο άντρας της είτο προδότης και
του έλεγε να σταματήσει αλλά εκείνος δεν άκουγε.