Μέσα σε αυτά τα πλαίσια επιστρατεύεται και ένα απόσπασμα από συνέντευξη του ίδιου του πρώτου προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας και η οποία περιλαμβάνεται στην ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη «Αττίλας ‘74».
Ιδού το σχετικό βίντεο:
Πριν προχωρήσω θεωρώ σωστό να δώσουμε τους ορισμούς της Δ.Δ.Ο. για να έχουμε μια κοινή βάση συζήτησης.
1. Διζωνική = Εδαφικά θα έχουμε δύο ζώνες, δύο περιφέρειες (όχι κυρίαρχα κράτη). Αν είναι κράτη με κυριαρχία τότε έχουμε συνομοσπονδία.
2. Δικοινοτική = Όπως ορίζεται από τον ίδιο τον ΟΗΕ, οι δύο κοινότητες θα συμμετέχουν αποτελεσματικά στα όργανα και στις αποφάσεις της κεντρικής εξουσίας. (Αυτό το στοιχείο δεν είναι κάτι καινούριο αλλά περιλαμβάνεται και στο Σύνταγμα του 1960, κάτι που κάποιοι κάνουν πως δεν το βλέπουν).
3. Ομοσπονδία = αποτελείται τουλάχιστον από 2 περιφέρειες, ζώνες, καθεμιά από τις οποίες έχει τα δικά της όργανα εξουσίας (κυβέρνηση, βουλή, δικαστήρια κλπ.).
Αναλόγως του συστήματος, οι περιφερειακές κυβερνήσεις έχουν τον κύριο ή τον δευτερεύοντα λόγο στην άσκηση της εξουσίας.
Αυτή είναι η διαφορά της από το ενιαίο κράτος.
Θα πρέπει επίσης να σημειώσω ότι παλαιότερα αντί της λέξης «Διζωνική» χρησιμοποιείτο η λέξη «Διπεριφερειακή». Εξ ου και ο Μακάριος στην ταινία κάνει λόγο για πολυπεριφερειακή.
Αν προσέξουμε καλά το τι λέει ο Μακάριος και έχοντας υπόψη το τι υπόγραψε το 1977, ο Μακάριος δεν αντιτίθεται στην Δ.Δ.Ο. αλλά μόνο στην περίπτωση που μέσω της Δ.Δ.Ο. οι Τούρκοι θα επιχειρήσουν να περάσουν λύση δύο κυρίαρχων κρατών.
Και τα δύο κράτη (τότε), όπως και σήμερα είναι απαράδεχτα για μας.
Άποψη μου είναι ότι τα πράγματα δεν πρέπει να κρίνονται αποσπασματικά αλλά μέσα στο πλαίσιο και στις συνθήκες στις οποίες γίνονται.
Έτσι, κατά την άποψη μου, η επίκληση του Μακαρίου δεν αποδίδει κανένα δίκαιο στους αρνητές της Δ.Δ.Ο.
(Στο τέλος θα παραθέσω αυτούσια τη συμφωνία Μακαρίου – Ντενκτάς του 1977 για να αποδειχθεί πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ο Μακάριος αποδέχθηκε και υπόγραψε Διζωνική, Δικοινοτική Ομοσπονδία).
___________________________________________
Το άρθρο της Φανούλας Αργυρού
Πέραν τούτου, τα τελευταία 2 χρόνια παρατηρείται μια ιδιαίτερη σπουδή από την ερευνήτρια Φανούλα Αργυρού (Φ.Α), να ανακαλύπτει και να παρουσιάζει έγγραφα του βρετανικού υπουργείου εξωτερικών τα οποία συνηγορούν (ή έτσι τουλάχιστον νομίζει) υπέρ των απόψεων της ενάντια στη Δ.Δ.Ο.
Έτσι στις 16 Δεκεμβρίου παρουσίασε στη «Σημερινή» έγγραφα για τα οποία κάποιοι σχολιογράφοι στο δικό μου μπλογκ με κάλεσαν να σχολιάσω.
Ανταποκρίνομαι λοιπόν, όπως το υποσχέθηκα και σχολιάζω το δημοσίευμα με τον τίτλο: «Ουδέποτε οι Ε/κ θα δεχθούν τη διζωνική», υπό το φως των διευκρινίσεων που έδωσα πιο πάνω τόσο για το Μακάριο όσο και για τους ορισμούς.
Επειδή το άρθρο είναι μεγάλο (1.700 λέξεις) θα σχολιάσω μόνο κάποια σημαντικά κατά την εκτίμηση μου σημεία του που αφορούν την ουσία του άρθρου.
Το άρθρο ξεκινά με μια (πάντα κατά την άποψη μου) αντίφαση:
(Σημειώνω ότι οι εμφάσεις (bold γράμματα) είναι δικές μου).
Γράφει η κα Αργυρού:
«Η διζωνική ήταν και παραμένει απαίτηση των Τούρκων που ξεκίνησε επίσημα μετά την πρώτη τουρκική εισβολή στο νησί με την πρόταση του Ρ. Ντενκτάς. Μέχρι σήμερα, 35 χρόνια αργότερα, δεν έγινε κατορθωτή η εφαρμογή της, παρόλη την αμέριστη συμπαράσταση που της δόθηκε από μερίδα της πολιτικής ηγεσίας διαχρονικά».
Έχει δίκαιο ότι για 35 χρόνια δεν έγινε κατορθωτό να φτάσουμε σε λύση Δ.Δ.Ο. Όπως έχει δίκαιο ως προς το ότι αυτό ΔΕΝ έγινε κατορθωτό παρά το ότι η ε/κυπριακή ηγεσία επιδίωκε διαχρονικά αυτή τη λύση.
Πού βρίσκεται η αντίφαση;
Δεν είναι σχήμα οξύμωρο οι ίδιοι οι Τούρκοι να μην αποδέχονται και να μην συνεργάζονται για μια λύση που οι ίδιοι επιδιώκουν;
Δεν είναι σχήμα οξύμωρο που ο ίδιος ο εισηγητής της πρότασης – κατά τη Φ.Α. – ο Ρ. Ντενκτάς, ακόμα και σήμερα αρνείται αυτή τη λύση;
Είναι φανερό ότι η Φ.Α. συγχύζει την ομοσπονδία με τη συνομοσπονδία. Συγχύζει τις δύο ζώνες ή περιφέρειες με τα κυρίαρχα κράτη:
«Οι πιο κάτω αναφορές, που εμφανίζονται στα βρετανικά έγγραφα του Φόρεϊν Όφις για το 1979, είναι άκρως ενδιαφέρουσες και επιβεβαιώνουν όχι μόνο τους τουρκικούς στόχους αλλά και τα λάθη της δικής μας πλευράς. Όταν η δική μας πλευρά εν συνεχεία δέχθηκε και υιοθέτησε μιαν άκρως επεκτατική τουρκική αξίωση ΔΥΟ ΚΡΑΤΩΝ».
Πότε έγινε αυτό; Πότε η πλευρά μας αποδέχθηκε δύο κράτη; Επί Μακαρίου, επί Κυπριανού, επί Βασιλείου, επί Κληρίδη, επί Παπαδόπουλου, επί Χριστόφια;
Τι δέχθηκε η ε/κυπριακή πλευρά; Μας το λέει η ίδια:
«Ένας διερωτάται γιατί η τουρκική πλευρά επιμένει a priori στην αποδοχή της “διζωνικότητας” εφόσον η ελληνοκυπριακή πλευρά, με τις εδαφικές προτάσεις στη Βιέννη το Μάρτιο/Απρίλιο 1977, συνοδευόμενες με χάρτη, πρότεινε τη δημιουργία μιας ομοσπονδίας από δύο μέρη, την ελληνοκυπριακή περιοχή και την τουρκοκυπριακή περιοχή...».
Τι σημαίνει αυτό εξήγησα πιο πάνω.
Η Φ.Α. (σκόπιμα ή όχι δεν έχει σημασία) διαστρέφει τα πράγματα υιοθετώντας την τουρκική ερμηνεία της Διζωνικής και όχι την ερμηνεία της ε/κυπριακής πλευράς.
«Η τουρκική πλευρά ξεκάθαρα δήλωσε στις 20 Ιουνίου 1979 ότι η “διζωνική” δεν σημαίνει δύο περιφέρειες ή δύο περιοχές... αλλά στη βάση της “διζωνικότητας” ...οι Τούρκοι επιδιώκουν να υποστηρίξουν τις “προτάσεις” τους του Απρίλιου 1978, που ήσαν για τη δημιουργία δύο ξεχωριστών κρατών - όχι για ομοσπονδία όπως προβλέπεται από τις κατευθυντήριες γραμμές. Ο στόχος των Τούρκων, επιμένοντας στην προϋπόθεσή της, είναι διπλός - να αποφύγουν εφαρμογή των 10 σημείων (πρακτικά 1979) περιλαμβανομένης της δέσμευσης για επανεγκατάσταση στο Βαρώσι και αποφυγή για εδαφικές παραχωρήσεις και έτσι να προχωρήσουν σε νέες συνταγματικές προτάσεις για δημιουργία δύο ξεχωριστών κρατών...». (Σημείωση δική μου: τα 10 σημεία αφορούν το περιεχόμενο της συμφωνίας Κυπριανού – Ντενκτάς).
Άθελα (ίσως) παραδέχεται ότι η συμφωνία του 1977 προνοούσε ομοσπονδία και όχι συνομοσπονδία. Διότι όπως είπαμε, η ομοσπονδία δεν αποτελείται από κυρίαρχα κράτη.
Είναι φανερό από τα όσα μας μεταφέρει από τα έγγραφα, ότι στην ουσία η διαφωνία που υπάρχει μεταξύ των δύο πλευρών αφορά την ερμηνεία του όρου. Οι Τούρκοι ερμήνευαν τον όρο όπως τους βόλευε, προκειμένου να κερδίσουν χρόνο και να μη συζητηθεί το θέμα των Βαρωσίων (όπως η ίδια λέει).
Αυτό το συμπέρασμα βγαίνει, αν λάβουμε υπόψη και την καταφατική απάντηση του Κουεγιάρ ότι ο Μακάριος δέχθηκε τη διζωνικότητα, όπως αναφέρει και πάλι στο κείμενο της η Φ.Α.
Οι Τούρκοι, λοιπόν, έδιναν μια δική τους ερμηνεία, επικαλούμενοι μυστική συμφωνία με τον (νεκρό πλέον) Μακάριο. Κάτι που δεν μπόρεσαν να αποδείξουν.
Το ερώτημα που πρέπει να απαντήσουν οι λεγόμενοι απορριπτικοί, είναι γιατί παίρνουν πάντα τις τουρκικές θέσεις, τις υιοθετούν και τις παρουσιάζουν ως δεδομένα.
Τι μας λέει πιο κάτω η Φ.Α.;
«Στις 9 Ιουλίου 1979, οι Αμερικανοί ενημερώνουν τους Βρετανούς ότι ο Γ.Γ. του ΟΗΕ προσπαθούσε να βρει τρόπο να πουλήσει μια φόρμουλα για διζωνική στους Τούρκους, την οποία θα δεχόντουσαν και οι Ελληνοκύπριοι για να ξανάρχιζαν οι συνομιλίες. Οι προσπάθειες αυτές συνεχίστηκαν μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου όταν οι Τούρκοι δέχθηκαν το εξής λεκτικό σε μεμοράντουμ του Γ.Γ. του ΟΗΕ: «παράγραφος 5β ...αμφότερες οι πλευρές επιβεβαίωσαν την υποστήριξή τους σε μια ομόσπονδη λύση στο συνταγματικό και μια διζωνική λύση στο εδαφικό για το κυπριακό πρόβλημα...». Μετά τη συνάντηση Κυπριανου / Ντενκτάς, 19 Μαΐου 1979 και τα δεύτερα πρακτικά (κατευθυντήριες γραμμές Κυπριανού / Ντενκτάς των 10 σημείων, βασισμένα στα πρώτα μεταξύ Μακαρίου / Ντενκτάς 1977), ξεκίνησαν νέες συνομιλίες στις 15 Ιουνίου».
Τι σημαίνει αυτό; Οι συνομιλίες του Ιουνίου 1979 ξεκίνησαν στη σωστή βάση, της Δ.Δ.Ο., όπως την ερμηνεύει μέχρι σήμερα όχι μόνο ο ΟΗΕ αλλά και η ε/κυπριακή πλευρά, όχι όμως οι Τούρκοι.
Και όλα αυτά που λέω επιβεβαιώνονται με την τελευταία παράγραφο του κειμένου της Φ.Α. όπου γράφει:
«Στις 27 Νοεμβρίου 1979 η βρετ. Υπ. Αρμοστεία ενημερώνει το Λονδίνο ότι ο ΥΠΕΞ Νίκος Ρολάνδης τούς είπε ότι η δυσκολία για επανέναρξη των συνομιλιών ήταν η τουρκοκυπριακή επιμονή της αποδοχής, εκ μέρους των Ε/κ, των ιδεών της διζωνικότητας. Η δυσκολία ήταν το γεγονός ότι, ο σύμβουλος για συνταγματικά θέματα Σοϊζάλ, είχε δημόσια καθορίσει τη διζωνικότητα, που συνεπαγόταν κάτι σαν διχοτόμηση. Αν οι Ελληνοκύπριοι δεχόντουσαν κάτι τέτοιο προκαταβολικά, θα φαινόταν ότι δέχθηκαν ένα είδος συνομοσπονδίας αντί ομοσπονδίας, με όλα όσα αυτή συνεπάγεται - σύνορα, έλεγχο κτλ. μεταξύ των δύο περιοχών.
Ο Ρολάνδης είπε και στον Βάλντχαϊμ στη Νέα Υόρκη ότι αυτή η κύρια δυσκολία ήταν ότι οι Τ/κ ήθελαν συνομοσπονδία ενώ οι Ε/κ ομοσπονδία. Ο Βάλντχαϊμ τού είπε ότι ήταν, όντως, δύσκολο να ξεχωρίσει ένας πού τελειώνει η ομοσπονδία και από πού αρχίζει η συνομοσπονδία...»
Ο Ρολάνδης είπε και στον Βάλντχαϊμ στη Νέα Υόρκη ότι αυτή η κύρια δυσκολία ήταν ότι οι Τ/κ ήθελαν συνομοσπονδία ενώ οι Ε/κ ομοσπονδία. Ο Βάλντχαϊμ τού είπε ότι ήταν, όντως, δύσκολο να ξεχωρίσει ένας πού τελειώνει η ομοσπονδία και από πού αρχίζει η συνομοσπονδία...»
Να λοιπόν το μεγάλο λάθος της Φ.Α. Είναι η υιοθέτηση της τουρκικής ερμηνείας και όχι της ε/κυπριακής.
Ανοίγω μια παρένθεση εδώ για να πω ότι από τότε μέχρι σήμερα σημειώθηκε μια σημαντική εξέλιξη: με το κοινό ανακοινωθέν της 23ης Μαΐου 2008 οι Χριστόφιας και Ταλάτ ξεκαθάρισαν τους όρους:
«Επαναβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους σε μια διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία με πολιτική ισότητα, όπως καθορίζεται σε σχετικά ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας. Αυτός ο συνεταιρισμός θα έχει μία Ομόσπονδη Κυβέρνηση με μία διεθνή προσωπικότητα, καθώς και μια Τ/κυπριακή Συνιστώσα Πολιτεία και μία Ε/κυπριακή Συνιστώσα Πολιτεία, ίσου καθεστώτος».
Οι συνομιλίες, λοιπόν, ξεκίνησαν με ξεκαθαρισμένη βάση, εντελώς διαφορετική από τις προηγούμενες διαπραγματεύσεις, σε ότι αφορά την ερμηνεία και η οποία σαφώς κάνει λόγο σε ένα κράτος. Κλείνω την παρένθεση.
___________________________________
Κλείνω τα σχόλια μου όσον αφορά το άρθρο με τις αναφορές της στον Μιχαλάκη Τριανταφυλλίδη.
«Ο Τριανταφυλλίδης εμφαντικά τονίζει ότι οι προτάσεις μιλούσαν για “δι-κοινοτική” ή “δι-περιφερειακή” υποδομή δίχως σύνορα και με ελευθερία διακίνησης, εγκατάστασης και ιδιοκτησίας.
Εκείνο που υπογραμμίζει ο Τριανταφυλλίδης είναι ότι σε μια περιοχή δεν καθορίζονται κατ΄ ανάγκη σύνορα, ενώ σε μια ζώνη καθορίζονται. Τόσο οι κατευθυντήριες Μακαρίου / Ντενκτάς όσο και οι ελληνοκυπριακές προτάσεις χρησιμοποίησαν τη λέξη “δι-κοινοτική” και στις προτάσεις τη λέξη “περιφέρεια” . Σε ομιλία του ο Τάσσος Παπαδόπουλος στις 31 Μαρτίου 1977, όταν εισήγαγε τις προτάσεις, μίλησε για “περιφέρεια που εμείς προτείνουμε να είναι κάτω από τουρκοκυπριακή διοίκηση”. Οι τουρκοκυπριακές, όμως, συνταγματικές προτάσεις χρησιμοποίησαν τον όρο δι-ζωνική».
Εκείνο που υπογραμμίζει ο Τριανταφυλλίδης είναι ότι σε μια περιοχή δεν καθορίζονται κατ΄ ανάγκη σύνορα, ενώ σε μια ζώνη καθορίζονται. Τόσο οι κατευθυντήριες Μακαρίου / Ντενκτάς όσο και οι ελληνοκυπριακές προτάσεις χρησιμοποίησαν τη λέξη “δι-κοινοτική” και στις προτάσεις τη λέξη “περιφέρεια” . Σε ομιλία του ο Τάσσος Παπαδόπουλος στις 31 Μαρτίου 1977, όταν εισήγαγε τις προτάσεις, μίλησε για “περιφέρεια που εμείς προτείνουμε να είναι κάτω από τουρκοκυπριακή διοίκηση”. Οι τουρκοκυπριακές, όμως, συνταγματικές προτάσεις χρησιμοποίησαν τον όρο δι-ζωνική».
Άρα, κατά τον Τριανταφυλλίδη, είτε διζωνική ονομάζεται, είτε διπεριφερειακή δεν έχουν σύνορα και επιτρέπουν ελεύθερη διακίνηση, εγκατάσταση και ιδιοκτησία.
Με όσα αναφέρονται σε αυτή την παράγραφο, ο ίδιος ο Τ. Παπαδόπουλος μιλούσε για μια περιφέρεια (όχι ζώνη) που θα ήταν κάτω από τ/κυπριακή διοίκηση.
Ωραία, αυτή η περιφέρεια δεν θα είχε όρια; (όχι σύνορα). Δεν θα ξεκινούσε και δεν θα τελείωνε κάπου; Θα ήταν κάτι αόριστο;
Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΜΑΚΑΡΙΟΥ ΝΤΕΝΚΤΑΣ
Ολοκληρώνω όσα είχα να πω παραθέτοντας αυτούσια τη συμφωνία Μακαρίου – Ντενκτάς του 1977.
Με μαύρο χρώμα είναι η συμφωνία και με κόκκινο σε αγκύλες, τα δικά μου σχόλια.
Και σημειώνω ότι αυτό ερμηνεύει και το σχετικό βίντεο.
1. Επιζητούμε μια ανεξάρτητη, αδέσμευτη δικοινοτική ομόσπονδη Δημοκρατία. [Αυτό που θα προκύψει ως λύση θα είναι ένα ανεξάρτητο κράτος, όχι δύο]
2. Το έδαφος υπό τη διοίκηση της κάθε κοινότητας [άρα η κάθε κοινότητα θα διοικεί μία ζώνη, μια περιοχή, επομένως έχουμε έδαφος υπό διοίκηση των δύο κοινοτήτων ξεχωριστά] πρέπει να συζητηθεί υπό το φως της οικονομικής βιωσιμότητας ή παραγωγικότητας και της ιδιοκτησίας γης.
3. Θέματα αρχών όπως η ελευθερία διακίνησης[πού;], ελευθερία εγκατάστασης[πού;], το δικαίωμα περιουσίας και άλλα εξειδικευμένα ζητήματα[πού;], είναι ανοικτά για συζήτηση, λαμβάνοντας υπόψη τη θεμελιώδη βάση ενός δικοινοτικού ομοσπονδιακού συστήματος [διακυβέρνησης όπου οι δύο κοινότητες θα έχουν αποφασιστική συμμετοχή στην άσκηση εξουσίας] και ορισμένες πρακτικές δυσκολίες, οι οποίες μπορεί να προκύψουν για την τουρκοκυπριακή κοινότητα.
4. Οι εξουσίες και αρμοδιότητες της κεντρικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης θα είναι τέτοιες, ώστε να διασφαλίζουν την ενότητα [των δύο ζωνών] της χώρας λαμβανομένου υπόψη και του δικοινοτικού χαρακτήρα του κράτους.
2. Το έδαφος υπό τη διοίκηση της κάθε κοινότητας [άρα η κάθε κοινότητα θα διοικεί μία ζώνη, μια περιοχή, επομένως έχουμε έδαφος υπό διοίκηση των δύο κοινοτήτων ξεχωριστά] πρέπει να συζητηθεί υπό το φως της οικονομικής βιωσιμότητας ή παραγωγικότητας και της ιδιοκτησίας γης.
3. Θέματα αρχών όπως η ελευθερία διακίνησης[πού;], ελευθερία εγκατάστασης[πού;], το δικαίωμα περιουσίας και άλλα εξειδικευμένα ζητήματα[πού;], είναι ανοικτά για συζήτηση, λαμβάνοντας υπόψη τη θεμελιώδη βάση ενός δικοινοτικού ομοσπονδιακού συστήματος [διακυβέρνησης όπου οι δύο κοινότητες θα έχουν αποφασιστική συμμετοχή στην άσκηση εξουσίας] και ορισμένες πρακτικές δυσκολίες, οι οποίες μπορεί να προκύψουν για την τουρκοκυπριακή κοινότητα.
4. Οι εξουσίες και αρμοδιότητες της κεντρικής ομοσπονδιακής κυβέρνησης θα είναι τέτοιες, ώστε να διασφαλίζουν την ενότητα [των δύο ζωνών] της χώρας λαμβανομένου υπόψη και του δικοινοτικού χαρακτήρα του κράτους.
Πιστεύω λοιπόν ότι είναι ξεκάθαρο, με όσα έχουν λεχθεί ότι ο Μακάριος αποδέχθηκε τη διζωνικότητα (όπως και αν αυτή ονομάζεται) με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.
Και αυτά τα χαρακτηριστικά προσπάθησε η πολιτική ηγεσία να τα κάνει πράξη.
Προσέκρουε όμως στη διαφορετική ερμηνεία των Τούρκων.
Εν κατακλείδι: Απολογούμενος για το μέγεθος της ανάρτησης, τονίζω ότι το πρόβλημα έγκειται στο ότι κάποιοι εκκινούν με βάση τις τουρκικές θέσεις και όχι τις δικές μας.
Και προχωρούν σε ερμηνείες στη βάση τούτου.
Το αποτέλεσμα τούτης της προσέγγισης είναι ότι βγαίνουν λανθασμένα συμπεράσματα και αποπροσανατολίζουν ως προς τον ορθό στόχο με κύρια επιδίωξη να στρέψουν τον κόσμο εναντίον της συγκεκριμένης μορφής λύσης.
51 σχόλια:
Επειδή ο στόχος δεν είναι η προσωπικές συγκρούσεις, οι ύβρεις και οι χαρακτηρισμοί, καλώ και παρακαλώ όσους θα γράψουν την άποψη τους να το κάνουν με επιχειρήματα και μόνο.
Κάθε άποψη είναι σεβαστή, όχι όμως οι ύβρεις και οι χαρακτηρισμοί.
Πιστεύω ότι η διχόνοια και ο κάθετος διαχωρισμός κάθε άλλο παρά εξυπηρετεί την Κύπρο.
Αυτά ως παρότρυνση και ελπίζω να την σεβαστούν κάποιοι.
Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες της ανάρτησης για απλά το περιεχόμενο ξεπερνά το γνωστικό μου πεδίο.
Και δεν μπορώ να φανταστώ δηλαδή, ποιός θα μπορούσε να είναι ο αντίλογος σε ένα τόσο "τετράγωνο" δημοσίευμα.
Ασφαλώς, οι πολιτικοί όροι έχουν πολλές ερμηνείες.
Για αυτό, θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον, αν υπάρχει αντίλογος ουσίας, αυτός να είναι εξ ίσου αναλυτικός με το άρθρο του Μιχάλη.
Λυπάμαι φίλε Μιχάλη, λυπάμαι πολύ γιατι εξακολουθείς να μας περνάς για βλάκες.
Εξηγώ: Είδε κανένας την λέξη "ζώνη" γραμμένη με μαύρο χρώμα, στο τελευταίο κομμάτι που παραθέτει ο Μιχάλης (Συμφωνία ΜΑΚΑΡΙΟΥ - ΝΤΕΚΤΑΣ);;;
@ politispittas
Ασφαλώς και οι πολιτικοί όροι έχουν ή επιδέχονται πολλών ερμηνειών.
Γι αυτό άλλωστε βλέπουμε να υπάρχει η σύγχυση πολλές φορές (κάποτε και σκόπιμα) για διάφορους όρους.
Θεωρώ όμως πως λαμβάνοντας υπόψη όλα όσα αναφέρονται στο κείμενο μου, η διαφορετική ερμηνεία του όρου Δ.Δ.Ο. από την ε/κυπριακή και τ/κυπριακή πλευρά έχει ξεκαθαρίσει μέσα από το κοινό ανακοινωθέν της 23ης Μαΐου.
Παράθεσα τη σχετική αναφορά.
Επομένως, αφού έχει ξεκαθαριστεί αυτό το ΒΑΣΙΚΟ στη διαπραγμάτευση, θεωρώ πλέον ότι η όποια συμφωνία επέλθει θα κριθεί ή τουλάχιστον θα πρέπει να κριθεί με βάση το συγκεκριμένο σημείο όσον αφορά το αν αυτό που θα προκύψει θα είναι ομοσπονδία ή συνομοσπονδία. Ένα ή δύο κυρίαρχα κράτη.
Και το κλειδί σε αυτή την υπόθεση δεν είναι η λέξη κράτη αλλά το κυρίαρχα.
@ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ
Αγαπητέ μου φίλε σχηματίζω την άποψη ότι υπάρχει από μέρους σου μια προκατάληψη για μένα.
Μπήκα στον κόπο και αφιέρωσα χρόνο και φαιά ουσία για να ανταποκριθώ στην δική σου έκκληση για να εισπράξω ότι… σας περνώ για βλάκες!
Περίμενα τουλάχιστον ότι θα σχολίαζες ζητήματα ουσίας και όχι να δημιουργήσεις εντυπώσεις.
Όσον αφορά το σχόλιο σου, η απάντηση βρίσκεται στο κείμενο των συμφωνιών.
Και σημειώνω ότι δεν μιλώ μόνο για ζώνη, μιλώ και για περιοχή (με κόκκινο χρώμα και τα δύο).
Αλλά όταν λέει στο σημείο 2 για υπό τη διοίκηση της κάθε κοινότητας τι εννοεί;
Αν δεν εννοεί ζώνη ούτε περιοχή, τι εννοεί;
Τι θα έχει υπό διοίκηση η κάθε κοινότητα;
Θα χαρώ αν μπορέσεις να το εξηγήσεις.
Και θα χαρώ στο πολλαπλάσιο αν σχολιάσεις και ολόκληρο το κείμενο.
Σημειώνω ακόμα ότι δεν θεωρώ ούτε περνώ κανένα για βλάκα. Και σε παρακαλώ αν είναι δυνατόν σεβάσου την έκκληση μου για αποφυγή χαρακτηρισμών.
An h ek pleyra (chrisofias) apodexotan thn dizonikothta opws thn ennooun oi tourkoi kai kapoioi epipoleoi midenistes ek to kypriako 8a htan "lymeno" shmera..
Dystyxws kapoioi a8ela tous ginonteferefona twn tourkwn me to na daimonopoioun ta panta..
Μιχάλη,
Παρακολουθώ κατά καιρούς τα άρθρα σου και πρέπει να πω ότι πολλές φορές με εντυπωσιάζουν για τον τρόπο που ξεδιπλώνεις τις σκέψεις σου.
Αλλά όπως θα πρόσεξες σπάνια αφήνω σχόλια.
Συμφωνώ με τον politispittas, το κείμενο σου είναι «τετράγωνο».
Οι πληροφορίες που δίνεις είναι πραγματικά πολύτιμες διότι είμαι σίγουρος ότι όπως εγώ έτσι και πολλοί άλλοι δεν γνωρίζαμε αυτές τις λεπτομέρειες και μας δημιουργούνταν πολλά ερωτηματικά.
Τώρα ξεκαθαρίζουν τα πράγματα.
Συμφωνώ επίσης ότι θα είναι ασέβεια κάποιοι να καταστρέψουν μια γόνιμη συζήτηση που μπορεί να προκύψει, με επίθετα, χαρακτηρισμούς και ύβρεις.
Κώστας
Καλά κρασιά Μιλτιάδη...
Ηράκλειτος
Ατε ρε που δαμε πον να μας καμαιτε τζε μαθηματα.
Η Κύπρος είναι Ελληνηκή τζε αν μεν σας αρεσκει να φιετε.
Πουλημενοι
Πετε μας ποσα σας εδωκαν, ποσα;
Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, η Κύπρος είναι Ελληνική και με τις μαλακίες των ομοϊδεατών σου κατορθώσατε και τουρκέψατε τη μισή, παρά’ ταύτα, εξακολουθείται να έχετε τα ίδια μυαλά και ν’ αρθρώνεται τις ίδιες συνθηματολογικές ασυναρτησίες. Επιτέλους, τι θέλετε ρε κουμπάροι, να τουρκέψετε και την υπόλοιπη ;
Ηράκλειτος
[''Πόσα σας δίνουν πέτε μας Πόσα σας δίνουν;'']
Ασε φίλε..
...ένα ψουμί τζαι ένα χαλούμι..
Ακούμε τον Μακάριο να λέει(00:30 -00:38):Θα ήτο κάπως ανεκτό αν τουλάχιστον ήταν μια, θα έλεγα, πολυπεριφερειακή ομοσπονδία και ΟΧΙ ομοσπονδία επί δύο ζωνών..." και συνεχίζει προφητεύοντας για το πως η Τουρκία θα προσπαθήσει μέσω της λεγόμενης διζωνικής να πετύχει την συνομοσπονδία.
Βλέπουμε μετά τον κο Μιχάλη, να επιχειρεί μέσω μιας απέλπιδας προσπάθειας να παρουσιάσει το άσπρο - μαύρο, εξισώνοντας με τα δικά του δεδομένα και κρίνωντας εξ ιδίων τα αλλότρια, την ΠΟΛΥΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗ με την ΔΙΠΕΡΕΙΦΕΡΕΙΑΚΗ(!!!) και το ΔΙΠΕΡΕΙΦΕΡΕΙΑΚΗ με το επαίσχυντο-ρατσιστικό ΔΙΖΩΝΙΚΗ. Τί να σχολιάσω και τί να συζητήσω μαζί σου ρε φίλε;;; Νόμιζα ότι γούσταρες συζήτηση "υψηλού επιπέδου", αλλά απ΄οτι βλέπω για λόγους δικής σου αδυναμίας δεν μπορεί να επιτευχθεί. Θυμώνεις όταν σου λέω ότι με περνάς για βλάκα, αλλά δεν κάνεις κάτι για να μου το διαψεύσεις. ΠΩΣ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΩ ΠΡΟΚΑΤΑΛΗΨΗ;;; Δεν είμαι κακός άνθρωπος, ΕΥΧΑΡΙΣΤΩΣ θα συζητούσα μαζί σου, ακόμη και σε προσωπικό επίπεδο(όχι μέσω του απρόσωπου πληκτρολογίου), ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΒΟΗΘΑΣ...
@Ηράκλειτος: αστείο μου φαίνεται, γιατί αυτή τη στιγμή απολαμβάνω ένα Chateau Giscour του 2005 (εξαιρετική χρονιά για τα bordeaux, να την έχεις υπ όψιν σου!!!!)
Αν και με τον Διόνυσο δεν τα πάω καλά, εύη ευάν φίλτατε Μιλτιάδη
...τζιαι λλίες ελιές με κανένα πομηλόριν
Μιλτιάδη,
αντί να ωρύεσαι, γιατί δεν λες απλά τι πιστεύεις εσύ ότι σημαίνει "πολυπεριφερειακή" στο λόγο του Μακάριου; Αφου θεωρείς ότι η ανάλυση του Μιχάλη δεν στέκει, τουλάχιστον δώσε τη δική σου ερμηνεία με επιχειρήματα.
Καποιος (στελεχαρα ΑΚΕΛ) έλεγεν μου ψες:
το καλό είναι ότι ο Χριστόφιας θελει πραγματικά να λύσει το Κυπριακό.
το κακό, είναι οτι είναι "λίος" και δεν καταλαβαίνει πως γινεται το παιχνιδι.
Νομιζω σ αυτες τις δυο προτασεις, είναι όλα...Και οι κίνδυνοι.
Ξερετε τι μας εχετε κανει κοπέλια;
Περνατε τη γραμμη "όποιος δεν ειναι μαζι ειναι εχθρος".
Οποιος δεν βρισκει καλη τη διαχειριση Χριστοφια για σας ειναι φασιστας και απορριπτικος...
Ε, καμετε ΛΑΘΟΣ!
@ Megas Ale3andros
Έχεις απόλυτο δίκαιο, πολύ σωστή η επισήμανση σου.
Αν συζητούσαμε και αν αποδεχόμασταν τις τουρκικές αξιώσεις, τότε το κυπριακό θα ήταν λυμένο από καιρό.
@ Κώστας
Άποψη μου είναι ότι δεν μπορούμε να έχουμε ολοκληρωμένη και σωστή (όσο το δυνατόν) άποψη αν δεν γνωρίζουμε όσο το δυνατό περισσότερα για ένα θέμα.
@ Ανώνυμος 12/18/2009 7:31 μμ
Θα ήταν πιο χρήσιμη η παρέμβαση σου αν κατάθετες έστω και μία θέση παρά αυτό το χιλιοειπωμένο σλόγκαν.
@ Ανώνυμος Ηράκλειτος
Κάποιοι δυστυχώς δεν εννοούν να καταλάβουν ότι η Κύπρος καταστράφηκε ΚΑΙ από τα συνθήματα αλλά και από την αδυναμία κάποιων να κατανοήσουν τα πραγματικά δεδομένα που δημιουργήθηκαν στην Κύπρο από τη δεκαετία του 50 και μετά.
Και εφόσον δεν μπορούν να κατανοήσουν την αρχή, δεν μπορούν να κατανοήσουν ούτε τη συνέχεια.
@ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ
Η διαφορά μας είναι ότι εσύ κρίνεις αποκλειστικά και μόνο από τη συγκεκριμένη δήλωση του Μακαρίου.
Εγώ λαμβάνω υπόψη στη δική μου ερμηνεία και όσα έχουν σχέση με αυτό και κυρίως την πορεία που ακολούθησε η Τουρκία αλλά και τη συμφωνία που υπόγραψε ο Μακάριος.
Προσωπικά επιμένω ότι η συμφωνία μιλά ξεκάθαρα για διζωνική (εξήγησα γιατί) χωρίς να αναφέρεται στη λέξη.
Αν το πάρουμε τη δική σου ερμηνεία βασιζόμενοι αποκλειστικά και μόνο στο απόσπασμα της ταινίας, τότε θα πρέπει να πούμε ότι ο Μακάριος δεν δέχθηκε ούτε διπεριφερειακή ούτε πολυπεριφερειακή αφού στη συμφωνία του 1977 δεν αναφέρεται ούτε ο ένας ούτε ο άλλος όρος.
Έχοντας, λοιπόν, υπόψη όλα τα δεδομένα κυρίως από το τι έγινε στο πολιτικό (και όχι θεωρητικό) πεδίο, είναι πολύ πιο εύκολο να κρίνουμε το περιβόητο απόσπασμα.
Ο Μακάριος έχει υπόψη του την τουρκική ερμηνεία της διζωνικής και αυτό αποκλείει. Δηλαδή αποκλείει (ως αντιλαμβάνομαι, λέει) το ενδεχόμενο αποδοχής της τουρκικής ερμηνείας αλλά και την αποδοχή τέτοιας λύσης (με βάση την τουρκική ερμηνεία) που θα οδηγεί σε δύο κράτη, δηλαδή συνομοσπονδία.
Δεν προφήτευσε τίποτε, μιλούσε για συγκεκριμένες θέσεις της Τουρκίας οι οποίες δεν ήταν κρυφές.
Δεν ζήτησα ποτέ συζητήσεις ψηλού επιπέδου. Ζήτησα συζητήσεις χωρίς χαρακτηρισμούς, ύβρεις και ειρωνείες.
Συζητήσεις με επιχειρήματα.
Και κυρίως δεν κάνω καμιά αλχημεία. Δεν ξέρω την ηλικία σου αλλά αν είσαι περίπου στη δική μου θα πρέπει να θυμάσαι ότι γινόταν λόγος για διπεριφερειακή αντί διζωνικής. Και ο λόγος ήταν για να φαίνεται η διαφορά από την τουρκική ερμηνεία της διζωνικής.
Και όπως βλέπεις ο Μακάριος ανέφερε και τον όρο πολυπεριφερειακή.
Συνεπώς καμιά αλχημεία δεν γίνεται από μέρους μου.
Εγώ δεν αναγκάζω κανένα να έρθει και να συζητήσει. Ούτε αποδέχομαι ότι δεν βοηθώ. Για να βοηθήσω δηλαδή θα πρέπει να συμφωνήσω μαζί σου;
Και η πρό(σ)κληση από τον «απορίαν έχων» είναι σωστή.
Δώσε τις δικές σου ερμηνείες και θέσεις.
Ανώνυμος 12/19/2009 8:38 πμ
Δεν ξέρω ποια είναι αυτή η «στελεχάρα» ούτε τι ακριβώς είπε.
Θα ήταν όμως ενδιαφέρον να διαβάσουμε από σένα πως γίνεται το παιχνίδι και ποιοι είναι οι κίνδυνοι.
Και βεβαίως να μας πεις κι εσύ με τη σειρά σου τι προτείνεις.
Το ποιος θεωρεί ότι όσοι δεν είναι μαζί μας είναι εναντίον μας, δεν χρειάζεται και πολύ για να το καταλάβεις.
Η προσπάθεια να τα κάνετε (κάποιοι) όλα ίσα κι όμοια δεν στέκει ούτε στη λογική ούτε στην πρακτική.
Νομίζω ότι όσοι απορρίπτουν τη συγκεκριμένη μορφή λύσης που επιδιώκουμε για 30+ χρόνια, ναι ονομάζονται απορριπτικοί. Απορρίπτουν τη συγκεκριμένη λύση.
Διαφωνείς με αυτό το αυτονόητο;
Για να δεις πόσο αρνί εν ο Κυπραίος φίλε μου..
Αν βγω αύριο στα κανάλια και διατυμπανίζω λαϊκίζοντας πως δεν αποδέχομαι να φορολογηθεί ο λαός για κάτι..
και μετά πάω στη βουλή και ψηφίσω την φορολόγηση..
Ο Homo-μαννοαγράμματος-αρνοκυπραίος που θα βαριέται να διαβάσει τι υπέγραψα, αλλά και να διαβάσει πάλε δεν θα καταλάβει, θα δει απλά στην τηλεόραση εμένα να κλάνω και θα είναι happy..
όοοχου μάνα μου...
Αυτό είναι το λάθος του Χριστόφια. Τους λέει ανοικτά την σκληρή πραγματικότητα των ψηφισμάτων..
Πε τους ρε χριστόφια παραμύθκια μάνα μου..
πούλα τους πατριωτισμό...
ΕΝ ΜΟΥΧΤΙ ΡΕΕΕΕΕ!
Καλές Γιορτές να ευχηθώ και κάθε χαρά για όλους και προπάντων την Κύπρο μας, που αγαπάμε όλοι μας.
@ kyriakos
Αυτά τα έχουμε πει πολλές φορές.
Στην Κύπρο δυστυχώς ανθεί ο λαϊκισμός και τα συνθήματα.
Και το μέγα λάθος που κάνουν αρκετοί πολιτικοί είναι το ότι δεν λένε στον κοινό πολίτη το τι πραγματικά γίνεται αλλά του λένε αυτό που θέλει ο κόσμος να ακούει.
Αυτό είναι μέγα λάθος διότι όταν βρεθούμε ξαφνικά μπροστά στις πραγματικότητες, τότε πέφτουμε από τα σύννεφα.
Συνεπώς διαφωνώ (εκτός από τους χαρακτηρισμούς που δίνεις) και με το ότι ο Χριστόφιας κάνει λάθος που λέει ανοικτά το τι συμβαίνει και το πού βαδίζουμε.
@ Phivos Nicolaides
Καλές Γιορτές και σε σένα και σε όλους.
Μόνο που κρίνω ότι εκτός από τις ευχές διάβαζα και την άποψη σου επί του θέματος. Είμαι σίγουρος ότι η συμβολή σου θα ήταν χρήσιμη.
Μιχάλη,
Η δήλωση του Μακαρίου [που μεταδίδεται από το videάκι που παρέθεσες] έγινε προ ή μετά την υπογραφή της Συμφωνίας Μακαρίου – Ντενκτάς το 1977; Κι αν έγινε μετά, ποιο το νόημα της υποβολής και χάρτη όπου καθορίζονταν και οι περιοχές [ή περιφέρεις ή ζώνες] που θα διοικούσαν οι δύο κοινότητες;
Έχεις αυτό τον χάρτη;
Ενδιαφέρον θα ήταν να δούμε ποια ήταν η πρόταση μας [της ελληνοκυπριακής πλευράς] τότε, ποιες κατεχόμενες περιοχές επιστρέφονταν και πόσοι πρόσφυγες θα επέστρεφαν υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση [και πόσοι υπό τουρκοκυπριακή – αν υπήρχε και τέτοια πρόνοια τότε] ... Και ποιες οι διάφορες εκείνου του χάρτη [τον οποίο εξ όσων γνωρίζω, εξεργάστηκε ο Τάσσος Παπαδόπουλος] από τους χάρτες τπυ Σχεδίου Ανάν ...
@ Anef_Oriwn
Δεν κατόρθωσα να διαπιστώσω πότε έγινε η δήλωση του Μακαρίου. Είδα ξανά την ταινία από την αρχή μέχρι το τέλος τόσο στην ελληνική όσο και στην αγγλική έκδοση αλλά δεν γράφει χρονολογία παραγωγής.
Αν ξέρει κάποιος να μας διαφωτίσει θα είναι χρήσιμο.
Έχω μια αίσθηση (όχι όμως απόδειξη) ότι η ταινία δεν έγινε μετά το 1977 αλλά πριν.
Καλή είναι και η εισήγηση σου να ερευνήσουμε ποια ήταν η πρόταση της ελληνοκυπριακής πλευράς τότε και να τη συγκρίνουμε με το σήμερα.
όπως και να έχει η πραγματικότητα είναι πως οι εποχές έχουν αλλάξει...
διζωνικότητα όπως την ορίζουν οι Τούρκοι καλά κάνει ο Χριστόφιας και δεν την αποδέχεται έτσι εύκολα διότι όχι μόνο δεν είναι ηθικά ορθή αλλά ούτε και οικονομικά ορθή αφού πάει κόντρα στους νόμους της ελεύθερης αγοράς.
Αυτά είναι τα σωστά επιχειρήματα που πρέπει να προτάξουν στους Αμερικάνους οι δικοί μας και θα δείτε πως αυτοί θα καταλάβουν.
Αν η Κύπρος κάνει αποδεκτή μια τέτοια πρόνοια θα κατρακυλήσει στην λίστα των χωρών με τις περισσότερες οικονομικές ελευθερίες.
Η Αμερική δεν έγινε υπερδύναμη με το να απαγορεύει την ελεύθερη εγκατάσταση και το εμπόριο στις αναμεταξύ της πολιτείες.
και επιπλέον πρακτικά δεν θα μπορέσει να εφαρμοστεί κάτι τέτοιο.
φανταστείτε..
φτάνουμε στο 2025 και ο πληθυσμός των ΕΚ στη ΤΚ πολιτεία είναι ίσος με τους ΤΚ. Με σπίτια που αγόρασαν νόμιμα επι καιρό μιας πιο μετριοπαθούς κυβέρνησης.
Τότε βγαίνει στην Εξουσία ο Υιός Ντεχτάς και λέει θα κάνει evictions που τα σπίθκια τους ΕΚ..
Φαντάζομαι απο τώρα το εξώφυλο της Guardian..
Second ethnic cleansing on North cyprus by taking advantage of a crazy constitution anomaly! Are British Next?
Είναι προφανές πως κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει απαγορεύεται απο το διεθνές δίκαιο που είναι υπαράνω όλων των συνταγμάτων.
Ούτε να εμποδίσουν την πόλιση σπιτιών σε ΕΚ μπορούν διότι ο θεός του χρήματος και οι νόμοι της αγοράς είναι υπεράνω και απο το Διεθνές δίκαιο, πόσο μάλλον μιας γελοίας πρόνοιας σε ένα σύνταγμα..
Πως θα απαγορεύσει το ΤΚ κρατίδιο την αγοραπωλησία ενός Τούρκου Developer με ένα ΕΚ?
Δεν υπάρχει τέτοια περίπτωση διότι καταρχάς θα γλυκανθούν απο το ΦΠΑ και τον πολλαπλασιασμό των εσόδων τους.
Με την πτώση του τείχους και την εκτόνωσή της κατάστασης θα αναλάβει δουλειά η ελεύθερη αγορά και θα ισοπεδώσει τα πάντα με τους οικονομικούς δεσμούς που θα δημιουργήσει.
Και οι Τούρκοι και οι Ελληναράδες το ξέρουν αυτό και ακριβώς γιαυτό τον λόγο θα πολεμούν την ΚΑΘΕ λύση και θα χαιρετίζουν την κάθε κίνηση Χριστόφια που θα απομακρύνεται απο την οποιαδήποτε λύση
Οπως πχ οι συναντήσεις στα σπίτια των ηγετών.
Τι γελοία κατάσταση..
πόσο καιρό ακόμα θα συνεχιστεί η αφόρητη βλακεία σε αυτό τον τόπο..
@Άνευ Ορίων.
Ψάχνω το θέμα με τις προτάσεις του 1975.
Προς το παρόν βρήκα αυτά που ακολουθούν αλλά θα επανέλθω.
«Από την άλλη, η ελληνοκυπριακή πλευρά πήγε στη Βιέννη πλήρως προετοιμασμένη για συνομιλίες. Υπέβαλε ολοκληρωμένες προτάσεις για το εδαφικό, συνοδευόμενες από χάρτη, όπως επίσης και προτάσεις για το συνταγματικό που προνοούσαν την ίδρυση ενός ομόσπονδου κράτους, μέσα στο οποίο η τουρκοκυπριακή πλευρά θα είχε τη δυνατότητα να αυτοδιαχειρίζεται τις δικές της υποθέσεις, με βάση τις ομοσπονδιακές αντιλήψεις.»
http://www.philenews.com/afieromata/news/1977.htm
«Το Φλεβάρη του 1975, η ελληνοκυπριακή πλευρά κάνει τις πρώτες της προτάσεις για τη διευθέτηση του προβλήματος. Στις προτάσεις αυτές περιλαμβάνεται και χάρτης για το εδαφικό που προέβλεπε την παραχώρηση του 20% του κυπριακού εδάφους στην τουρκοκυπριακή διοίκηση. Η νικήτρια στο πεδίο της μάχης πλευρά, η οποία ήδη κατείχε το 37% του εδάφους, απέρριψε την πρόταση και προχώρησε στην εγκαθίδρυση τουρκικού ομόσπονδου κράτους.»
«Τον Γενάρη του 1977 πραγματοποιήθηκε η συνάντηση Μακαρίου - Ντενκτάς υπό την αιγίδα του τότε ΓΓ του ΟΗΕ Κ. Βαλντχάιμ. Τότε υπογράφηκε η πρώτη συμφωνία υψηλού επιπέδου η οποία μιλούσε για διζωνική και ομόσπονδη Δημοκρατία, για έδαφος που θα ανήκει στην κάθε κοινότητα, για εξουσίες και αρμοδιότητες της κεντρικής και των ομόσπονδων κυβερνήσεων. Το πρώτο βήμα για την έμπρακτη επικύρωση των τετελεσμένων της εισβολής, ολοκληρώθηκε τον Νοέμβρη του 1983 όταν ανακηρύχτηκε ως κράτος η Τουρκική Δημοκρατία της Βόρειας Κύπρου.»
http://www2.rizospastis.gr/wwwengine/page.do?publDate=20/7/1997&id=7098&pageNo=5&direction=1
Μιχάλη,
Απ ότι βλέπω πάσχουμε κι εμείς από το συνδρομο των πολιτικών, που στο βωμό της ονομασίας, θυσιάζουν την ουσία. Έχω να προτείνω λοιπόν κάτι, που αν σε βρίσκει σύμφωνο, πολύ ευχαρίστως να το συνεχίσουμε. Αν όχι, δεν πειράζει. Δικό σου το μπλογκ, δική σου η απόφαση.
Αντί λοιπόν να συζητήσουμε την ονομασία της λύσης, δεν συζητάμε καλύτερα για το περιεχόμενο;;;
Να αρχίσω τη συζήτηση με το τι θέλω εγώ ας πούμε;;;
Θέλω να μπορώ να ανακαινίσω και να κατοικίσω το σπίτι μου στην Βατυλή, που απ ότι είδα τώρα μετατράπηκε σε μαγαζι που πουλάει ρούχα ένας Τούρκος που ήρθε μετά τον πόλεμο και το πήρε. Έχω το νόμιμο κοτσιανι μου από το κτηματολόγιο. Θέλω επίσης, αφού θα επιστρέψω, να θέσω υποψηφιότητα για κοινοτάρχης, γιατί πιστεύω ότι θα μπορέσω με την βοήθεια των συγχωριανών μου, να ξαναφτιάξουμε την ζωή μας στην Βατυλή, ήσυχα και ειρηνικά, όπως ζούσαμε πριν τον πόλεμο. Και αν η ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΚΑΤΟΙΚΩΝ, ΕΛΛΗΝΟΚΥΠΡΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΚΥΠΡΙΩΝ, με τιμήσει με την ψήφο τους, τότε να εκλεγώ και να δοκιμαστώ. ΘΑ ΜΠΟΡΩ;;
Μήπως η Βατυλή, αν ανοίκει στην "ζώνη" υπο τουρκοκυπριακή διοίκηση, θα έχει κανένα περιορισμό ως προς τον αριθμό Ελλήνων που μπορούν να κατοικούν εκεί;; Μήπως οι ψήφοι θα μετράνε για κάθε κάτοικο το ίδιο(1 κάτοικος = 1 ψήφος, ή 18 Τούρκοι = 50 ψήφοι, 72 Ελληνες = 50 ψήφοι;;;). Υπάρχουν αμέτρητα παραδείγματα, νομίζω είναι ανούσιο να τα παραθέσω όλα εδώ.
ΥΓ1. Μπορείς να αντικαταστήσεις το χωριό μου με οποιοδήποτε άλλο χωριό, ΚΑΤΕΧΟΜΕΝΟ Ή ΜΗ!!!
Μπορείς να αντικαταστήσεις τον εαυτό μου με οποιοδήποτε άλλο συμπατριώτη μας ΠΡΟΣΦΥΓΑ Ή ΜΗ!!!!
Μπορείς να χρησιμοποιήσεις για παράδειγμα ένα παιδί 30 χρονών, ΜΗ πρόσφυγα, που θέλει να πάει να κατοικήσει στον Γερόλακκο!!!
ΥΓ2. Επειδή διερωτήθηκες 2-3 φορές για την ηλικία μου, σε πληροφορώ ότι γεννήθηκα 10 Ιουλίου του 1974 στην Βατυλή. Το τί επακολούθησε για την οικογένεια μου, μπορείς εσύ και οποιοσδήποτε άλλος να το φανταστείς.
@ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ
Θα διαφωνήσω ότι στο βωμό της ονομασίας θυσιάζουμε την ουσία.
Οι ονομασίες και οι όροι έχουν μεγάλη σημασία. Μπορεί να έχουν δευτερεύουσα σημασία αλλά αυτό δεν αλλάζει την ουσία.
Πολιτικοί δεν είμαστε και ούτε πρέπει να τους μιμηθούμε.
Και αν δεν δίναμε σημασία ΚΑΙ στην ονομασία, τότε προς τι όλος αυτός ο διάλογος μεταξύ των δύο μας;
Στην επόμενη ανάρτηση θα παραθέσω πρακτικά του Εθνικού Συμβουλίου 1974 όπου υπάρχει η συζήτηση μεταξύ Μακαρίου, Τ. Παπαδόπουλου και Β. Λυσσαρίδη για τους όρους.
Και μέσα από τη συζήτηση ο Μακάριος σαφώς λέει ότι καταλήγει στην υποστήριξη της Διζωνικής.
Θα σου πω ότι δεν μου αρέσει να πεταγόμαστε από το ένα θέμα στο άλλο.
Θεωρώ την πρόταση σου καλή και ΜΗ απορριπτέα.
Όμως η άποψη μου είναι ότι αυτή η πρόταση σου αποτελεί από μόνη της ένα ολόκληρο θέμα.
Υπόσχομαι ότι θα έχουμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε αυτό το θέμα στο άμεσο μέλλον.
Ελπίζω να δείξεις κατανόηση.
Υ.Γ. Μπορώ να φανταστώ τι ακολούθησε για την οικογένεια σου 10 μέρες μετά που γεννήθηκες. Και μπορώ να φανταστώ ότι είχαμε – όπως όλοι οι πρόσφυγες – μια περίπου παράλληλη πορεία.
Η ταινία του Κακογιάννη, τουλάχιστον στους καταλόγους της Ελληνικής φιλμογραφίας, έχει ημερομηνία παραγωγής 1974.
Κατα τα λοιπα παρακολουθώ με τεράστιο ενδιαφέρον τη συζήτηση. Και έχει πραγματικά μεγάλο ενδιαφέρον η ποικιλία ερμηνείων πάνω στο ίδιο στοοιχείο.
Το ποια ερμηνεία τελικά θα αποδεχτεί κάποιος, είναι καθαρά θέμα Πολιτικής Απόφασης, με Πολιτικά κριτήρια. Τίποτα άλλο. Και βέβαια με γνώμονα το "καλό" και το "κακό" του τόπου. Και εδώ αρχίζει άλλη συζήτηση. Γράφω τηλεγραφικά γιατί ακόμα είμαι στην εκπομπή μου...
Λίγο πριν κλείσω τη τελευταία ζωντανή εκπομπή της χρονιας να ευχηθώ σε όλους και όλες από το Παντός Καιρού καλή χρονια με υγεία και κυρίως ψυχραιμία...
Αυτό που βάζει ο Μιλτιάδης, κουβαλάει εντός του ένα ΤΕΡΑΣΤΙΟ Ηθικό Δίκαιο.
Η πολιτική βέβαια πάει με το δίκαιο του ρεαλισμού. Προσδοκώ αυτή τη συζήτηση γιατί ίσως είναι η ουσία της ουσίας.
Μια μικρή νύξη μόνο: Ίσως αυτό δεν είναι εφικτό τώρα. Ίσως όμως έχει σημασία να δημιουργηθεί το πλαίσιο στο οποίο θα δράσουν τελείως ελεύθερα, τα παιδιά μας. Ίσως...
@ politispittas
Σε ευχαριστώ πολύ για τη διευκρίνιση.
Αν όντως είναι παραγωγής 1974, τότε δικαιολογεί όσα λέω.
Δεν θέλω να επεκταθώ διότι όπως είπα η επόμενη ανάρτηση θα αφορά πρακτικά του εθνικού συμβουλίου εκείνης της εποχής.
Τα πρακτικά θα απομυθοποιήσουν αλλά και θα εκπλήξουν για την ελαφρότητα ορισμένων «βαρετών» πολιτικών μας.
Όσον αφορά τις ερμηνείες αγαπητέ μου Γιώργο σε κάποιο βαθμό έχεις δίκαιο.
Όμως δεν μπορεί να σηκώνει και πολλές ερμηνείες όταν μιλάς για πολυπεριφερειακή εννοείς πολλές περιφέρειες.
Όταν μιλάς για διπεριφερειακή μιλάς για 2 περιφέρειες.
Όταν μιλάς για διζωνική μιλάς για 2 ζώνες.
Είναι άλλο θέμα τι περιεχόμενο δίνεις μετά και το οποίο θα ισχύει σε αυτές τις δύο ζώνες ή περιφέρειες ή όπως αλλιώς θα τις ονομάσεις.
Πέραν τούτου, όταν η συμφωνία του 1977 μιλά για ΕΝΑ κράτος και μετά για περιοχές που θα ελέγχουν οι δύο κοινότητες, τι άλλη ερμηνεία μπορεί να δοθεί;
Θα συμφωνήσω μαζί σου ότι ίσως είναι λίγο πρόωρο να συζητήσουμε το περιεχόμενο της όποιας λύσης, δεδομένου ότι ακόμα δεν έχει διαμορφωθεί το ακριβές πλαίσιο.
Γι αυτό και εισηγήθηκα να το συζητήσουμε στο άμεσο μέλλον.
Σου εύχομαι κι εγώ καλή χρονιά και καλό ταξίδι…
Απολογούμαι για ένα λάθος που έκανα. Τα πρακτικά είναι του 1975.
Να επιβεβαιώσω κι ΕΓΩ ότι η ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη “Αττίλας ‘74”, γυρίστηκε αμέσως μετά την τουρκική εισβολή το 1974. [Νομίζω ότι εγώ την είδα το 1976, όντας στρατιώτης]. Ο Μιχάλης αναφέρει στην εισαγωγή του κειμένου του, ότι το απόσπασμα από συνέντευξη του Μακαρίου, [το οποίο παραθέτει], περιλαμβάνεται στην ταινία του Κακογιάννη, αλλά δεν το συνειδητοποίησα όταν το διάβαζα ...
Και όντως μια εποχή έγινε και κουβέντα για Πολυπεριφερειακή Ομοσπονδία”, αλλά ειλικρινά ΔΕΝ θυμάμαι αν ήταν πριν την τουρκική εισβολή και τον πόλεμο [και αν συζητήθηκε και στις ενδοκυπριακές συνομιλίες μεταξύ Κληρίδη και Ντενκτάς] ή αμέσως μετά [τον πόλεμο] ... Θα το ψάξω κι ΕΓΩ λίγο ...
****************
ΜΙΛΤΙΑΔΗ,
Αν επιτρέπεται μια καλοπροαίρετη ερώτηση ανεξαρτήτως της προηγούμενης “αντιπαραθέσεις” ΜΑΣ:
Αυτά που γράφεις και λαλείς με όνειρο την επιστροφή ΣΟΥ στο κατεχόμενο [μικτό] χωριό σου τη Βατυλή [ή την όπια Βατυλή], κι όμορφα ακούγονται κι ωραία θα είναι αν εφαρμοστούν. Δεν μας λες όμως πως θα γίνουν όλ’ αυτά πράξη!
Κι αν ΣΕ ρωτήσω αν θα δεχόσουν κι ένα τουρκοκύπριο να εκλεγεί ως κοινοτάρχης του χωριού [και να αντιπροσωπεύει ΟΛΟΥΣ τους κατοίκους – τζιαι Γριστιανούς τζιαι Τούρκους], ΦΥΣΙΚΑ θα πεις πως ΔΕΝ θα έχεις ΚΑΝΕΝΑ πρόβλημα ... Και ΦΥΣΙΚΑ ξέρεις ότι κάτι τέτοιο [η εκλογή τουρκοκύπριου κοινοτάρχη] ΔΕΝ θα μπορούσε να γίνει, εκτός κι αν ο τουρκοκύπριος ήταν υποψήφιος της Αριστεράς – και ως γνωστόν οι Αριστεροί δεν λειτουργούν με “εθνικά” κριτήρια αλλά με κοινωνικά
[Παρεμπιπτόντως οι τουρκοκύπριοι στην Βατυλή ΔΕΝ ήταν και λίγοι, όπως ας πούμεν στην γειτονική Άσσια απ’ όπου έφυγαν κακήν κακώς το 1963-64].
Anef_Oriwn
Σάββατο 19/12/2009 – 11:44 μ.μ.
Ρε Μιχαήλ μα εν λυπάσαι την ώρα που χάννεις να γράφεις έτσι μαλακείες γιε μου;
Καταλάβετε το, η μόνη λύση που δέχωνται οι κυπραίοι εν η ΕΝΩΣΗ με την Ελλάδα. Αυτός εν ο προεονιος πώθος των ελλήνων γιε μου.
Και δεν θα ησηχασουμε αν δεν τον πετύχουμε.
Εσού μπορεί να πκιερώνεσε να τα λαλείς αλλά εν τζεν ούλλοι πκιερωμένοι.
Έλληνας Ενωτικός
Υπάρχουν δυο επιλογές φίλτατε ενωτικέ, να σε πάρει κάποιος στα σοβαρά και να σου απαντήσει η να εκλάβει τα γραφόμενα σου ως χιούμορ. Επιλεγώ το δεύτερο, διότι όπως είπε και ο παππούς μας ο Ηράκλειτος : «Δεν μπορείς να μπεις δύο φορές στα ίδια νερά του ποταμού. Ούτε μπορείς ν' αγγίξεις δυο φορές τη φθαρτή ουσία στην ίδια κατάσταση γιατί αυτή με την ορμή και την ταχύτητα που αλλάζει σκορπίζει και πάλι μαζεύεται, πλησιάζει και φεύγει. Τα πάντα ρέουν και τίποτα δε μένει σταθερό.»
Γιατί δεν δίδουν τα πρακτικά των συνεδριάσεων του Εθνικού Συμβουλίου; Ειδικά όταν έχει παρέλθει η 30ετία; Ο Τάσσος Παπαδόπουλος είναι ο απόλυτος αρχιτέκτονας της Δ.Δ.Ο. από πριν...την εισβολή του 74. Την εθεωρούσε ως τη μόνη διέξοδο για να μην πνιγεί ο τόπος στο αίμα.Γιατί δεν λένε τις αλήθειες στο Λαό; Γιατί κοροϊδεύουν όλοι τους τον κοσμάκη και τον αφήνουν να διχάζεται και μπαίνει σε εμφυλιακές διαμάχες όταν ούλα έχουν κατατεθεί και συμφωνηθείκαι το ξεύρουν ούλοι τους αυτό;;;;Εσύ κύριε Μιχαήλ που ψάχνεις και βρίσκεις...ψάξε και βρες. Υπηρεσία στην πατρίδα θα προσφέρεις.
@ Βρε Έλληνα Ενωτικέ...την έρμη την Ελλάδα δεν τη λυπάσαι λίγο;;;
Γιατί αυτός ο..."ο προεονιος πώθος" με τέτοια ανορθογραφία έγινε κανονικό βαμπίρ βρε παιδί μου...
Υποθέτω πως το "πκιερώνεσε" σημαίνει "πληρώνεσε"...
Αλήθεια βρε παιδί μου...γιατί κάθε, μα κάθε διαφορετική αντίληψη είναι ντε και καλά προϊόν πληρωμένης εργασίας και όχι απλά η άποψη εκείνου που την υπογράφει και μάλιστα επωνύμως;;;;
Εσείς δηλαδή...μόνο τις έμμισθες απόψεις ξέρετε;;;
Νεκρόφιλοι, νεκρολάγνοι, σκουποδοφάγοι εραστές των τάφων.
Κάποιοι εγκληματίες εκλέψανε το λείψανο του Τάσσου και τους εκάμανε το καλύτερο δώρο. Ούτε στα όνειρα τους!
Και εκεί που όλοι τους είχανε ξεχάσει, και εκεί που όλοι πια είχανε ξεράσει με τις δηλώσεις του Νικωλάκη και του Κωλοκασίδη και τους ΔΗΚΟΪΚΟΥΣ καρεκλοκαυγάδες καθώς και με τους ΕΔΕΚους παρελθοντοκολλημένους γίνανε τώρα πρωτοσέλιδα και έχουν και την συμπάθεια του κοσμάκη.
'Άλλο πράγμα όμως η συμπάθεια του κοσμάκη για το θλιβερό συμβάν και άλλο τα όρνια που ξετρύπωσαν απο τη φωλιά και τη σπηλιά και μίλησαν για όσα μίλησαν.
Και λέμε για το Λιλληκούιν μωρέ. Που το 2002 έτρεχε πόρτα πόρτα και 'έκαμε πόλεμο ιερό μην τυχόν και το ΑΚΕΛ στηρίξει τον Τάσσο και χάσει η Αριστερά την αξιοπρέπεια της!
Μουαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχα!
Καλές Γιορτες Πατριώτες.
Με το έμπα του Γενάρη αρχίζει ο πόλεμος ο κανονικός για τη Λύση. Που θαρθεί και θα περάσει. Και θα θάψει στον αγύριστο όλα τα φαντάσματα του Christofias Watch και των Φτωχόπουλων μια για πάντα.
Πως το είπε ο Χατζηγεωργίου το Σαββάτο στον ΑΣΤΡΑ;
ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ!
ΠΟΥ ΤΑ ΜΟΥΝΝΑΡΑ ΣΤΑ ΠΟΥΤΤΑΡΑ ΡΕ ΠΕΡΗΦΑΝΕ ΓΑΔΑΡΕ.
Ο Μιχάλης μόνο όταν αλλάζουμε εμέις θέμα ωρύεται ότι βγήκαμε εκτος.
Μέχρι να υπάρξει συζήτηση ουσίας, ο ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ πάει διακοπές και ετοιμάζεται να γιορτάσει την γέννηση του ΘΕΑΝΘΡΩΠΟΥ.
Καλά Χριστούγεννα, και ο Θεος μαζί μας, πιστούς και άπιστους
Είναι αλήθεια ότι χρειάζεται από τη μια γνώση των γεγονότων και από την άλλη η βούληση και καλή θέληση για συζήτηση, κυρίως για θέματα τόσο σοβαρά. Για να βοηθήσω, ιδού μερικά γεγονότα: Η ταινία του Κακογιάννη βγήκε στις αίθουσες το 1975. Άρα αυτής της εποχής είναι η δήλωση και απηχεί τις θέσεις υπέρ της πολυπεριφερειακής. Οι πρώτες ελληνοκυπριακές προτάσεις κατατέθηκαν στις 10 Φεβρουαρίου 1975 και ΔΕΝ περιλάμβαναν κανένα χάρτη. Πρότειναν ΠΟΛΥφερειακή δικοινοτική ομοσπονδία, με ποσοστό κοντά στην πληθυσμιακή αναλογία (άρα περίπου 20% για ΤΚ). Σε απάντηση, η τουρκοκυπριακή ηγεσία ανακήρυξε (13 Φεβρουρίου 1975) το "Ομόσπονδο Τουρκικό Κράτος της Κύπρου", ενώ την ίδια μέρα κατέθεσε μέσω των Ηνωμένων Εθνών δέσμη αρχών για τη λύση, για "ανεξάρτητη κοσμική δημοκρατία", και ένα "σύνταγμα για δικοινοτικό ΔΙπεριφερειακό (bi-regional) Ομοσπονδιακό Κράτος".
Οι επόμενες ελληνοκυπριακές (Απρίλιος 1976) προτάσεις στοίχισαν την παραίτηση στον Κληρίδη γιατί δόθηκαν στη βάση μυστικής συμφωνίας και τον κάρφωσαν πρώτα τα τουρκικά ΜΜΕ και μετά ο Ντενκτάς. Σε αυτές δεν υπάρχει συγκεκριμένη εδαφική πρόταση εκτός από την εισήγηση να αρχίσουν να επιστρέφουν πρόσφυγες σε τρεις περιοχές στη βάση κάποιας κουβέντας των ΗΕ... Οι πρώτες ΕΚ προτάσεις για δικοινοτική ομοσπονδία δόθηκαν στη βάση της συμφωνίας Μακαρίου-Ντενκτάς to 1977. Πουθενά στη συμφωνία δεν υπάρχει αναφορά ή νύξη σε διζωνική. Γι' αυτό το σύνθημα "όχι στη διζωνική" κυριάρχησε για μερικά χρόνια, ακόμα και μέχρι σήμερα.. Παραδόθηκαν στις 31 Μαρτίου 1977 από το συνομιλητή τότε Τάσσο Παπαδόπουλο και για πρώτη φορά μαζί με χάρτη (τον στέλλω στο Μιχάλη να τον αναρτήσει) που πρόβλεπε διζωνική, με περίπου 20% στους ΤΚ (Μόρφου, Κυθρέα και Καρπασία θα 'επιστρέφονταν' στους ΕΚ). Η ΤΚ απάντηση ήταν προτάσεις για "Διζωνική Ομοσπονδιακή Δημοκρατία" που "θα αποτελείται από δυο ομόσπονδα κράτη, ένα στο βορρά για την τουρκική εθνική κοινότητα και ένα στο νότο για την ελληνική εθνική κοινότητα".
Τι άλλαξε από το 1975 μέχρι το 1977; Η πλήρης μετακίνηση των ΤΚ (συμπληρώθηκε στα μέσα Σεπτεμβρίου 1975, με βάση τη συμφωνία της Τρίτης Βιέννης μερικές βδομάδες πριν). Ταυτόχρονα, η εκδίωξη και φυγή των εγκλωβισμένων οδήγησαν σε διαωρισμό πλήρη του πληθυσμού. Αυτά έκαναν τον Μακάριο να στραφεί στην ΔΔ Ομοσπονδία. Αν στη συνέχεια εξέφρασε επιφυλάξεις ΔΕΝ ήταν για τη ΔΔΟ αλλά για το γεγονός ότι παρά την αποδοχή της από τους ΕΚ δεν έγινε κατορθωτό να προχωρήσουν σε οποιαδήποτε συμφωνία /λύση.
@ ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ
Αγαπητέ μου, μου προκαλεί εντύπωση η υπερβολή στις αντιδράσεις σου.
Πού είδες να ωρύομαι επειδή βγήκες εκτός θέματος.
Απλώς σου είπα ότι θα μπορέσουμε να συζητήσουμε το θέμα που έθεσες στην ώρα του.
Το τι είναι ουσία και τι όχι ας το κρίνει ο καθένας.
Η παρέμβαση του Χριστόφορου δεν νομίζω να είναι επουσιώδης.
Εν πάση περιπτώσει σου εύχομαι
Καλές γιορτές.
@ Χριστόφορος
Θέλω ειλικρινά να σε ευχαριστήσω για τη σημαντικότατη παρέμβαση σου.
Ωστόσο, λόγω έλλειψης χρόνου δεν μπορώ να σχολιάσω τα όσα αναφέρεις που εν πολλοίς είναι ορθά.
Υπάρχουν κάποιες μικρολεπτομέρειες οι οποίες παράλληλα είναι σημαντικές και θα απαντηθούν μέσα από την ανάρτηση που υποσχέθηκα ότι θα κάνω με βάση τα έγγραφα του Εθνικού Συμβουλίου 1975.
Σημαντική λοιπόν η συμβολή σου και θέλω να σε ευχαριστήσω ιδιαίτερα για τον χάρτη που μου έστειλες και τον οποίο ευχαρίστως θα δημοσιεύσω στην συγκεκριμένη ανάρτηση.
Σημειώνω ότι λόγω Χριστουγέννων αποφάσισα να μην προχωρήσω αυτή την βδομάδα στη δημοσίευση που υποσχέθηκα. Θα το κάνω αμέσως μετά τις γιορτές.
Για άλλη μια φορά σε ευχαριστώ για τη συμβολή σου.
Χριστόφορε,
Να συμφωνήσω κι ΕΓΩ [με τον Μιχάλη] ότι είναι πολύ σημαντικά και άκρως διαφωτιστικά όσα μας λες, όπως και ο Χάρτης [που υπόβαλε η ελληνοκυπριακή πλευρά το 1977] ...
Όμως έχω μια απορία: Έχω την εντύπωση ότι η Πολυπεριφερειακή Ομοσπονδία συζητήθηκε στις ενδοκυπριακές συνολικές [έστω και ακροθιγώς] και πριν τον πόλεμο ... Έτσι είναι ή κάνω λάθος;
Anef_Oriwn
Τρίτη 22/9/2009 – 10:26 μ.μ.
Νομίζω δεν τέθηκε θέμα πολυπεριφερειακής ομοσπονδίας πριν το 1974. Όμως, ο Ντενκτάς, στο πλαίσιο των συνομιλιών είχε καταθέσει το 1971 προτάσεις /μάλλον εισηγήσεις για "λειτουργικό ομοσπονδιακό σύστημα" που θα κατέληγε σε χωριστές τοπικές διοικήσεις ακόμα και σε χωριά. (Το σύνταγμα του 1960 προέβλεπε χωριστούς δήμους στις πέντε μεγάλες πόλεις - στοιχείο που αποτέλεσε εμπόδιο στη συνεννόηση των ηγετών των δυο κοινοτήτων και αφορμή για τη διάλυση που ακολούθησε).
Ίσως να θυμάσαι το χάρτη Gunes (υπουργός εξωτερικών της Τουρκίας κατά την εισβολή), που προτάθηκε στη Γενεύη, και προέβλεπε μια μεγάλη περιφέρεια (περίπου όπως ο χάρτης μας του 1977) συν καντόνια σε περιοχές από Λάρνακα προς Άγιο Θεόδωρο Σκαρίνου, Λεμεσό-Επισκοπή, Πάφο προς Μανδριά, περιοχή Πόλη Χρυσοχούς, περιοχή Λεύκας και περιοχή Γαληνόπορνης (Καρπασία). Ο Κληρίδης είχε ζητήσει τότε περιθώριο δυο τριών ημερών να έρθει στην Κύπρο να συζητήσει με τους άλλους ηγέτες, αλλά ξημερώματα της επομένης άρχισε η δεύτερη εισβολή. Να σημειωθεί ότι κατά τη χρονική στιγμή που μιλούμε, ο τουρκικός στρατός είχε υπό την κατοχή του την περιοχή από Κερύνεια μέχρι Καραβά συνδέοντας τα με τον Άγιο Ιλαρίωνα, Κιόνελι κλπ.
Το κύριο πρόβλημα στο θέμα της ΔΔΟ δεν είναι απλώς η ερμηνεία του όρου. Η Ομοσπονδία κινείται μεταξύ ενιαίου κράτους και συνομοσπονδίας, ανάλογα με τον τρόπο κατανομής των εξουσιών μεταξύ των ομόσπονδων μερών και της κεντρικής κυβέρνησης. "Απλά", εμείς θέλουμε μια λύση που να πλησιάζει όσο γίνεται το ενιαίο κράτος και οι Τούρκοι όσο γίνεται τη συνομοσπονδία. Ανέκαθεν, η τουρκική πλευρά χρησιμοποιούσε τον όρο ομοσπονδία δίνοντας όμως περιεχόμενο που ταυτιζόταν σχεδόν με τη συνομοσπονδία.
Το μεγάλο μας πρόβλημα, νομίζω, είναι ότι μέσα σε όλα τούτα χάνουμε /χάσαμε την ουσία: Ποια θέση έχει ο πολίτης και τα δικαιώματά του, όποιος κι αν κυβερνά; Το ζητούμενο είναι ο σεβασμός των δικαιωμάτων, η ίση μεταχείριση και όχι ο διαμοιρασμός της εξουσίας και η αυθαιρεσία των κομμάτων ή των εξουσιών...
Δημοσίευση σχολίου